2017: fi del mil·lenni

Ens disposem a celebrar un Nadal que busca tancar una etapa, com si fossin unes festes de fi de mil·lenni o d'inici d'un altre. L'esperit nadalenc segueix associat a un consum més gran, però la conducta de compra d'aquest any apareix amb un gran interrog

3
Es llegeix en minuts
JOSEP-FRANCESC VALLS. Catedràtic d'ESADE Business & Law School

Una excusa per buidar-me les butxaques cada 25 de desembre!» Aquesta era la visió del Nadal londinenc de l'avar EbenezerScrooge quan li concedeix el dia lliure al seu mal pagat empleat BobCrat-chit al Conte de Nadal de Dickens. No es pensin que avui representa una cosa diferent de meitat del segle XIX, en plena era victoriana amb ganes de recuperar velles tradicions i motius de gaudi i despesa. Gairebé dos segles després, prenent com a epicentre Barcelona, ens disposem a celebrar un Nadal que busca sobretot tancar una etapa. És com si es tractés d'un Nadal de fi de mil·lenni o d'inici d'un altre, per la necessitat imperiosa de trencar amb el passat immediat i iniciar un cicle radicalment diferent.

Si no fos pels nefastos successos d'octubre i novembre, on al país ens hem clavat entre tots una rebolcada sense saber per què ens hem complicat tant les coses i a canvi de què, ens estaríem enfrontant a unes festes obertes, en la línia de consum dels dos anys anteriors. Però no ha sigut així. ¿Per quina raó una qüestió de diàleg social, d'encaix polític entre comunitats ha desembocat en una guerra econòmica de proporcions incalculables? ¿Qui utilitza els canons contra les mosques? ¿Com en un racó de la vella Europa amb normes democràtiques tan clares ningú ha sigut capaç de frenar els esdeveniments? Per a això no calia córrer.

Doncs bé, quan es produeixen situacions d'aquestes característiques tan pròximes a les dates, resulta molt difícil establir els paràmetres de la prospectiva. Malgrat que Amazon o els organitzadors del Black Friday projectin els resultats del Dia del Solter Xinès i de comportaments similars d'anys anteriors. És veritat que l'anàlisi dels big data demostra que l'esperit nadalenc segueix associat a un consum més gran, a adquisició de productes més selectes, a regals per als més propers i per a un mateix, però aquest any la conducta de compra d'aquestes festes apareix amb un gran interrogant. A part doncs de l'impacte de les pèssimes dades de conjuntura, a l'horitzó a mitjà termini apareixen signes positius i negatius.

Aquests són els positius:

• L'informe anual de Nadal de la consultora Deloitte, que analitza els diferents paràmetres macroeconòmics per al país, mostra optimisme econòmic.

• Les grans superfícies estan reforçant les seves plantilles més del 10% respecte a l'any passat; en aquest sentit, el 2017 s'apuntaria als cinc anys consecutius amb creixements de dos dígits.

SBltLa recuperació laboral -encara que es tracta majoritàriament de llocs de treball temporals- col·locaria més diners a les butxaques dels espanyols, la qual cosa facilitaria la celebració d'un Nadal semblant al de l'any passat en família, amb un creixement de la despesa d'entre el 4 i el 5%.

SBltA l'iniciar la despesa al novembre, com en els dos anys anteriors, aquest efecte estira el consum. Ja no es tracta de dues pagues dedicades al Nadal, sinó de tres. La de novembre s'incorpora a la despesa nadalenca, sobretot si es confirma que aquell mes s'inverteixen en consum un de cada tres euros nadalencs.

SBltCada vegada s'assembla més la despesa nadalenca espanyol a la dels europeus: uns 650-700 euros de mitjana, dividida a terços entre els regals, el menjar i beguda, i l'oci i els viatges. Ells gasten menys en menjar, i més en oci i regals.

Vegem ara els negatius:

SBltEl boicot als productes catalans pot acabar en un gran desastre per a tothom, sobretot si tenim en compte que els productes són transversals, interregionals, europeus. Per això, no es perjudica exclusivament la denominació d'origen sinó també tota la cadena de valor altament territorialitzada.

SBltCom més es tardi a tornar a casa els presos del conflicte, hi haurà la sensació de crisi no resolta i això perjudica el consum nadalenc normal.

Sigui quin sigui el signe dels resultats del 21-D, si no es reprèn el diàleg entre Catalunya i Espanya per establir els termes de relació en què tots ens sentim a gust, seguirà el desassossec i això perjudica la festa.

Canvis profunds

Més enllà d'aquests canvis, se n'han consolidat altres de llarg abast que afecten l'actitud del consumidor en general:

SBltEls mil·lennistes i els centennials -aviat majoritaris en nombre d'habitants- agafen el lideratge del consum.

SBltL'economia col·laborativa condiciona la manera de comprar i els productes i serveis a elegir.

SBltS'imposa la racionalitat i la demanda de preus més baixos en totes les gammes de productes; i a la vegada, puja la demanda de productes barats.

Notícies relacionades

• Moren vells hàbits, en neixen de nous. Roba, llibres, perfums i cosmètics, o joguines educatives segueixen sent els regals preferits, però els equips per a l'oci, tot el que està relacionat amb la llar, el bricolatge, els jocs i la mobilitat s'apoderen dels lineals amb l'aparença d'esgotar-los.

• L'on line lidera el futur, però les botigues als carrers i l'animació comercial s'imposen en aquestes festes.