Anar al contingut

El meu profe és a Youtube

Estrenem el 2018 renovant bons propòsits: començo dieta, aprenc anglès, ordeno les meves finances... Per a qualsevol d'aquests objectius, hi ha un tutorial a l'abast.

Carme Escales

Havíem interioritzat que el saber no ocupa espai. Però, no que ens arribaria des de qualsevol racó del món tan ràpid –i gratis– al sofà o al dispositiu mòbil mentre corríem pel parc. Internet serveix en safata lliçons magistrals d’especialistes en economia, art, bellesa, benestar, física quàntica… No hi ha res que preguntis a un buscador que no et sàpiga respondre.

A la pestanya de vídeos centellegen tutorials a Youtube de celebritats i de gent corrent que, a còpia d’esforç, s’han especialitzat fins a veure’s capaços de difondre davant d’una càmera el que han après. Com rentar-se correctament les dents, gestionar millor el temps o guanyar més treballant menys són propòsits que, en un no res i còmodament, algú ens explica com aconseguir.

Un expositor bestial

«Youtube és el segon buscador més utilitzat del món. És un expositor bestial», subratlla Romuald Fons, autor de tutorials que expliquen com guanyar clients a través d’una web fàcil d’elaborar amb Wordpress. «Ajudo a posicionar un comerç a persones que al principi no saben ni què és un domini», explica. Fons fa conferències i crea productes que faciliten la vida a qui comença i millora les de la resta. 

"Ajudo a posicionar un comerç a qui no sap ni què és un domini", diu Romuald Fons, autor de tutorials de finances

Irina Pavlushina pertany al primer grup. Encara no té 30 anys però sí molta experiència en logística de transport internacional de mercaderies, sobretot entre Espanya i Rússia i els països de l’extinta Unió Soviètica, d’on va arribar fa més de 15 anys. Treballava en una transitària de Barcelona, quan una altra de Kazakhstan li va demanar obrir una delegació.

Pavlushina va encarregar la web (www.m-spedition.es) i, paral·lelament, va voler aprendre com portar-la i millorar-la, i va descobrir els vídeos de Fons. «En vaig aprendre un munt –assegura–. Em va agradar perquè t’ajuda a perdre por al procés de crear una web». Sabia que era la millor porta d’entrada per a la companyia i la carta de presentació dels seus serveis. 

Ignasi Stigman persegueix el mateix. És mag, però la seva barita màgica només funciona als espectacles. Per a les finances, prefereix aprendre amb vídeos com els de Romuald Fons, amb qui va aprendre a millorar la seva web. "Els tutorials són fantàstics –opina el prestidigitador–. Youtube permet especialitzar-te en el que vulguis. No és ni la quarta part del que ofereix un bon llibre, però són genials si vols aproximar-te a uan cosa ràpidament", considera el mag.

La vareta i l'Excel

Stigman també seguia els tutorials de Ramit Sethi, un assessor financer i empresari californià, autor del llibre I will teach you to be rich (T'ensenyaré a ser ric) i del lloc web homònim, de qui atresora bons consells.

  

I va descobrir que a Barcelona hi havia un altre expert en educació en finances personals amb tutorials a Youtube: Dimitri Uralov. «Al ser autònom i artista, cobro fins a 90 dies o més després d’una actuació, així que aprendre a gestionar els diners és importantíssim», explica Stigman. «Ara sempre tinc la meva llibreta i el meu Excel on visualitzo despeses i ingressos presents i futurs. Els vídeos de Dimitri em van anar molt bé", reconeix.

Els tutorials, al seu torn, inspiren a altres autors de tutorials. Des de Reus, l'assessora d'imatge Txell Ceballos seguia els vídeos de l'asturiana Isabel Llano, autora del blog de bellesa, receptes i moda. Tampoc es perdia els videoconsells de maquillatge de la madrilenya Ana Aparichi.

Ceballos s'anava obrint camí amb el seu blog, però va entendre que pujar vídeos impulsa el negoci. "Cada vegada més, la gent prefereix les imatges al text", opina. Els seus tutorials, com el de La importancia del fondo de armarioguanyen visites. "Ha sigut el punt extra que fa que un client indecís t'acabi contractant".

  

El sistema ofereix comoditat al client i, de l'altre costat, el permís per entrar a les cases a un mestre o una entrenadora, com la que va localitzar Montse Armengol. "Entre la feina i les meves dues filles no tenia temps per anar al gimnàs. Però vaig descobrir la triatleta i especialista en fitnes madrilenya Isabel del Barrio", explica. "Buscava consells a internet, vaig veure el seu llibre Correr es algo más i me'l vaig regalar per Sant Jordi", explica aquesta barcelonina que ha après així a cuidar la seva forma física des del menjador de casa.

Un altre dels avantatges dels tutorials de Youtube és que no coneixen fronteres. Tecleges experts en finances i trobes Ramit Sethi, de Califòrnia, o el llombard Alfio Bardolla, especialista en llibertat financera i autor del llibre El dinero te hace feliz.

