Vettel, contra les cordes

La F-1 i la FIA perdonen el tetracampió alemany de Ferrari, que viu dies molt crítics després d'insultar diversos membres del pàdoc

eprozas36104627 scuderia ferrari s german driver sebastian vettel celebrates161102115210

eprozas36104627 scuderia ferrari s german driver sebastian vettel celebrates161102115210 / PEDRO PARDO

4
Es llegeix en minuts
MIGUEL MARTÍNEZ

Fernando Alonso va ser el primer que va fer públic el diagnòstic. “Hi ha una grandíssima frustració en Vettel”. Però no us penseu que la frustració és per no guanyar a Ferrari, més aviat podria ser que no és capaç de millorar els resultats d'Alonso a Ferrari. I fins i tot pot ser que el que realment frustra el tetracampió Sebastian Vettel, el que el treu de polleguera, és que un pilot al final de la seva carrera amb fama d'aixecar el colze i a qui Alonso va criticar durant la seva cohabitació a Ferrari, l'estigui guanyant, millori les seves xifres. La guerra de Vettel ha sigut amb el campió finlandès Kimi Raikkonen.

FERRARI PRESSIONA VETTEL

La guerra a F-1 és sempre contra el teu company, almenys és la primera. No et pots plantejar res més si no ets capaç de guanyar el teu veí de garatge. Vettel va sortir corrent de Red Bull quan l'australià Daniel Ricciardo li va passar per sobre el 2014. L'any passat, amb prou feines va poder amb 'Iceman'. Només els més entesos van veure que Alonso treia moltíssima més diferència al finlandès. Aquest any, ni això. Abans de l'últim abandonament de Kimi, anava per sobre en tot. I és clar, després van arribar les paraules del cap, de Mauriccio Arribavene: “Sebastian ha de guanyar-se la renovació”. “¿Com?” devia pensar l'alemany, amb quatre títols, rebut com el 'nou Schumacher' a Maranello. I va perdre el cap.

Després que  el pàdoc critiqués els seus insults, Vettel ha demanat perdó a tothom, fins i tot al director de carrera

Després de tot l'any queixant-se per ràdio, insultant sense parar, va travessar una línia vermella al dir “idiota” a Alonso i “tonto” a Carlos Sainz. Aquí va arribar la primera reacció sonora al pàdoc als seus excessos de consentit, a l'enrabiada de criatura. “Se li ha de perdonar perquè entenc la seva gran frustració i la de Ferrari”. No es pot dir més en menys paraules. Ferrari i Vettel se la van empassar, però no la van digerir en el que quedava de cap de setmana. I va arribar la maniobra amb Max Verstappen, el noi de 19 anys a qui li són ben igual els títols de Vettel, i a qui a Spa li va recriminar que “no pot protestar tant quan es condueix tan malament com va fer a la sortida”.

CRÍTICA DE VERSTAPPEN

Quan Vettel va veure que Verstappen es defensava amb una maniobra al límit, i per darrere arribava Ricciardo per avançar-lo, no va poder més. Només li faltava veure Alonso per una pantalla gegant de circuit per acabar d'embogir. La resta ja ho sabeu: insults i paraules gruixudes sense parar i un missatge especial per al director de carrera: “¡Que et donin pel sac!”. I pitjor encara. Va ser Vettel qui va demanar a Charly Whiting, cap del pàdoc, que especifiqués les maniobres prohibides, cosa que molts van anomenar 'les maniobres anti-Verstappen', la principal, prohibir de forma efectiva canviar de trajectòria durant la frenada. Doncs bé. Vettel va canviar de trajectòria en la frenada per defensar-se de Ricciardo. I per això va ser sancionat quatre hores després, fent-lo baixar del podi per donar-lo a Ricciardo.

“Crec que hauria de tornar a l'escola, perquè li tornessin a ensenyar a parlar”, va dir amb ironia i encara calent per la seva sanció -el van fer baixar del podi en l'últim moment per la maniobra amb Vettel- el jove holandès de Red Bull.  "Seb està una mica frustrat, però, probablement, això d'aquest any està sent una mica més inusual”, diu Ricciardo, tan precís a la pista com fora d'ella. I li va enviar un consell:  "Va parlar en calent i s'ha de ser una mica indulgents amb ell. En aquell instant, és fàcil pitjar el botó de ràdio i començar a dir un munt de coses, però cal ser prudents perquè sabem que poden ser difoses. Confia en mi, a vegades diria un parell de coses, però normalment espero, me les dic a mi mateix i, després, potser pitjo el botó. Si el seu instint és pitjar el botó i començar a deixar anar un munt de coses, es pot embolicar. Cal ser més assenyat. No cal transmetre-ho tot, et pots desfogar al teu casc i, més tard, dir el que penses d'una manera més relaxada”.

Daniel Ricciardo

PILOT DE RED BULL

"El botó de la ràdio del cotxe és molt temptador. Jo sempre m'ho penso dues vegades abans de dir res. En calent és molt perillós, millor fer declaracions al finalitzar el gran premi"

LA PROMESA DE VETTEL

Notícies relacionades

Sort que és la primera vegada i que, a Ferrari, l'han obligat a demanar disculpes tan bon punt es va acabar la carrera. La FIA el va exculpar per aquesta vegada d'una sanció exemplar. “En l'últim GP de Mèxic, el pilot de Ferrari, Sebastian Vettel, va fer comentaris a la ràdio de l'equip utilitzant, repetidament, un llenguatge lleig dirigit tant al director de carrera, Charlie Whiting, com a un altre competidor, que van ser retransmesos durant l'emissió en directe de l'esdeveniment".

Immediatament després de l'incident, Vettel, de manera espontània, va anar a buscar Whiting per expressar-li penediment pel seu comportament. Després, per la seva pròpia iniciativa, va enviar una carta al mateix Whiting i una altra al president de la FIA, Jean Todt, en què es disculpava per les seves accions. També va indicar que contactaria amb Verstappen i va prometre que un incident així "no tornaria a passar mai més", explica en una nota la FIA, que va decidir, "de manera excepcional, no prendre cap acció disciplinària contra el senyor Vettel ni portar l'assumpte al Tribunal Internacional de la FIA”, però adverteix que, en el cas d'un futur incident semblant al de Mèxic, “es prendrà una acció disciplinària”.

Temes:

Automobilisme