Els tres nous propòsits per al 2018

Ara que s'acosta el final d'any, des del sector comercial llancem tres propòsits per al 2018: replantejar el pla estratègic de turisme, resoldre el conflicte de les terrasses i planificar l'estratègia de promoció internacional de Barcelona a mitjà i llarg

3
Es llegeix en minuts
GABRIEL JENÉ. President de l'associació Barcelona Oberta

Estrenem una nova temporada capital per al comerç de la ciutat: la campanya de Nadal. Tots sabem que bona part de les empreses de comerç i retail tanquen un bon exercici o no en funció de com vagi aquest període. Aquest Nadal, no obstant, no podrem ser aliens a tota una sèrie de factors que tenen una relació directa amb el comportament del consum i, en conseqüència, amb el nivell d'activitat del sector.

L'últim trimestre de l'any, les mobilitzacions ciutadanes i també les altes temperatures registrades han tingut una incidència directa en el consum. No obstant, l'arribada del fred al novembre i la celebració de les eleccions al desembre han ajudat a tornar a l'estabilitat i tot fa pensar que tindrem una bona campanya de Nadal, fins i tot millor que l'any anterior, perquè sembla que la gent ha posposat les compres els dos últims mesos.

De fet, els últims tres anys, amb la implantació del Black Friday, els descomptes s'han estès a més dies i ara ja està present en la majoria de sectors d'activitat (moda i complements personals, parament de la llar, papereria, perfumeria, fins i tot xarcuteria i òptica). Hem observat com la incorporació d'aquesta jornada promocional americana al calendari català ha modificat a poc a poc els hàbits de compra dels consumidors, avançant les compres de Nadal per poder aprofitar aquests descomptes i poder destinar més temps a l'oci i a la família durant el pont de desembre.

Pel que fa a tendències més pràctiques que s'observen en el comerç de Barcelona, destaquem l'ampliació de serveis per part de les botigues per facilitar la compra als clients, del repartiment a domicili a la contractació i adhesió a plataformes de compres i promocions, que augmenten les oportunitats de captar nova demanda. I un dels serveis que està tenint més èxit és l'anomenat clic & collect o la recollida de paquets a les botigues, perquè els clients cada vegada volen esperar menys a tenir el paquet a casa, i prefereixen fer la compra per internet i recollir-la a la botiga.

Per una altra part, el turisme de compres és també un dels motors que podria contribuir a la millora de la campanya nadalenca. Els últims anys, per exemple, ha servit per compensar la crisi econòmica interna i això no ha sigut per casualitat, ha sigut fruit de la promoció internacional de la ciutat com a destí turístic de compres. La singularitat del nostre comerç conjugat en la trama urbana amb la restauració, amb l'arquitectura i amb la cultura com a companys de viatge ha fet de Barcelona una de les ciutats més visitades d'Europa des del punt de vista del shopping, també durant la campanya de Nadal.

Ara bé, la promesa de promoció comercial del centre de la ciutat necessita mesures concretes més enllà de la preocupació demostrada pels responsables municipals. La promoció del Nadal requereix un acte d'encesa de llums amb projecció internacional, de l'estil de les principals capitals com París, Londres o Nova York, per fer visible i posar en valor la nostra ciutat al món. Tot això acompanyat de promoció internacional del shopping turístic corresponent.

Ara que estem a finals d'any, és potser el moment de qüestionar la incomprensible mesura restrictiva d'obertures de diumenges turístics quan som la principal ciutat turística d'Espanya. No podem seguir perdent una captació tan important de recursos en moments com els actuals, on les oportunitats s'han de valorar i crear avantatges competitius respecte a altres ciutats.

Per últim, des del sector comercial i turístic de Barcelona voldríem llançar tres nous propòsits de cara a l'any que comença: el replantejament del pla estratègic de turisme aprovat la primavera passada, l'aplicació del qual ja no té els mateixos supòsits de partida, i, amb ell, el PEUAT (el pla especial urbanístic d'allotjaments turístics): és necessari que es revisi amb l'objectiu que recuperi la inversió, principalment pel que fa a la restricció en la remodelació de determinades infraestructures turístiques.

En segon lloc, resoldre el conflicte de les terrasses que està patint el sector de la restauració. I, per últim, planificar degudament l'estratègia a mitjà i llarg termini que ha de servir per definir com volem potenciar i promocionar internacionalment la ciutat de Barcelona, de manera que cap factor extern o conjuntural ens faci perdre lideratge.

Notícies relacionades

En definitiva, la cooperació entre el sector públic i privat s'ha de plantejar des del 2018 com una necessitat emergent. La societat civil ha de prendre un paper determinant de colideratge davant la incertesa política i institucional, tal com ha passat en altres moments de la història de ciutat.

¡Bon Nadal!