El regal de Nadal més impactant

La pressió social i cultural que suposen les compres de Nadal és sovint difícil de resistir, però potser podem contribuir a millorar una mica el nostre entorn si, abans de consumir, parem un moment a reflexionar. Apostem pels regals que aportin valor socia

4
Es llegeix en minuts
OSCAR MARTÍNEZ. Professor de la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés

Qualsevol compra que realitzem pot transformar-se en una acció política. Allò pel que paguem té impacte en tota la cadena que ha sigut necessària perquè aquell producte el trobem en una botiga o en una web. Així que, aquests dies en què les festes de Nadal ens obsequiaran amb milers de temptacions, val la pena tenir en compte algunes qüestions abans de decidir si fas (o no) algunes compres.

Més enllà dels consells habituals de fer compres al més raonades possibles pel que fa a quantitat i utilitat, existeixen productes amb característiques d'un gran valor afegit que no sempre els trobaràs en les grans superfícies.

Si al final decidim que cal fer algun regal i a més a més podem explicar que aquest obsequi té un valor més enllà de ser maco o útil, possiblement la satisfacció de la persona receptora serà molt més gran. Pot tenir molt més sentit si al disfrutar d'un regal som conscients que aquest té un impacte social, econòmic o ecològic positiu.

Sovint, ens trobem amb la dificultat per saber si estem comprant un regal responsable. Però cada vegada hi ha més eines que permeten accedir a productes valorats des del punt de vista del seu impacte social i a més ens informen del lloc on pots trobar-los. Un exemple és el mapa d'economia solidària Pam a pam que ofereix fins a 15 criteris per tenir en compte a l'hora de fer una compra tant durant les festes de Nadal com la resta de l'any. Aspectes com les condicions laborals dels treballadors, les característiques de sostenibilitat o la transformació social que ha generat un regal són característiques que poden suposar un empaquetatge molt més impactant que el d'un altre tipus d'obsequis.

Per un altre costat, aquest tipus de propostes també poden convertir-se en una oportunitat per generar un interessant debat amb amics o família en les trobades de Nadal. Un possible debat durant el sopar de Nadal pot centrar-se sobre si els productes que tenim a la taula són de proximitat o procedeixen de l'altra punta del món amb la consegüent despesa energètica que suposa. Es pot organitzar una competició per premiar els amfitrions que hagin utilitzat menys quilòmetres de desplaçament per als àpats nadalencs.

El que és socialment responsable sempre té una història important per explicar. Per exemple, es poden fer servir bolets japonesos en un sopar de Nadal amb procedència desconeguda, o es pot explicar que s'ha comprat expressament xiitake de la marca Bolet ben fet cultivat al peu del Montseny i que genera llocs de treball de persones amb discapacitat intel·lectual.

En realitat, és probable que la indústria no afavoreixi la transparència en aquest sentit, ja que, si fos així, algunes decisions sobre el consum serien diferents. A més a més, també pot suposar un valor afegit l'exemple que aportem a les noves generacions si en lloc de comprar el mateix model de telèfon de moda que té tothom innovem comprant Fairphone, el primer smartphone ètic del mercat. Adquirir-lo i després explicar la seva història és sens dubte una acció política.

Que un altre tipus de comerç i economia és possible fa temps que ho reivindiquen i demostren nombroses institucions com Setem, que ha fet molta incidència política pel que fa al comerç just en general i participant en aliances internacionals. Un exemple d'aquestes iniciatives globals és la Campanya Roba Neta que fomenta la reflexió sobre les condicions laborals dels treballadors del sector tèxtil que elaboren les peces de la majoria de les cadenes de roba que clonen els carrers comercials de totes les grans ciutats del món.

Notícies relacionades

Si decidim seguir immersos en la deriva, algunes vegades incontrolable, de les compres del mes de desembre, un altre element que podem considerar és el procés pel qual realitzem la compra. La popularització de les targetes bancàries contactless contribueixen a una forma de pagament que, disfressat de comoditat, permet la fabulosa experiència tan immediata de comprar que gairebé deixes de tenir la sensació d'haver pagat. Les entitats financeres, que assumeixen la despesa de la producció d'un plàstic amb xip (una targeta de crèdit), reben una recompensa cada vegada que el fem servir. Així que potser podríem pensar a utilitzar aquest benefici perquè es transformi en un impacte social, tal com promou l'associació FETS de banca ètica. En aquest sentit, tant Coop57, Fiare, Oikocrèdit o Triodos Bank són algunes de les possibilitats d'intermediaris en el pagament.

La pressió social i cultural que suposen les compres de Nadal són difícils de resistir per a qualsevol persona, però potser podem contribuir a millorar una mica el nostre entorn si al consumir parem un moment a reflexionar sobre aquests criteris. Realitzar compres amb sentit i fer regals a persones estimades que aportin valor social, econòmic o ecològic poden significar una experiència molt més valuosa i duradora que no pas l'obsequi en si mateix.