La innovació juga a casa

Barcelona és un pol de referència en videojocs, un sector que ha crescut a ritme de dos dígits durant els últims anys. Parlem d'una indústria dinàmica i relativament incipient, ja que el 85% dels estudis catalans tenen menys de 10 anys.

La innovació   juga a casa_MEDIA_2

La innovació juga a casa_MEDIA_2 / FERRAN SENDRA

4
Es llegeix en minuts
XAVIER TORRA. President d'Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya

Catalunya i, especialment, Barcelona s'han posicionat en els darrers anys com un territori de referència en la indústria dels videojocs, amb indicadors que s'assimilen o, fins i tot, milloren els de grans capitals mundials. D'acord amb l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), a casa nostra­ la indústria del videojoc mou una facturació anual­ de 217 milions d'euros, el 42,5% del total espanyol. Són xifres remarcables, que afermen el posicionament de Catalunya com a territori emprenedor, que uneix el potencial local amb talent internacional i propicia la innovació tecnològica i empresarial.

Barcelona és capdavantera en l'àmbit de les indús­tries culturals i de l'entreteniment i té la capacitat de generar talent i atraure'l, gràcies a una bona qualitat de vida i un ecosistema emprenedor que es retroalimenta i que ha configurat una indústria forta, competitiva i amb gran projecció internacional. En concret, el sector del videojoc genera 1.687 llocs de treball directes a Catalunya, la majoria dels quals són a Barcelona, que s'ha convertit en el hub més important del sector a l'Estat i concentra una quarta part de les empreses. Segons la consultora Compass, la capital catalana és la cinquena ciutat start-up europea, només darrere de Londres, París, Berlín i Amsterdam, i un pol de referència en l'àmbit dels videojocs, que ha crescut a un ritme de dos dígits durant els darrers anys.

Una de les característiques més rellevants del sector audiovisual -que inclou els videojocs- és la transversalitat dels seus perfils. En els darrers anys hem vist com les indústries culturals han patit una forta transformació derivada de la revolució digital, un canvi de paradigma que les ha obligat a reinventar-se i a apostar fortament per la digitalització. Una transició que demana enfocaments multidisciplinaris innovadors i que requereix professionals altament especialitzats.

La indústria del videojoc dona feina a programadors, enginyers de dades, dissenyadors gràfics, tècnics de so, compositors o traductors, tots ells perfils d'alt valor afegit. Tampoc podem oblidar que el videojoc passa cada vegada més pel mòbil, una indústria capdavantera de la qual Barcelona és capital. El 2015, per exemple, el 40% dels jocs creats a Catalunya van ser per a plataformes mòbils, una tendència a l'alça que ens dona una idea de la importància que tenen aquests dispositius en aquest sector.

La importància de Barcelona en la indústria del videojoc queda patent amb esdeveniments de primer nivell com el congrés Gamelab Barcelona, el mateix Mobile World Congress -amb un pes creixent de les indústries culturals- o la fira Barcelona Games World, que s'ha consolidat com un referent del sector.

En tots hi podem veure les tendències d'una indústria dinàmica, on les pimes juguen un paper important i aporten un alt grau d'innovació, un element indispensable en un sector en canvi constant. De fet, la creativitat i la innovació són valors clau en qualsevol indústria, però prenen especial rellevància quan parlem d'una activitat que no requereix una gran infraestructura, fet que en facilita la deslocalització i promou la competència global.

En aquest sentit, la transversalitat de tecnologies que utilitza la indústria del videojoc permet innovar en àmbits tan diferents com la programació bàsica, la producció d'imatge en 3D, la realitat virtual o el so. Totes són tecnologies necessàries per crear videojocs cada vegada més immersius per a un públic acostumat a uns estàndards de qualitat molt alts.

En un context així, la creixent rellevància de la realitat immersiva i virtual aporta nous reptes que són, alhora, grans oportunitats per innovar en tecnologies encara poc explorades. És el cas de l'àudio immersiu en 3D, del qual s'ha generat una patent a Catalunya amb la col·laboració d'Eurecat. Aquesta tecnologia permet que el so reaccioni al moviment del cap i aporta noves eines de producció als crea­dors de videojocs, que necessiten diferenciar-se en cada detall per aportar valor afegit en els seus productes.

Empreses joves amb futur

Notícies relacionades

En els darrers cinc anys, Catalunya ha creat 450 llocs de treball directes associats a la indústria del videojoc, provinents majoritàriament de petites empreses, però amb una presència rellevant de grans multinacionals com King, Activision o Ubisoft. Amb tot, es tracta d'una indústria relativament incipient, ja que el 85% dels estudis catalans de videojocs tenen menys de 10 anys. Les dades ens demostren que aquestes empreses -i les que vindran- tenen un llarg camí per recórrer, però perquè aquest sigui fructífer cal que es trobin amb les condicions adequades.

En aquest escenari, no hi ha dubte que el futur de la indústria del videojoc a casa nostra passa pels eixos bàsics del talent i la innovació. Un talent especialitzat que s'ha de formar i retenir amb bones condicions laborals i una innovació tecnològica diferenciadora, que només podem aconseguir si s'uneixen esforços entre el sector privat, l'Administració i les institucions de recerca i de transferència com universitats i centres tecnològics.

Temes:

Videojocs +Valor