• Dijous 24 maig 2012, 05:06 h

elPeriódico.com

Registrar-se | Iniciar Sessió
MOBILITZACIÓ diplomàtica i popular

Espanya intercedeix en favor de la iraniana condemnada a lapidació

El Govern advoca per una acció davant Teheran concertada amb altres països

Augmenta la pressió internacional per salvar la vida de Sakineh Aixtiani

Dissabte, 4 de setembre del 2010 Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text
EL PERIÓDICO
MADRID
Vots:
+0 votar a favor
-0 votar en contra

La pressió internacional per impedir la mort per lapidació de Sakineh Mohammad Aixtiani, la iraniana condemnada per adulteri, no fa més que augmentar. El Govern espanyol es va sumar ahir a l'onada de condemnes i va aprovar una declaració en suport d'Aixtiani en què advoca per l'eradicació definitiva de la pràctica de la lapidació.

Concentració davant de l'ambaixada iraniana a Roma, dijous. AFP / FILIPPO MONteFORTE

Edició Impresa

Edició Impresa

Versió en .PDF

Informació publicada en la página 11 de la secció de Mundo de l'edició impresa del dia 04 de setembre de 2010 VEURE ARXIU (.PDF)

Segons la declaració aprovada al Consell de Ministres i anunciada per la vicepresidenta, María Teresa Fernández de la Vega, el Govern «està decidit a impulsar una acció concertada davant les autoritats de l'Iran per aconseguir que Ashtiani no sigui executada i recolza les gestions diplomàtiques oportunes davant el Govern de Teheran que està portant a terme la presidència belga [de la Unió Europea], seguint instruccions de l'alta representant [Catherine Ash-

ton]».

A L'ONU / L'Executiu que presideix José Luis Rodríguez Zapatero es declara disposat, en coordinació amb els seus socis de la Unió Europea i d'altres països, a «promoure i recolzar» en l'àmbit de les Nacions Unides tota acció encaminada a aconseguir que l'execució d'Aixtiani i, en general, la pràctica de la lapidació siguin abandonades de forma definitiva. La declaració insta el Govern de l'Iran a complir amb les seves obligacions internacionals derivades del Pacte Internacional dels Drets Civils i Polítics, del qual és part, i l'«anima» a eliminar la lapidació de la seva legislació.

Itàlia també es mobilitza. Una tela amb la cara d'Aixtiani està penjada des de dijous al balcó central de l'Ajuntament de Roma, al Ministeri de la Igualtat, en una plaça de Florència i en altres ciutats d'Itàlia. «Es tracta d'una acció sense precedents per mobilitzar les consciències i contribuir a salvar-la d'una sentència brutal i inacceptable, la lapidació», va afirmar el ministre d'Exteriors, Franco Frattini.

Seguint una iniciativa dels Verds, a la qual es van adherir altres partits, des de dijous també s'ha muntat una guàrdia permanent de ciutadans que van fent torns davant de l'ambaixada de l'Iran a Itàlia. El diari La Repubblica ha obert en el seu portal una recollida de firmes i en tres dies n'ha reunit gairebé 100.000, informa Rossend Domènech.

INTEL·LECTUALS / França ha mobilitzat també la seva diplomàcia per intentar salvar Aixtiani. En paral·lel, el filòsof Bernard-Henri Lévy encapçala una campanya de recollida de firmes -50.000 fins ara- i la publicació de cartes firmades per nombrosos intel·lectuals, artistes i polítics -Mia Farrow, Isabelle Adjani, Charlotte Gainsbourg, els expresidents Chirac i Giscard d'Estaing…- per demanar l'indult. Ahir, a les pàgines del diari Libération, Lévy va entrevistar el fill de la condemnada, Sajad, de 22 anys, que denuncia els «incessants interrogatoris» als quals és sotmesa la seva mare. El noi afirma rebre pressions de l'Estat i assegura que el suport internacional és l'únic que pot salvar la dona.

Dissabte passat, l'organització Ni Putes ni Submises va convocar una concentració de protesta a la plaça de Trocadero de París. Els intel·lectuals, així com el Ministeri d'Exteriors, també s'han mobilitzat per demanar l'indult de l'iranià Tabriz Ebrahim Hamidi, de 18 anys, condemnat a mort per homosexualitat, informa Elianne Ros.

Vots:
+0 votar a favor
-0 votar en contra
Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text

Escriviu el vostre comentari:

AVÍS: El comentari no pot superar els 500 caracters

PER PARTICIPAR HEU DE SER USUARI REGISTRAT. (Registrar | Iniciar sessió)

Comentari + votat

veure'ls tots

Internacional

El +

El més
Mostrar grup El més llegit
destacado

24/05/2012 Esports

Bilbao, pendent del 'Loco'

destacado

24/05/2012 Tele

Flotar enfonsant l'altre

destacado

24/05/2012 Barcelona

Barcelona revoluciona el bus

Ocultar grup El més comentat
Mostrar grup El més valorat
Mostrar grup El més enviat