Anar al contingut

Col·labora:

LLUITA CONTRA LA CONTAMINACIÓ

La metròpolis, una zona de baixes emissions

A partir de l'1 de desembre es restringirà la circulació dels vehicles més contaminants durant un episodi de pol·lució

Anna Rocasalva

periodico

mapaambcastella
mapaambcatala

/

El dia 13 de novembre, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), juntament amb l’ajuntament de la capital catalana, va iniciar la campanya informativa Els mals fums aquí no hi entrenper explicar el funcionament de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) en l’àmbit de les Rondes de Barcelona. Es tracta d’informar sobre una de les mesures clau per lluitar contra la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l’aire de la metròpolis impulsada per l’AMB.

«A partir de l’1 de desembre del 2017, durant un episodi de contaminació, els vehicles que no disposin de l’etiqueta ambiental de la DGT no podran circular per la Zona de Baixes Emissions (ZBE)», explica el director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB, Carles Conill. Així mateix, aquesta mesura serà permanent a partir del 2020. «Això ens equipara a altres metròpolis europees en la lluita contra la contaminació com Berlín, París o Milà», afegeix Marc Iglesias, responsable de Projectes de Mobilitat Sostenible.

EPISODI AMBIENTAL

Barcelona i la seva àrea metropolitana registren uns elevats nivells de contaminació, per sobre dels recomanats per l’OMS i la Unió Europea. Aquests resulten extremadament nocius per a la salut de les persones i provoquen 3.000 morts anuals a la metròpolis. La posada en marxa de la campanya coincideix amb l’informe de salut pública de l’Ajuntament de Barcelona que adverteix que el càncer de pulmó ja és la primera causa de mort en les dones, «i la causa d’aquesta mortalitat és, després del tabac, la contaminació atmosfèrica», adverteix Iglesias.

L’origen principal d’aquesta elevada pol·lució és el trànsit de vehicles. «A Barcelona es produeixen uns dos pics de contaminació a l’any», comenta Conill. Però els registres diaris de partícules gasos contaminants, els anomenats PM10 i NO2, es mantenen elevats i produeixen un aire perjudicial per a la salut.

Si la Generalitat declara un episodi de contaminació, les restriccions de trànsit s’establiran l’endemà, entre les set del matí i les vuit del vespre dels dies laborables posteriors a la declaració de l’episodi fins a la seva finalització. «La Generalitat només declararà un episodi quan la contaminació superi un barem establert que obligui a prendre mesures –matisa el director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB–. En aquell moment, les administracions locals i l’AMB establiran les restriccions en un perímetre delimitat».

EL PERÍMETRE

La Zona de Baixes Emissions on s’establiran les restriccions inclou Barcelona -excepte la Zona Franca, el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes-; gairebé tot el municipi de l’Hospitalet de Llobregat; les àrees de Cornellà Esplugues, que es troben a l’interior de les Rondes, i part del municipi de Sant Adrià de Besòs. L’objectiu final és que l’any 2025 tota l’àrea metropolitana de Barcelona sigui una zona de baixes emissions.

Tota la ZBE ja s’està marcant amb tanques digitals i senyals informatius que indiquen amb antelació que els conductors estan entrant en un perímetre de baixes emissions. També es col·locarà aquesta senyalització en centres comercials i gasolineres. De tota manera, els usuaris dels vehicles contaminants podran travessar la metròpolis a través de les Rondes, «el que no podran fer és entrar dins dels municipis que conformen el perímetre, és a dir, no podran sortir de l’autopista», aclareix el responsable de Projectes de Mobilitat Sostenible.

ELS VEHICLES

A partir de l’1 de desembre, durant una situació d’episodi de contaminació, els turismes que no disposin de l’etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B), no podran circular per la Zona de Baixes Emissions. «Calculem que entre un 14% i un 16% de tots els vehicles que circulen habitualment pel territori metropolità no tenen dret a l’etiqueta ambiental», explica Conill. Concretament, els vehicles afectats per aquesta restricció són els turismes de gasolina anteriors al 2000 (anteriors EURO3) i els dièsel anteriors al 2006 (anteriors EURO4).

Durant l’hivern que ve i la primavera es fa una exempció temporal a les furgonetes i només es restringirà el trànsit a les anteriors a EURO1 (prèvies a 1997). «S’ha establert d’aquesta forma gradual per donar més marge al sector de la distribució i no comprometre l’activitat econòmica», aclareix Carles Conill. Igualment, durant aquest període i en cas d’episodi, podran circular totes les motos. Encara que les excepcions en el cas de les furgonetes i les motos són temporals. Els vehicles d’emergències, vehicles de persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials podran circular independentment de la seva etiqueta de la DGT.

0 Comentaris
cargando