El Periódico de Catalunya

Dissabte 16 desembre 2017

Iniciar sessió

Inicia sessió amb el teu compte d'El Periódico

He oblidat la contrasenya Política de privacitat

Si no ets usuari, registra't

cine

La pantalla sagna intimitat

'En la playa sola de noche', la nova pel·lícula de Hong Sang-soo, és un commovedor retrat d'una jove en crisi que funciona com un sofisticat exercici de penitència

La pantalla sagna intimitat

Les conjectures sobre quant té a veure una pel·lícula amb la biografia del seu autor solen ser vanes, però tot i així resulta impossible no detectar la vida personal de Hong Sang-soo en la seva nova cinta. El 2015, el director coreà va iniciar una relació amb la seva actriu Kim Min-hee, 20 anys més jove. La notícia es va anar propagant fins que Hong finalment va demanar el divorci de la seva dona, alhora que confirmava la relació en una conferència de premsa que va fer amb Kim. A 'En la playa sola de noche', Kim interpreta una jove actriu que es recupera de les seqüeles del seu escandalós idil·li amb un cineasta casat. Més clar, l’aigua.

Però la nova pel·lícula no és una mera confessió, és una cosa més complexa: una exploració estranya i onírica sobre els efectes de pecar davant l’ull públic. I, per portar-la a terme, Hong adopta un registre diferent del del seu cine previ, molt més melancòlic –aquí gairebé no hi ha del seu típic humor pervers– i sensible al dolor dels personatges, i dotat d’una intensitat emocional extraordinàriament palpable.

En la playa sola de noche

Drama.
Corea / Alemanya, 2017.
Director: Hong Sang-soo.
Intèrprets: Kim Min-hee, Seo Young-hwa, Jeong Jae-yeong, Song Seon-mi.

La història és tan simple que gairebé ni existeix. Veiem per primera vegada la protagonista mentre visita una amiga expatriada a Hamburg; immediatament comprenem que pateix una crisi emocional, i que va fugir de Corea en un intent d’escapar-se d’una relació turbulenta que, no obstant, no es pot treure del cap.

Texto Alternativo

En un moment del film, de forma inexplicable, està de tornada al seu país, i a partir de llavors la veiem participar en una sèrie de llargs sopars i reunions regades d’alcohol i vehiculades per converses laberíntiques en les quals, puntualment, surten a la superfície sentiments de culpa i de ràbia. Al final, es produeix un enfrontament entre els dos examants.

UN MISTERIÓS ASSETJADOR

Al llarg del seu periple, la jove és aparentment vigilada per un misteriós assetjador –potser és un fan o potser un paparazzi–, i sembla carregar el significat mateix de la pel·lícula. A causa de la seva aventura amb Hong, Kim va ser demonitzada per la premsa i marginada pels seus col·legues. Per al director, 'En la playa sola de noche' sembla funcionar com un lament pel dolor causat a la que va ser la seva amant.

EL+

La seva (gens sensiblera) frontalitat emocional.

EL-

Li falta la intrepidesa formal d’obres prèvies de Hong.

No obstant, és una obra tremendament commovedora fins i tot per als que no coneguin les circumstàncies personals dels que la van fer. I torna a confirmar Hong com el cineasta actual que millor retrata la confusió inherent a les relacions home-dona i el més capaç de convertir-la en font renovable de drama i comèdia plens de lucidesa.