L'ÚLTIMA CARRERA DE LA TEMPORADA

Valtteri es posa les Bottas a Abu Dhabi

Ningú va inquietar els Mercedes, en el gran premi de tancament on Ferrari va quedar a 20 segons dels seus rivals de l'estrella

bottas-1

bottas-1 / KARIM SAHIB (AFP)

3
Es llegeix en minuts
MIGUEL MARTÍNEZ

Era l’última carrera de l’any, el test per entreveure quin equilibri de forces depararà el 2018. Tan sols transcorreràn tres mesos i mig fins a la pròxima carrera d’Austràlia, i amb el reglament estabilitzat, no hi ha gaires possibilitats per a les sorpreses. I la fotografia d’Abu Dhabi va situar el Ferrari de Sebastian Vettel a 20 segons dels Mercedes.

La Scuderia té dret de veto en el reglament, una injecció de diners extra cada temporada… fins i tot Ross Brawn, el segon de Chase Carey en la propietat de la F-1, va afavorir un traspàs de tecnologia cap a Maranello procedent de Mercedes per igualar les forces. Però Ferrari no guanya. Va estar a punt de fer-ho amb Fernando Alonso el 2010 i el 2012, però ni això. Potser per això el Banco Santander finalitza el seu patrocini a l'equip italià després de vuit anys i més de 320 milions injectats en els cotxes vermells. Era un passatemps molt rendible d'Emilio Botín. Però a la filla del desaparegut president, li agrada més la Champions League de futbol a l'hora de fondre milions en màrqueting. El Santander es va acomiadar de Ferrari i de la F-1 a Abu Dhabi, després d'una carrera soporífera, d'un nou duel en la intimitat dels Mercedes, una constant en l'era dels motors híbrids, sempre el mateix dels quatre últims anys.

Hamilton no va inquietar Bottas

Mercedes ho ha guanyat tot en constructors i pilots, en victòries, en poles, en primeres files, en doblets… El poder de les fletxes de plata ha elevat Lewis Hamilton als altars amb tres títols i un munt de rècords. I com a bon cap de files, Lewis no va inquietar Valtteri Bottas en l’última carrera de l’any. El va collar una mica, sí, però per elegància, per cavallerositat, com per donar a entendre que ho havia intentat. I potser sense voler-ho, en aquesta lluita impostada, van deixar Sebastian Vettel a 20 segons, un avantatge que els de Maranello tenen difícil eixugar per a l’any que ve. Fins i tot podrien haver perdut el seu lloc al podi si Daniel Ricciardo no hagués patit un problema hidràulic quan pressionava l'alemany. O potser no ho hauria aconseguit perquè Max Verstappen no va poder superar amb l'altre Red Bull el Ferrari de Kimi Raikkonen.

Valtteri Bottas, al podi / LUCA BRUNO (ap)

L’última carrera de l’any, en el vistós però avorrit traçat del Yas Marina, va deixar una nova lluita entre Fernando Alonso i Felipe Massa en l’última carrera a la F-1 del brasiler que deixa el Gran Circ sense pilots brasilers per primera vegada en 45 anys. «He compartit pista molts anys amb ell i ha sigut bonic lluitar colze a colze fins al final», va dir Alonso.

Raikkonen més vell que Alonso

L’asturià, en canvi, continua. No serà el més vell de la graella l’any que ve (Raikkonen és dos anys més gran), però va pel camí de ser el pilot amb més grans premis disputats de la història. En suma 291 i l’any que ve finalitzarà amb 311, segon de la història davant de Michael Schumacher, a tan sols 12 del rècord absolut de Rubens Barrichello. «Cada any soc més madur, una mica més vell, però sempre crec que soc una mica millor», va explicar Alonso en la seva anàlisi de final de temporada a Abu Dhabi. 

Notícies relacionades

L’any que ve disfrutarà d’un motor Renault, i a McLaren creuen que tindran prestacions molt similars a les de Red Bull. «El que hem vist amb Red Bull i el seu motor Renault ens fa ser optimistes. Han fet alguns podis, han guanyat tres carreres... Si estiguéssim en aquesta posició seria feliç. Optar a guanyar carreres seria un pas increïble. Crec que podem lluitar pels podis», va afegir el bicampió del món.    

El paper de Sainz

El protegit, amic i ara rival, Carlos Sainz, també és un home Renault, aquesta vegada de cap a peus, amb motor, xassís i escuderies de la marca del rombe. «La meva nova temporada va començar fa quatre carreres, quan vaig debutar amb aquest equip», va explicar Sainz, que va completar «una gran carrera» fins que en la parada a boxs, els mecànics van encaixar malament una rosca. En aquestes quatre carreres ha complert de sobres. Renault ha avançat Toro Rosso en el mundial de constructors, que era l’objectiu, i sobretot ha deixat impressionats Alain Prost i els caps d'Enstone per la seva velocitat i capacitat d'adaptació.