El món del cine ha rebut avui el nomenament de Carlos Cuadros com a nou director general de l'Institut de Cinematografia i Arts Audiovisuals (ICAA) amb optimisme i prudència a parts iguals, després d'un any i mig sota la polèmica batuta d'Ignasi Guardans.
"També vam celebrar l'arribada de Guardans perquè era una persona de fora del món del cine", ha recordat Javier Rebollo, membre de la plataforma Cineastes contra l'Ordre, que s'oposa als canvis introduïts en la llei de cine, impulsats pel destituït Ignasi Guardans. Després de les seves discrepàncies amb el director general sortint, provocat per la redistribució d'ajudes públiques al cine, Rebollo ha definit Cuadros, que fins ara era director de l'Acadèmia de Cine, com "una persona amb qui el diàleg serà molt fàcil, que és molt intel·ligent i està preparat. Tots confiem en ell igual que la ministra hi ha confiat".
Pel que fa a la tasca legislativa realitzada per Guardans, Rebollo ha destacat que en el càrrec que ara ocuparà Cuadros "també és important el gest, l'actitud, la relació amb la gent, amb els cineastes amb els festivals, amb la Filmoteca o amb El Fons Iberoamericà d'Ajuda". En aquest sentit, ha valorat positivament la capacitat "dialèctica" de Cuadros i la seva tasca en les entitats de gestió. "Ha après molt en la seva etapa com a director de l'Acadèmia", ha subratllat.
Aposta pel continuisme
Per la seva banda, el president de la Federació de Productors Audiovisuals d'Espanya (FAPAE), Pedro Pérez, ha lloat la labor de Guardans i ha mostrat la seva esperança que Cuadros aposti per la continuïtat. "Que desaparegui la persona no vol dir que desaparegui la seva política. Hi ha unes normatives que es poden seguir, hi ha coses que ja estan tancades que se seguiran aplicant", ha assegurat. Per Pérez, Guardans ha estat un "gran director general, que va posar en marxa una reforma que era estrictament necessària i els efectes de la qual es veuran en els pròxims temps".
Respecte a Cuadros, el president de la FAPAE ha considerat que fins ara "ha fet una bona tasca en la direcció de l'Acadèmia de Cine", una institució en la qual "ha posat ordre administratiu i econòmic" amb una gestió "molt acceptada en el món del cine".
Recompondre relacions
Des de la Unió d'Actors i de la Federació d'Artistes del Estat Espanyol, el seu secretari general, Jorge Bosso, ha demanat a Cuadros que "recompongui" la relació del Ministeri de Cultura amb "tots els sectors que fan cine".
"Crec que a Ignasi Guardans, com a màxim responsable de l'ICAA, se li ha de reconèixer la seva capacitat de treball i dedicació pel que fa a tirar endavant la implantació de la llei de cine, que ja venia d'abans, així com el mèrit de la seva meticulositat dins de la seva idea d'ordenar el sector cinematogràfic, que no és la de tots", ha plantejat. No obstant, ha criticat l'"obsessió" de Guardans "per fer-ho tot a la seva manera, cosa que el va portar a prescindir de col·laboradors de tota la vida en el món del cine que han estat des de fa anys els interlocutors amb aquest sector".
Amb això, segons Bosso, "es va desconnectar" de les associacions professionals, "almenys la dels actors". "No em refereixo a la que agrupa els productors, que tindran la seva pròpia opinió, però sí la que representen els treballadors. Parlo de criteris polítics i de participació en l'execució de la llei", ha puntualitzat. "Estem parlant de política cultural en un disseny que el polític ha de fer amb els que treballen en la cultura, no des d'una torre ministerial", ha recalcat.
Lloances d'Álex de la Iglesia
L'actual president de l'Acadèmia del Cine, Álex de la Iglesia, ha confessat el seu "gran disgust" per "perdre Carlos" com a director general de l'Acadèmia". "Preferiria tenir-lo amb mi a l'Acadèmia, però serà formidable el seu treball a l'ICAA", ha valorat De la Iglesia. El cineasta ha lloat el treball de Cuadros a la institució. "Gràcies a ell aquests anys ha funcionat com un rellotge. L'artífex d'aquesta última època", ha assegurat. "Ha estat el tècnic que hi ha darrere dels nostres somnis i les nostres ambicions", ha afegit. Al seu parer, Cuadros "és la persona ideal per a l'ICAA. És un càrrec per al qual s'ha de pensar en la indústria i ell ho farà", ha precisat.