UN FUTUR INCERT

Grans nuvolades sobre el Mundial de F-1

Mercedes, Ferrari i les grans escuderies s'oposen al revolucionari pla dels nous amos de la F-1

L'amenaça de Maranello de retirar-se si la idea és limitar la despesa per igualar les carreres és molt seriosa

eprozas40890683 sao paulo  brazil   november 10  lewis hamilton of great bri171124191314

eprozas40890683 sao paulo brazil november 10 lewis hamilton of great bri171124191314 / Clive Mason

4
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

El Gran Circ abaixa el teló de la temporada aquest cap de setmana, a Abu Dhabi, amb el mateix cotxe campió dels quatre últims anys (Mercedes), i amb el títol de pilots decidit abans de temps –fa tres carreres– en favor del campió de tres de les quatre últimes temporades: el pletòric pilot britànic Lewis Hamilton. La tendència era mirar cap a un altre costat davant d’aquest balanç esportiu tan pobre, el costum era justificar les nuvolades amb un balanç econòmic que millorava cada temporada, però les alarmes s’han disparat els últims dies. Per primera vegada en tres dècades, els ingressos dels equips han baixat. Els nous propietaris (nord-americans) de la F-1 han aportat moltes idees però no troben consens al pàdoc per aplicar-les. I el pitjor, han tocat la butxaca dels equips i ara les nuvolades van acompanyades de llamps i trons.

Aquest 13% menys d’ingressos respecte al tercer trimestre de l’any anterior era el senyal que Bernie Ecclestone esperava per esbossar el somriure maligne tan típic de l’octogenari multimilionari anglès que va concebre el fenomenal negoci de la la F-1 actual. Liberty Media va comprar el principal paquet accionarial de CVC Partners per dominar la F-1 i van clavar una puntada al cul de qui ha dominat amb èxit els fils de la F-1 els últims 30 anys. «Els vaig deixar un restaurant de tres estrelles Michelin i l’han convertit en un McDonalds», repeteix el magnat. «Parlen i parlen , però jo encara no els he vist fer res de bo», insisteix. Un any després d’agafar les regnes, l’únic que pot presentar Chase Carey, el nou capitost, és una reducció d’ingressos.

El restaurant de luxe no és una idea del Tiet Bernie, com l’anomenaven a Jerez. Quan Liberty Media va comprar les accions per dominar la F-1 va explicar als seus accionistes de la Borsa de Nova York l’increïble valor del producte F-1. Entre els ítems que apareixen a la seva memòria destaquen «Franquícia única d’esports d’entreteniment, marca icònica global construïda durant 67 anys d’història, gegantina massa d’aficionats arreu del món i cobertura internacional als mitjans, més de 400 milions de teleespectadors únics per televisió a nivell mundial amb més de 100 cadenes…» I destacaven el baix risc de la inversió sobre la base de la «diversitat de les fonts d’ingressos» i del fet que els contractes amb els promotors dels circuits i les cadenes de televisió «estan perfectament escalonats». Recalcant,  a més, l’existència d’«aproximadament 9.300 milions de dòlars d’ingressos assegurats en virtut de contractes a llarg termini que s’estenen fins al 2026».

Més despeses, menys guanys

Sí, és un restaurant de tres estrelles que els nous propietaris volen millorar i rendibilitzar sota tres punts fonamentals: limitació pressupostària dels equips, més igualtat entre les escuderies per fomentar l’interès esportiu, i noves fórmules d’espectacle i comunicació amb els fans. Els tres pilars han provocat un incendi.

La proposta per a un nou motor el 2021 passa per augmentar el règim de gir per millorar la potència i el soroll, i que diversos components de tota la part híbrida elèctrica (MGH-H i bateries) siguin estàndard i subministrades per un proveïdor únic. «Això seria com dissenyar un nou motor per al qual hauríem d’invertir molts milions d’euros. Aquest no és el camí per reduir despeses», es queixa Toto Wolf, cap de Marcedes. «¿Peces estàndard d’un únic proveïdor? De cap manera. Els motors propis són l’ADN de Ferrari. Si volen convertir la F-1 en una Nascar Global, que no comptin amb Ferrari. Ens en anirem», amenaça Sergio Marchione, president de Ferrari. I tot quan els ingressos s’han reduït un 13% en l’últim trimestre, per primer cop en dècades. «Seran unes negociacions dures i ferotges, però hem de fer tirar endavant l’apartat tècnic de la competició, el control de costos i el pla esportiu. Si arruinem tot això, som tontos», explica Ross Brawn, el director general de la FOM.

«El creixement de despeses és d’uns 70 milions d’euros d’un any a l’altre, i els ingressos han disminuït. Aquest és el problema. I mentrestant, escolto Sean Bratches (director comercial de la F-1) dir que li agradaria veure els pilots acompanyats per nens a la graella. ¿Això és imitar les idees del futbol del futur?». Carey i els seus van promoure una cerimònia de graella diferent a Austin, a l’estil Indy. «Va ser un acudit, una mala còpia de les 500 Milles. Aquest no és el camí», va criticar Fernando Alonso.

Despistats

Notícies relacionades

La forma d’arribar als aficionats està tan encallada com la nova reglamentació de motors o pressupostos. Carey parla de «noves tecnologies digitals, xarxes socials, diferents capes de continguts en diferents suports de comunicació…», però ni tan sols té una solució per decidir encara entre televisió de pagament o en obert. «Els diners estan a la televisió de pagament, però hi ha mercats en què la penetració és baixa en relació amb la televisió gratuïta. Hi estem treballant…»

Un any després, Liberty Media no té un pla, no té solucions clares, i l’únic canvi visible és una preocupant reducció d’ingressos. I a Ecclestone, que sembla que encara no se n’hagi anat, tot ique ho ha fet, se li il·lumina la cara amb cada llamp d’aquesta tempesta.