Indústria del present per al futur

Tot i l'alt impacte econòmic del sector dels videojocs al nostre país, encara no té prou reconeixement com a indústria. Cal que la política econòmica aposti per aquesta indústria en què es combinen la innovació, la cultura i la tecnologia.

Indústria del present per al futur_MEDIA_2

Indústria del present per al futur_MEDIA_2 / ALBERT BERTRAN

4
Es llegeix en minuts
José María Moreno. Director general de l'Associació Espanyola de Videojocs (Aevi)

El sector dels videojocs ja s'ha consolidat com la primera indústria audiovisual a Espanya, molt per sobre de la música i el cine, i amb una facturació total de 1.163 mi­lions d'euros el 2016. Són unes dades que criden l'atenció, sobretot, perquè, tot i l'alt impacte econòmic de la seva activitat al nostre país, encara no té prou reconeixement com a indústria per part del conjunt de la societat i de les institucions.

Espanya se situa entre els països europeus on es genera més activitat econòmica com a conseqüència de la facturació de la indústria dels videojocs. El repte del nostre país és, a més, consolidar el seu lideratge mundial també en l'àmbit de la producció, el desenvolupament de software d'entreteniment i l'àmbit dels e-Sports. Encara que comptem amb el talent necessari per al desenvolupament de la nostra indústria, cal que hi hagi decisions dirigides a desenvolupar-lo. Per això, només és necessari que la nostra política econòmica aposti decididament per aquest sector en què es combinen la innovació, la cultura i la tecnologia. El potencial hi és.

El sector dels videojocs també és un sector genuïnament internacional. En el desenvolupament i la distribució d'un videojoc hi participen desenes, centenars o milers de persones, sovint de diverses nacionalitats, i en ocasions treballant des de països diferents. Els objectius del nostre sector han de ser atraure talent d'arreu del món i ser capaços d'internacionalitzar les nostres companyies. Hem d'aconseguir, a més, que les companyies petites creixin fins a ser mitjanes, que les mitjanes passin a ser grans i que les grans siguin encara més grans. Es tracta, en definitiva, de combinar aquests elements amb la consolidació de la facturació de la indústria a Espanya, facilitar les inversions internacionals i promoure el desenvolupament d'una indústria local d'abast global.

Aconseguir ser pol de tracció

Des de l'Associació Espanyola de Videojocs (Aevi) hem estat treballant intensament en els últims anys per aconseguir que el nostre país sigui un dels pols de tracció de la indústria a nivell internacional. En els últims mesos, la feina que hem impulsat des de l'Aevi ha començat a donar els seus fruits. Un fet que no només agraïm com a indústria, sinó que considerem que comença a posar els fonaments perquè l'economia espanyola pugui estar cada vegada més lligada a la innovació. És una situació de win-win per a tots.

Els principals partits polítics es van comprometre recentment en els seus programes electorals a desenvolupar aquesta legislatura mesures efectives per recolzar la indústria dels videojocs a Espanya. Una prova n'és la posada en marxa del Pla Cultura 2020 impulsat pel Govern d'Espanya, en què el videojoc està entre les prioritats a desenvolupar en els pròxims anys.

Igualment, en els últims mesos la indústria dels videojocs va comparèixer per primera vegada en la història d'Espanya en una cambra legislativa. Per a nosaltres va ser un honor rebre la invitació del Parlament de Catalunya i exposar les nostres prioritats com a sector. Però no tot va quedar només en declaracions. El 2016 el Congrés dels Diputats també va aprovar per primera vegada mesures que ja estan tenint les seves primeres conseqüències i dirigides a facilitar les inversions internacionals del sector dels videojocs i el desenvolupament de la indústria local.

Així mateix, la fira Barcelona Games World, que vam organitzar l'any passat per primera vegada, va comptar amb una alta implicació de representants de totes les formacions polítiques, com el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, l'alcaldessa Ada Colau, la líder de l'oposició, Inés Arrimadas, o el líder popular Xavier García Albiol. La fira, a més, va comptar amb més de 120.000 visitants. El reconeixement social i institucional a la nostra indústria creix any rere any.

La Barcelona Games World, des d'aquesta perspectiva, és una finestra oberta al públic en general i a les institucions. És una oportunitat no només perquè els videojugadors disfrutin de les novetats de la indústria, sinó, sobretot, un espai per posar en valor la potencialitat del sector. La indústria dels videojocs sempre ha anat al davant pel que fa a desenvolupament d'altres sectors tecnològics. Per exemple, les ulleres de realitat vir­tual que avui tenen aplicacions en àmbits tan diferents com l'educació o la sanitat, tenen el seu origen en el món del videojoc.

Desenvolupadors i inversors

Notícies relacionades

La fira que celebrarem en aquesta ocasió entre els dies 5 i 8 d'octubre a Barcelona és una oportunitat perquè el públic català i d'altres llocs d'Espanya i del món disfrutin del sector, però també perquè el conjunt de la societat pugui visualitzar la seva dimensió. Per això, al llarg de la fira hem organitzat espais de trobada entre desenvolupadors locals i inversors internacionals, celebrarem conferències per a professionals i diversos tallers de formació per a desenvolupadors i la comunitat educativa.

Des de la indústria confiem que aquesta nova edició de la Barcelona Games World serveixi per demostrar a Catalunya, a Espanya i al món que estem davant una indústria del present que ens serà molt útil per encarar millor el nostre futur i per situar el nostre país a l'epicentre de la indústria dels videojocs a nivell mundial. Depèn de tots nosaltres que això sigui un fenomen passatger o per sempre.

Temes:

Videojocs +Valor