El Periódico

SECTOR FINANCER

El Banc d'Espanya exigeix a la banca més "senzillesa i veracitat" amb els clients

El subgovernador, Javier Alonso, anuncia actuacions de vigilància en la contractació a través de noves tecnologies

El Banc d'Espanya exigeix a la banca més "senzillesa i veracitat" amb els clients

P. ALLENDESALAZAR / MADRID

Dijous, 20 d'abril del 2017 - 18:00 CEST

El subgovernador del Banc d'Espanya, Javier Alonso, ha reclamat aquest dijous als bancs que prioritzin la "senzillesa i la veracitat en tota comunicació amb els clients" per solucionar el "pòsit de desconfiança" que la crisi ha provocat en les entitats bancàries. La confiança, ha advertit, és "l'actiu més rellevant i més fràgil" amb què compta el sector i la seva pèrdua, ha mantingut, és responsabilitat dels bancs.

"Per un costat, algunes estratègies seguides per determinades entitats han pogut desplaçar els clients del rol central que tradicionalment havien tingut. Estic pensant, per exemple, en els esquemes d'incentius basats, potser en excés, en el creixement del negoci més que en la fidelització del client. Per un altre, sens dubte, la falta de bones pràctiques en la comercialització de serveis i productes bancaris no ha sigut aliena a aquest deteriorament de la confiança", ha criticat.

Durant la seva primera intervenció des que va assumir el càrrec a principis d'any, en un fòrum de Deloitte i 'ABC', Alonso ha aprofitat per posar deures al sector: "millorar el llenguatge que s'utilitza en les relacions amb els clients, depurar les pràctiques de comercialització i impulsar la transparència".

DEURES DEL SECTOR

El diàleg entre bancs i clients, ha argumentat, no és "de forces equilibrades". Per això, les entitats han d'evitar que els noms i les descripcions dels seus productes bancaris siguin "confusos" respecte a les seves característiques de rendibilitat i risc i també utilitzar-los com una "eina comercial enganyosa". S'ha erradicar, ha afegit, l'ús de termes que ofereixin una "falsa sensació de seguretat" pel que fa a la percepció d'una renda o interès.

Pel que fa a les pràctiques de comercialització, ha admès que els bancs han millorat la seva vigilància del compliment de les normes, però ha advertit que es requereixen "més esforços" per assegurar que el client és capaç de comprendre les condicions de l'operació en qüestió (les clàusules dels contractes, els preus dels serveis que es presten, etc). "S'ha d'extremar el zel a facilitar una adequada informació precontractual, i al mateix temps s'ha d'erradicar la venda de productes a clients amb un perfil no apte per comprar aquests productes", els ha reclamat.

MÉS ACTUACIONS

En el tercer aspecte de millora, la transparència, Alonso ha destacat que les entitats bancàries han de ser "clares en el cost dels serveis que ofereixen i han de repercutir-los adequadament al client bancari. En aquesta línia, el Banc d'Espanya, ha explicat, està reforçant les seves actuacions relacionades amb la supervisió de la conducta bancària. Amb aquest objectiu, el 2013, va crear el departament de conducta de mercat i reclamacions.

Durant el 2016, aquesta unitat ha desenvolupat 109 actuacions, la majoria relacionades amb el compliment de la normativa de transparència en la comercialització del crèdit hipotecari i del crèdit al consum, així com amb el funcionament dels serveis d'atenció al client de les entitats i el respecte de les normes sobre publicitat bancària. "Està previst que aquestes actuacions s'intensifiquin al llarg d'aquest any i se n'iniciaran altres de relacionades amb la utilització de les noves tecnologies en la comercialització i contractació de productes bancaris", ha anunciat.

El Guangzhou Evergrande endurece el inicio de las negociaciones y remite al Barça a la cláusula de rescisión de Paulinho