El Periódico

ENTREVISTA AL PRESIDENT DE SPANAIR

Ferran Soriano: "La demanda davant Brussel·les ha pesat molt en el tancament"

El responsable de l'aerolínia sosté que el tancament es va decidir per seguretat i amb coneixement d'Aviació Civil

OLGA GRAU / SALVADOR SABRIÀ / Barcelona

Dissabte, 28 de gener del 2012 - 21:24 CET

Ferran Soriano.

El president de Spanair, Ferran Soriano, afirma, en una entrevista a EL PERIÓDICO, que la decisió de deixar de volar divendres es va prendre per motius de seguretat, amb el coneixement d'Aviació Civil. I assegura que les demandes presentades davant la Unió Europea contra l'aerolínia per haver rebut presumptes ajudes deslleials ha pesat molt en el cessament de la companyia.

--¿L'ha sorprès la crítica de la ministra de Foment?
--Les decisions sobre el cessament dels vols divendres es van prendre i es van comunicar a la direcció general d'aviació. De fet, es van adoptar amb el seu suport, i seguint les normes i les regles de prudència i de seguretat bàsiques. No podíem fer volar avions amb tants rumors que la companyia cessava la seva activitat perquè això suposava un risc. El pla inicial era volar fins a les 11 de la nit. A la tarda, davant els problemes en alguns aeroports, el responsable de seguretat va avançar la decisió dues hores. Va ser una mesura basada en criteris tècnics i presa en coordinació amb ells. Vam fer el correcte.

--Encara hi ha moltes queixes dels passatgers.
--El moment més dur va ser a l'inici del dia, amb molta gent encara poc informada. A mesura que els hem pogut recol·locar d'una forma més ordenada s'ha anat calmant la situació i avui serà més tranquil.

--El president Artur Mas ha dit que era impossible mantenir el suport a Spanair i que, a més, era un projecte de l'anterior Govern.
--El president de la Generalitat és la persona que ha de decidir quina prioritat dóna als projectes. Assumim les decisions que es prenen i les executem amb tota celeritat. Hem executat durant tres anys la construcció del hub de Barcelona a través d'una aerolínia pròpia. Quan aquest projecte es considera que no és viable, executem amb la mateixa professionalitat el tancament perquè sigui com menys dolent millor per a passatgers, treballadors i tots els que han recolzat aquest projecte.

--En poc més d'un mes s'ha passat de concedir un crèdit de fins a 25 milions d'euros a no invertir més. ¿Com s'explica el canvi?
--Tots els projectes tenen un objectiu i un temps. Aquest era d'altíssim valor per a l'economia catalana. Les administracions que han recolzat aquest projecte han considerat que el temps s'ha acabat. S'ha empès tant fins a l'últim dia perquè hi havia la possibilitat d'aconseguir una cosa de molt valor per a Barcelona i Catalunya. Aquest projecte ha demostrat que tenir una aerolínia local de xarxa ha atret l'interès cap a Barcelona de companyies de vols intercontinentals.

--¿S'hi han interessat perquè existia Spanair o perquè el Prat s'ha gestionat bé?
--No és possible que una aerolínia de llarg radi faci el seu hub a Barcelona si no té una d'alimentació de curt radi, i l'única que existia i que no tenia un altre hub en un altre aeroport era Spanair. Aquí hi ha dipositats esforços, determinació, diners d'institucions, de persones. S'ha fet el que s'ha pogut. I altres aeroports que sí que tenen aerolínia i hub no és per un esforç ciutadà i civil, sinó perquè ho han fet els Estats.

--Potser l'error està en el punt de sortida, una companyia amb molts problemes.
--No hi havia una altra companyia de xarxa, connectada amb una aliança.

--¿Quin pes ha tingut en el tancament la demanda de possibles ajudes d'Estat davant la Comissió Europea?
--Sí. Aquesta demanda davant Brussel·les ha pesat molt. L'associació d'aerolínies de baix cost va posar una demanda davant la CE perquè revisés les inversions que s'havien fet a Spanair. La perspectiva dels nostres inversors i dels seus advocats és que no haurien estat considerades ajudes d'Estat, però això va generar incertesa, perquè si es volia tenir aquesta demanda resolta abans d'entrar es necessitaven entre vuit i 10 mesos i no disposàvem d'aquest temps.

--¿Qui es quedarà la quota de mercat de Spanair?
--Aerolínies de baix cost: Ryanair i Vueling, bàsicament.

El presidente Josep Maria Bartomeu reconoció que el Barça quiere cerrar dos fichajes procedentes de la Liga española. Estos son los principales candidatos 

El presidente del Barça, de vacaciones en Baleares, comentó los planes de futuro del club con varios directivos de la SD Formentera