Anar al contingut

Nadal en temps d'incertesa

Enfoquem una campanya de Nadal atípica, però no negativa. La situació politicosocial i la climatologia hi han tingut una influència notòria, amb caigudes de les vendes de fins al 20%. Però el client no ha abandonat la decisió de compra; només l'ha ajornat.

MIQUEL DONNAY. PRESIDENT DEL CONSELL DE GREMIS DE COMERÇ, SERVEIS I TURISME

Aquest any viurem una campanya de Nadal diferent d'altres anteriors. No es poden aplicar previsions senzilles de «com va ser l'any passat, l'economia aquest any ha crescut un X% més, per tant, tenint en compte això, més els indicadors de tendència i l'evolució dels mesos per a cada sector, la campanya registrarà un increment o descens de l'Y%», que seria un càlcul habitual (segmentant-lo i adaptant-lo a cada sector, és clar).

Enfoquem una campanya de Nadal atípica, però no negativa. Els estudis realitzats des del Consell de Gremis, i les trobades i reunions amb els gremis i els sectors del comerç i serveis, mostren que certament la situació politicosocial actual, a més d'altres factors, com pot ser la climatologia, que afecta la disponibilitat i venda de productes en diferents sectors, han tingut aquests últims mesos una influència molt notòria; factors que han incidit a fer que el mes d'octubre i principis de novembre hagin tingut menys vendes, amb xifres que van des del 0% fins al 20% en percentatges totals d'aquest últim octubre.

En termes generals, l'afectació no ha sigut tan alta com la que es calculava en un principi. El sector serveis ha mantingut la normalitat (se segueixen instal·lant serveis per a la llar i comprant els serveis bàsics i manteniment); el sector de comerç cultural no ha registrat una baixada en vendes, i altres sectors han variat entre el 5% i el 20%, com podrien ser els productes de temporada.

En suspensió

També les dades ens mostren, positivament, que aquest descens no procedeix d'una falta de disponibilitat econòmica. Tampoc es deu al fet que el comprador/client no tingui intenció de realitzar la compra. Simplement, es posposen les decisions, el client no té la predisposició. Aquest mes hi ha hagut una situació de suspensió. Per tant, des del comerç hem d'activar mesures per fomentar que el consumidor faci el pas de compra convençut, i que la incertesa de les situacions socials o polítiques no afectin l'economia domèstica o professional dels catalans.

La previsió del mercat i l'economia depèn de molts factors i, ara per ara, no es pot fer un pronòstic encertat amb una fórmula com la que citàvem. ¡Ja ens agradaria! Però pel que fa al comerç i la campanya de Nadal sí que podem llançar una hipòtesi fonamentada en les dades i opinions citades. És evident que el Nadal se seguirà celebrant, que els sopars es faran, i que el Pare Noel i els Reis vindran carregats de regals, i també sembla que la climatologia s'ha adequat als mesos que estem, que també afavoreix les decisions de consum. A més s'ha d'insistir que hi ha una recuperació econòmica domèstica, i per tant disponibilitat per fer despesa, cosa que permet afirmar que la campanya de Nadal es mourà en termes de normalitat positiva.

És evident que no és un factor positiu que enmig de la campanya hi hagi factors polítics, com una innecessària intervenció de la llei de comerç en un moment que no correspon ni ajuda el sector; o que el 21 de desembre hi hagi una jornada electoral, ja que col·loca a l'horitzó un aspecte que afecta i del qual participa tota la ciutadania i pot desviar l'atenció de la il·lusió de les compres. Però, en qualsevol cas, el que pot alterar és la previsió i realització final de la compra, i això pot provocar aglomeració de gent comprant els dies previs al Nadal. Per això, recomanem prendre'n consciència com més aviat millor i fer les compres amb temps, ja que després venen les presses. Centrem-nos en la contatació que s'acosten unes dates que, per sort, permetran activar el comerç i amb ell la il·lusió dels consumidors, que després podran celebrar i disfrutar amb les seves compres.

També aquest any són molt rellevants les compres on line, un factor que any rere any es va introduint més en el comerç català. És una necessitat per al comerç donar cobertura a les expectatives del client, i les mostres de consumidors deixen clar que aquesta tendència no només es manté, sinó que creix. Ja s'estan aplicant mesures útils per adequar el nostre comerç, i els pròxims anys haurem de fer més esforços encara per adaptar-nos i complementar l'activitat comercial tradicional amb les vendes on line, perquè cada modalitat té avantatges, i també desavantatges. Però no entraré en més detalls, perquè per fer-ho necessitaria un article sencer, ¡o dos!

Recuperar la il·lusió

Sigui com sigui, ningú qüestiona el model de comerç català i ningú dubta que és un model de llarga tradició i sòlid. Aquesta llarga tradició seguirà i, com ha fet sempre, s'adaptarà als temps. I així posarem en valor la qualitat de l'experiència de la compra, un terme que particularment sempre em crida l'atenció i que crec que no s'ha de perdre de vista. El comerç de Catalunya no despatxa productes, ofereix un ventall de productes amb una experiència de compra que té un efecte en nosaltres i en les persones que finalment disfruten d'aquells productes. Per això en aquest article s'han utilitzat paraules com il·lusió, perquè darrere d'una compra hi ha molts trets de cada persona i el seu estat d'ànim, i ara que arriba el Nadal és necessari que recuperem il·lusió. Per això, és necessari que activem el comerç de Catalunya.

0 Comentaris
cargando