Anar al contingut

Un termòmetre fiable de la confiança del ciutadà

Si la situació d'inestabilitat que vivim a Catalunya i Espanya es manté o augmenta, la baixada de les vendes pot ser significativa en sectors de gran consum.

En canvi, si l'escenari polític es tranquil·litza podríem assistir a un augment de les compres d'un públic que ha viscut aquestes últimes setmanes d'esquena al comerç

MEL SOLÉ MORO. Directora del Màster Comercial i Vendes a la Universitat de Barcelona

Estem passant, a Catalunya, Espanya i Europa, moments polítics i socials molt convulsos. La població està certament agitada i vivint amb incertesa el futur. No obstant, les persones som animals amb hàbits molt arrelats. Un d'ells, que se celebra de forma transversal, és la treva de Nadal. En totes les cases són dies de recolliment familiar i de ganes de desconnectar de la realitat.

Aquests rituals de creació d'esdeveniments tenen molt de màrqueting. Per exemple, s'ha implantat a la nostra societat la celebració del Halloween americà per sobre de la nostra castanyada. És molt més sexi i cool la celebració americana i, a més, genera molt més consum. Per això, tant els comerços com la població es decanten per seguir la tradició anglosaxona.

Si pensem en termes de rituals de consum, ens trobem amb el ¡Black Friday! Qui havia de dir que el divendres que segueix el Thanks Giving Day (Dia d'Acció de Gràcies) l'anomenaríem Black Friday. Aquest s'ha convertit en el dia dels descomptes abans de Nadal. Així, tothom qui vulgui avançar les compres amb descomptes, anticipa l'adquisició dels seus regals. Com si després el nostre comportament de compra es frenés i no gastéssim més fins a les rebaixes de gener.

Si pensem en codi d'e-commerce, també trobem el ritual del Cyber Monday (el dilluns següent després del Black Friday) amb descomptes especials en les compres realitzades a través d'internet.

Un invent xinès

Ara bé, els reis de la imaginació han sigut els xinesos, a través del seu portal de vendes per internet Alibaba i el seu invent del Dia dels solters, que justament també se situa al mes de novembre. Concretament, el dia 11. Aquest any 2017 Alibaba va facturar 25.300 milions de dòlars, el doble que el Black Friday del 2016 als EUA.

A partir d'aquest concepte d'inventar motius de compra abans de Nadal, podríem apostar per altres dies assenyalats i importar la celebració nord-americana del Thanks Giving Day i reunir-nos al voltant de la taula amb un gran tiberi de gall dindi.

Però passem a analitzar com es presenta el Nadal pel que a consum es refereix i intentem aportar-hi una possible previsió. Si observem bé els indicadors, veiem que, per una banda, Moody's va rebaixar el creixement del PIB espanyol per al 2017 del 2,9% al 2,3%. No obstant, si revisem les estadístiques de Kantar Millward Brown del tercer trimestre, veiem que el 70% dels consumidors creuen que el més intel·ligent és mantenir els nivells de consum. Les dades apunten que els articles que milloraran en consum són roba i complements; activitats de formació, així com productes financers. Els que disminuiran en intenció de consum són bars i restaurants, mobles i també dispositius mòbils.

Un altre indicador positiu ofert per Kantar és la consolidació de les marques de fabricants. El 35% dels consumidors pensen que és millor comprar marques conegudes ja que són les que ofereixen seguretat. Les marques de distribució mantenen el seu atractiu sobretot en les classes socials mitjana-baixa i baixa. La classe mitjana manté la idea que el millor és escollir entre diverses marques. En aquesta mateixa línia, Nielsen també recull que les marques de la distribució es van quedar en el 39,5% de les vendes totals, dos punts per sota de l'anterior exercici.

Aportem a continuació dades de l'associació de comerç minorista Comertia. Segons el seu últim informe, les cadenes de botigues adherides a Comertia van registrar el mes d'octubre passat un retrocés del 4,6% respecte de l'any anterior. Aquesta dada negativa ha arribat després de creixements sostinguts durant els últims quatre anys. I, pel que sembla, en la primera quinzena d'aquest mes de novembre, s'ha registrat un repunt del 3,4%, dada que augura bones perspectives.

Política i temperatures

La intensitat del conflicte polític que vivim en aquests moments pot tenir una repercussió directa sobre el consum durant el pròxim període nadalenc, així com les temperatures, altes per a l'època de l'any en què estem (2,6 graus per sobre de la mitjana de l'any 2016).

Si la situació d'inestabilitat es manté o augmenta, la baixada de vendes respecte de l'any passat pot ser significativa en sectors de gran consum (roba, electrodomèstics, perfums, alimentació...). En canvi, si l'escenari polític es tranquil·litza podríem assistir a un repunt de les compres d'un públic que ha viscut aquestes últimes setmanes amb una certa reticència a visitar botigues i centres comercials. Accions com la Barcelona Shopping Night, que aquest any se celebrarà el pròxim divendres, ajuden a atraure públic i animen les compres de la mateixa manera que ho fa la il·luminació dels carrers de la ciutat.

El consum és de nou un termòmetre fiable i contundent de la confiança del ciutadà en la societat i el sistema en què conviu.

0 Comentaris
cargando