Anar al contingut

Tornen les compres, canvien els hàbits

S'acosta Nadal i, amb ell, la compra de regals. Això no canvia. El que sí que canvia són els hàbits. I aquests han canviat més en els últims anys que en les dècades passades, cosa que obliga els distribuïdors a reinventar-se constantment, no només adaptan

JOSÉ LUIS DEL OLMO. Director del Grau en Màrqueting i Direcció Comercial a la Universitat Abat Oliba CEU

Cada any, quan s'aproxima Nadal, els carrers s'engalanen amb la seva millor decoració. Les garlandes de llums festius ocupen els carrers comercials de qualsevol població en una competició per veure quin d'ells presenta la il·luminació nadalenca més espectacular. De fet, es tracta d'una iniciativa més de màrqueting per als espais comercials que, gràcies a aquest esperit que aporta el Nadal, veuen com les vendes augmenten els dies que, malgrat la pluja i el fred, els ciutadans surten a recórrer els carrers.

Aquest ritual s'ha anat avançant cada vegada més els últims anys, de forma que l'avanç en la il·luminació nadalenca recorda als consumidors que ja ha arribat el moment d'adquirir els regals corresponents al Cagatió, al Pare Noel o als Reis Mags, segons la tradició familiar de què es tracti, de manera que les compres nadalenques cada vegada s'avancen més. La primera quinzena del mes de desembre es consolida com un dels períodes de més activitat per als distribuïdors.

L'avançament de les vendes de Nadal comporta també un canvi en els hàbits de consum dels espanyols, que han anat abandonant gradualment alguns costums adquirits a conseqüència de la crisi econòmica, com ara la compra d'objectes de segona mà o la recerca de finançament addicional per a aquestes festes. La crisi ha deixat empremta en el consumidor i l'ha convertit en més racional i més pràctic, de manera que la recerca del millor preu, promocions, descomptes o l'ús de targetes de fidelitat continuen sent essencials en el seu procés de decisió de compra.

No obstant, el consumidor es mostra més optimista que en anys anteriors, cosa que repercuteix en un increment significatiu de la despesa per Nadal, tot i que la recerca d'oportunitats i regals útils segueixen sent hàbits molt arrelats. De fet, l'indicador de confiança dels consumidors (ICC), elaborat pel Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS), es va situar el juny del 2017 en 105,8 punts, per sobre dels 105,4 del maig i dels 96,3 del juny del 2016. L'ICC es divideix al seu torn en dos índexs: un d'ells, el de situació actual ha pujat dos punts (fins a 100,6 punts) i ha marcat un màxim històric per la millor percepció respecte a les possibilitats del mercat laboral.

Evitar la fuga del client

Actualment, el consumidor es mostra més infidel al seu proveïdor habitual, ja que en el cas de no trobar un article a la botiga, ja sigui on line o off line, busca en la competència, i la concentració dels centres comercials afavoreix aquest comportament. A més a més, s'ha tornat més impacient i vol obtenir el que busca com més aviat millor, de manera que els comerciants hauran de redoblar esforços per proporcionar-l'hi a temps per evitar la seva fuga.

També han quedat lluny els temps en què per comprar els regals de Nadal el consumidor no tenia més remei que anar de botiga en botiga fins a trobar allò que buscava. Actualment, es pot adquirir qualsevol article sense moure's de casa, evitant les aglomeracions i a un clic de distància. Aquest motiu -i el fet que la xarxa permeti comparar i trobar una àmplia varietat de productes procedents de qualsevol país, als millors preus- ha convertit internet en un entorn cada vegada més apreciat per efectuar les compres de Nadal a Espanya, en qualsevol moment, amb un horari il·limitat, des de qualsevol lloc i a través de diferents dispositius. Això també ha provocat que es produeixi cada vegada més la integració on line a la botiga física. Nielsen, en el seu informe 360 de tendències de consum, ho defineix com a total customer o consumidor total: una persona que avui pot estar comprant un regal en un comerç físic i, mentre espera el seu torn, encarrega el sopar de Cap d'Any amb una app del mòbil.

Els hàbits del consumidor tendeixen a ressituar el calendari comercial. Dates fins fa poc desconegudes com el Black Friday es consoliden cada vegada més en la ment del consumidor com a referència, i marquen indiscutiblement l'arrencada de la campanya de Nadal, fins a convertir-se en un dia clau per al comerç. Les promocions d'aquell dia funcionen molt bé en totes la categories, però especialment en les d'electrònica, tèxtil, complements i llar, que són les que tenen un desenvolupament i una penetració més grans en les compres on line. En pocs anys, aquesta iniciativa ha canviat els seus hàbits de compra, al passar d'estar limitada a les grans cadenes de distribució i els comerços electrònics, a consolidar-se com una nova oportunitat perquè els petits establiments comercials millorin les seves vendes i visibilitat.

Sembla evident que els últims anys han canviat més els hàbits de compra per Nadal que en dècades passades. I això obliga, i obligarà, els distribuïdors a reinventar-se constantment, no només adaptant-se al canvi, sinó generant-lo.

0 Comentaris
cargando