EXHIBICIÓ DEL TRICAMPIÓ DE MOTOGP

Márquez torna boig Rossi i els equips de MotoGP

L'estratègia utilitzada pel tricampió de Cervera a Brno va destrossar els plans dels seus rivals i va generar el caos a la resta d'escuderies

Hi va haver rivals que van arribar a xocar al carrer de boxs per precipitar-se a l'hora d'intentar contrarestar l'habilitat del pilot català

rozas39577067 brno  rep blica checa  6 agosto 2017  emilio alzamora  santi170806235749

rozas39577067 brno rep blica checa 6 agosto 2017 emilio alzamora santi170806235749 / Alejandro Ceresuela

5
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Marc Márquez (Honda), tricampió català de MotoGP, no només va aconseguir, amb la seva habilidosa, oportuna i arriscada maniobra d'entrar, de sobte, al seu box per canviar, tot i que la pista seguia mullada, perillosa i amb lleugera pluja, la seva Honda calçada amb rodes d'aigua per la segona RC213V amb pneumàtics 'slics', descontrolar els seus adversaris més directes de la graella, incloent-hi l'expert Valentino Rossi (Yamaha), sinó que va tornar totalment bojos la resta d'equips, enginyers de pista i mecànics. No hi va haver ni un sol equip que no acusés la maquiavèl·lica però eficaç gestió que MárquezSanti Hernández, el seu enginyer de pista, i Emili Alzamora, mànager del tricampió, havien maquinat a la mateixa graella de sortida.

Cal Crutchlow va felicitar Márquez a la zona mixta dient-li "una altra vegada ens l'has jugat, ¡malparit"

La maniobra va patir un canvi radical quan Márquez li va dir, a la mateixa línia de sortida (el català liderava la graella després de la seva 'pole position' número 69), a Santi Hernández que no es fiava del pneumàtic posterior mitjà. Entre tots van decidir posar el tou i van planejar preparar, immediatament, la segona moto amb les rodes llises, de sec. “Vam decidir que arrenqués amb la tova, tirés tot el que pogués en les primeres voltes, adquirís, ja que al ser tou vam creure que ens donaria adherència immediatament, uns segons d'avantatge per, de seguida, canviar de moto”, va comentar Márquez, que al veure ja en els primers revolts que la roda tremolava, no tenia adherència i patinava molt, va decidir entrar a canviar de moto abans de completar la segona volta.

Això, sumat al fet que, ja en la primera volta completa després de sortir de boxs, rodés 12 segons més ràpid que els del capdavant, va fer que els enginyers de la resta de pilots i els mateixos pilots es tornessin bojos, o gairebé, i decidissin o bé mantenir-se a la pista massa voltes (Rossi va entrar tres voltes després que Márquez i va perdre la carrera, i tant Dani Pedrosa com Cal Crutchlow poc abans, però també es van equivocar de volta) o bé (com va ser el cas de Jonas Folger, Andrea Dovizioso i Jorge Lorenzo) els seus equips encara no tenien preparada la segona moto, un fet incomprensible, i van perdre tot el temps del món al seu taller. El pitjor, és clar, va ser el xoc que hi va haver entre Aleix Espargaró (Aprilia), que sortia del seu box, i Andrea Iannone (Suzuki), que hi entrava.

Un nou fracàs del campioníssim Rossi

"És clar que les carreres 'flag to flag' no són el meu fort”, va comentar resignat Rossi. “Però almenys aquesta vegada hem aconseguit acabar quarts”. El Doctor no va voler explicar qui havia fallat, ja que va estar tres voltes més a la pista que Márquez i, quan va tornar, el català ja li treia un minut. “No assenyalaré a ningú com a culpable. Hi va haver un problema de comunicació del qual estic segur que aprendrem alguna cosa. Interpretar quin és el moment indicat per entrar a canviar de moto no és el meu punt fort. Però si normalment era jo qui quedava com un tonto, aquesta vegada les orelles de burro ens les repartim entre tres o quatre”.

