El Periódico

Promo Descarga cartilla camiseta champions

DIFÍCIL construcció per part de lA gEnERALITAT DE LA LÍNIA MÉS LLARGA

La tuneladora del metro a la T-1 torna a avançar

El pacte del març amb les constructores s'aplica per fi per obrir la L-9 el 2014

RAMON COMORERA
BARCELONA

Dimarts, 13 de novembre del 2012

Final del viaducte de la L-9 al carrer A de la Zona Franca, al març.

El laboriós pacte del Govern de la Generalitat i les constructores de la L-9/L-10 del metro, anunciat fa set mesos, per «reduir el deute» i continuar en «poques setmanes» almenys una part de les obres parades des del 2011, va donar ahir per fi resultat. La tuneladora (una de les tres aturades sota terra) que obria a l'Hospitalet el que falta del ramal de la Zona Franca va començar a avançar un altre cop. El talp estava sota els jardins de l'Alhambra, a la Ciutat de la Justícia, després de travessar la Gran Via. Els 800 metres de terreny tou fins a la bifurcació de Gornal els pot acabar, si no hi ha sorpreses, en dos mesos. Aquest tram de la Zona Franca no s'obrirà almenys fins al 2016, però és necessari com a via de servei perquè el 2014, únic compromís en ferm de la línia, la L-9 arribi a la T-1 de l'aeroport pel túnel del Prat a la Diagonal, ja perforat.

L'anunci que la màquina havia arrencat va ser gairebé tan discret com la perforació. L'agència ACN va difondre la notícia i no hi va haver comunicat oficial. La Conselleria de Territori, que en la legislatura que acaba ha liderat Lluís Recoder, va confirmar el moviment de la tuneladora i cap més dada. En l'època del tripartit, en ocasions aquestes màquines, costoses i amb una notable incidència al subsòl de zones molt poblades, també començaven a avançar amb sigil després de parades no programades, tot i que alguna nota en detallava l'operació.

116 MILIONS / El pacte del març amb les constructores va alliberar, segons va explicar llavors Recoder, un total de 116 milions d'euros per acabar el túnel pendent i posar les vies i instal·lacions. La perforació amb la tuneladora se n'emportarà 30. Aquests diners procedeixen de la renegociació dels contractes milionaris de concessió a les empreses, per 30 anys i a canvi d'un cànon anual, de la construcció, gestió i manteniment de les estacions.

Allargar almenys fins al 2016 l'obertura del ramal de la Zona Franca permet aparcar, en interès mutu de l'Administració i les constructores, les obres en marxa de les vuit parades concessionades d'aquest sector (la de Motors s'ajorna sense data fins que sigui realitat el barri de la Marina del Prat Vermell).

El tram que s'ha d'obrir el 2014 va de la T-1 a Zona Universitària. Té 16 estacions, però només se'n posaran en servei 14, les altres dues són de zones pendents d'urbanitzar. En el tram central de la L-9, de Zona Universitària a la Sagrera, queden per perforar 4,2 quilòmetres de túnel. Les dues tuneladores estan parades sine die a la plaça de Lesseps i a la confluència de Manuel Girona i Marquès de Mulhacén.

Escriu el teu comentari

(màxim 500 caràcters)

Inicia sessió per enviar un comentari