El Periódico

Els guardons de l'Acadèmia del Cinema Català

'Blancaneu', 'Lo imposible' i 'Una pistola en cada mano' es reparteixen els premis Gaudí

El conte gòtic de Pablo Berger surt per la porta gran com a millor pel·lícula

La cinta de Bayona, que es corona com millor director, és la millor pel·lícula europea

INMA FERNÁNDEZ / Barcelona

Dilluns, 4 de febrer del 2013 - 00:01 CET

  • Andreu Buenafuente durant la gala dels premis Gaudí.

  • Pablo Berger.

La gran festa del cine català va acabar amb cafè per a tothom. Encara que muda i en blanc i negre, 'Blancaneu', el fascinant conte gòtic de Pablo Berger, va sortir per la porta gran del Barcelona Teatre Musical (BTM) amb el Gaudí a la millor pel·lícula en llengua catalana i tres trofeus més dels 12 a què aspirava: millor direcció artística, música original i vestuari.

El colofó, no obstant, va ser per a J. A. Bayona, que es va emportar sis estatuetes amb 'Lo imposible', que competia, en l'embolat de les categories de l'Acadèmia del Cinema Català, com a millor pel·lícula europea. Va guanyar en aquest apartat i Bayona es va coronar millor director, a més de rebre la superproducció quatre guardons tècnics més (muntatge, fotografia, so i maquillatge i perruqueria).

Tres premis per al film de Cesc Gay

La tercera guanyadora de la vetllada, amb quatre distincions, va ser 'Una pistola en cada mano', producció catalana rodada en castellà del creador d''A la ciutat'. L'encertat retrat de l'univers masculí de Cesc Gay va aconseguir els reconeixements de millor pel·lícula en llengua no catalana, millor guió i millors actors secundaris: Candela Peña i Eduard Fernández. Les neures i les misèries d'un grapat d'homes que ronden els 50 van aconseguir prendre-li el guió a la trencadora aventura torera de la desvalguda 'Blancaneu'.

'El bosc', la suggestiva raresa d'Óscar Aibar amb guerra civil i fenòmens paranormals, partia entre les favorites amb 11 nominacions però va haver de consolar-se amb el reconeixement a Maria Molins com a millor protagonista femenina. Va vèncer la dolentíssima madrastra que broda l'expressiva Maribel Verdú en el macabre conte de Berger. Mentrestant, el nen salvatge Àlex Monner s'erigia com a millor actor.

També es van distingir 'Les aventures de Tadeu Jones', el documental 'Jordi Dauder, la revolució pendent', el curt 'Luisa no está en casa' i la televisiva 'Tornarem'. El Premi Gaudí d'Honor el va rebre una emocionada Montserrat Carulla.

President sense premi

Tampoc va ser la nit del president de l'Acadèmia, Joel Joan, que se'n va anar a casa de buit en l'última edició sota el seu mandat. Compareixia en set categories com a codirector, juntament amb Sergi Lara, de 'Fènix 11.23', la surrealista història d'Èric Bertran, l'adolescent que va ser acusat de terrorisme informàtic.

Buenafuente, mestre de la cerimònia

Per primera vegada, la gala --retransmesa per TV-3--, es va celebrar en diumenge. Un gaudí gegant de 6 metres d'altura va donar la benvinguda als 1.500 convidats que, vestits de gala per la passarel·la 080, van desfilar per una llarguíssima alfombra vermella. Andreu Buenafuente, com a mestre de cerimònies, va ser l'escollit per donar un cop de mà als de l'Acadèmia, que l'any passat van rebre les crítiques del conseller de Cultura, Ferran Mascarell, perquè no li va agradar «gens, gens» la cerimònia. La raó: les feridores pulles que des de l'escenari van llançar Xavi Mira i Alba Florejachs per les retallades i la corrupció.

Amb guió de la productora El Terrat, la gala es va iniciar amb un curt realitzat pels alumnes de l'ESCAC, la Masia del cine català d'on han sorgit cracs com Bayona.

Marco Verratti ha enviado un mensaje claro al Barcelona, después de haber reafirmado su deseo de dejar el PSG