“Aquesta vegada, les orelles de burro ens les repartim entre tres o més de l'equip i no penso assenyalar a qui ha comès l'error. N'hem d'aprendre d'una vegada”

Valentino Rossi

Pilot oficial de l'equip Movistar Yamaha

Lorenzo, que va arribar a liderar la prova, va entrar quan va ser cridat, mitjançant un avís que el seu enginyer italià Christian Gabarrini li va enviar al 'display' de la seva Ducati. “Ho teníem tot per guanyar aquesta carrera, però la pista es va assecar. I després, en la tercera o quarta volta, em van indicar que canviés de moto, la moto no estava a punt. Vaig perdre uns 15 segons”, es lamentava l'espanyol després de la carrera.

El mateix problema, també en el si de l'equip Ducati, va tenir Dovizioso. “Mentre jo era a la graella, la segona moto era al box també amb els mateixos reglatges de pluja per tenir-la a punt per si fallava alguna cosa en la primera. Quan vaig entrar a canviar de moto, els mecànics encara no havien tingut temps de substituir els reglatges de pluja pels de sec. He de dir que vam fallar tots ja que, quan vas a la moto, no és fàcil reflexionar sobre quan has d'entrar, ja que la situació va canviant segon a segon. O tens la determinació del Marc o dubtes molt, massa”.

“Algun dia hi haurà un accident greu en aquesta mena de carrera 'flag to flag'. Encara més, el que m'estranya és que no hagi passat. Jo no soc partidari de córrer així”

Jorge Lorenzo

Pilot oficial de l'equip Ducati

El caos a l'equip Aprilia i Suzuki va provocar que Aleix Espargaró xoqués amb Andrea Iannone quan el català sortia amb la segona moto i l'italià entrava a canviar la primera. “No m'han assenyalat que venia una altra moto i Iannone ha caigut per culpa nostra. Em van imposar una penalització de tres posicions i vaig haver de tallar gas, per esperar que arribessin els altres”, va resumir el gran dels germans Espargaró.

L'equip Repsol Honda en va aprendre d'Austràlia-2013

“Estic content que Andrea estigui bé perquè, realment, realment es podria haver fet mal ell o algun mecànic. Com a equip assumim totalment la culpa, però era clar que això tard o d'hora passaria”, va advertir el primer pilot d'Aprilia, molt crític amb el reglament. Lorenzo és contrari a aquesta mena de carrera quan el temps és dubtós. “A mi el que m'estranya és que no passin més coses de les que passen. Jo crec que un dia ens farem mal de veritat. Hauríem d'establir unes regles més clares en les carreres de 'flag to flag”, va indicar el tricampió mallorquí.

Aleix Espargaró, que va xocar amb Iannone al carrer de box, demana que s'estableixi una norma per evitar que es produeixin accidents en les carreres amb canvi de moto

Notícies relacionades

El graciós i valent pilot britànic Cal Crutchlow (Honda), que va felicitar Márquez a la zona mixta, on va anar com a primer privat, li va dir graciosament "¡malparit!" i li va dir “novament, ens l'has jugat”, reconeix que el seu error “va ser creure que el Dani (Pedrosa) guanyaria la carrera. Em vaig enganxar a ell decidit a seguir tots els seus passos. Quan me'n vaig voler adonar, el Marc ja ens l'havia jugat entrant abans que ningú i arriscant-se a ser el primer de córrer amb pneumàtics de sec sobre una pista que encara estava mullada. I ens va guanyar bé”.

Només la part de l'equip Repsol-Honda que dirigeix Santi Hernández va elaborar una estratègia que va permetre al seu pilot, Marc Márquez, protagonitzar una remuntada històrica. Des que van fallar a Austràlia-2013, Márquez i Hernández han guanyat cinc de les sis carreres que s'han corregut amb aquesta fórmula de bandera a bandera: Holanda-2014, Itàlia-2015, Argentina-2016, Alemanya-2016 i Brno-2017. L'única carrera amb 'flag to flag' que no han guanyat va ser Aragó-2014.