  

I practiques idiomes. Si entens l'italià i busques 'nutricionistes', pots trobar Simona Vignali, autora de quatre manuals de salut natural i dos llibres de receptes veganes. Té 600 vídeos a Youtube que promouen un estil de vida saludable amb gairebé 65.000 subscriptors. "El 90% dels que arriben a la meva consulta de naturopatia m'han descobert als meus vídeos –assenyala–. El vídeo com a espai per a continguts de qualitat està en alça".

Una alça que, evidentment, comporta el creixement d'altres interessos. Hi ha agències que medien entre marques i youtubers el preu de ser visibles.

Paraula de youtuber

A continuació donem veu a vuit mestres del tutorial per conèixer els seus inicis a Youtube i els secrets que els han portat a tenir milers de seguidors.

  

MARTA BARBERÀ. Bricolatge sostenible. 40.000 seguidors.

El pare de Marta Barberà (Barcelona, 1981) té més eines que la Bauhaus de la Zona Franca. Ha sigut sempre molt creatiu. S’atreveix amb tot. I va enganxar aquesta afició a seva la filla. A ella, l’atrau moltíssim la fusta, «perquè amb pocs recursos pots autoproduir molt del que necessites», assegura. 

"El 'fes-t'ho tu mateix' és una forma d'activisme"

Els dies de recollida de trastos vells sempre troba al carrer fustes interessants per als seus projectes. «Una pota aquí, una motllura allà, i de sobte t’has fabricat un moble brutal reutilitzant el que era un residu per als teus veïns». Fa 5 anys va començar a pujar vídeos a Youtube per motivar la gent a fer-se coses reciclant. «Crec en el DIY (Do it yourself o Fes-t’ho tu mateix) com una forma d’activisme i els vídeos són una forma genial per difondre-ho», precisa. Entre les xarxes socials i el seu newsletter, supera els 40.000 seguidors. 

«Només soc un mitjà, m’interessa provocar ganes de fer coses com a alternativa a l’hiperconsumisme, ni treballar la meva marca personal, ni explicar la meva vida», puntualitza Barberà. No viu dels vídeos. Ella crea continguts en forma de tutorials, assessora editorials i marques del sector Arts & Crafts i imparteix tallers en actes privats o oberts al públic. 

www.2ndfunniestthing.com és el seu projecte. Quan fa un vídeo, aprofita per fabricar objectes que necessita a casa o com a capritx. «Els vídeos t’obliguen a estar al dia en fotografia, xarxes socials, escriptura, tendències, artesania, edició… Fa bastants anys que vaig estudiar disseny gràfic, però en la resta soc autodidacta». El seu missatge és aquest: «Més fer i menys comprar. El consum genera treball, desenvolupament i avanç, però l’hiperconsum és insostenible. Se’ns en va de les mans», conclou.

  

GINÉS MUÑOZ. Programació neurolingüística a l'abast de tots. 36.000 visites.

Vint anys treballant en  periodisme esportiu i cobrint tota mena de competicions per a l’agència de notícies EFE han fet que conegui bé i molt de prop aquesta fina línia que separa l’èxit del fracàs. El fet de guanyar i el fet de perdre. «Quantes vegades –recorda Ginés Muñoz– l’últim minut d’un partit ens obliga a canviar i reescriure tota la crònica de l’enfrontament».

Un expedient de regulació temporal d'ocupació a l’empresa on treballa li va donar temps lliure per compaginar els seus articles amb la seva formació en Programació Neurolingüística (PNL). Tal com ell la defineix, «és una metodologia d’aprenentatge, basada en la comunicació, que facilita els canvis i la ruptura de limitacions autoimposades». 

"Sempre porto el mòbil i el pal
de selfie a sobre"

Muñoz va focalitzar el seu aprenentatge en el rendiment esportiu per després portar-lo a qualsevol camp. Va crear www.eljuegointerior.com, en al·lusió a les batalles que s’han de lidiar a fora i a dins d’un mateix per aconseguir objectius. Aquí ofereix sessions de coaching i PNL amb claus de rendiment esportiu que adapta a necessitats personals i professionals. 

I a Youtube.com/Eljuegointerior comparteix vídeos que introdueixen en el treball que ell acompanya. El filtro de la diferencia; El entrenador Pigmalión; El esfuerzo está sobrevalorado; Acercarse al placer o evitar el dolor i Proactivo versus reactivo són alguns dels seus títols. Fins ara han sumat més de 36.000 visites.

«El que Youtube m’ingressa per publicitat em dona per fer algun cafè gratis al mes, però és la meva carta de presentació, el meu valor afegit i d’aquí després em venen a buscar. Jo em guanyo la vida com a periodista. Això de la PNL és un extra i Youtube permet acostar-la de manera amena amb consells útils per aplicar a la feina. Sempre porto el mòbil i el pal de selfie a sobre. Mai saps on se’t pot acudir alguna cosa», diu aquest coach i periodista.

  


ISABEL DEL BARRIO. Consells de triatleta. 80.000 seguidors.

Correr es algo más és el títol del llibre que ha escrit  Isabel del Barrio i és la vida d’aquesta triatleta que a finals d’octubre del 2013 va iniciar el seu blog www.onmytrainingshoes.com per encomanar la seva forma de viure activa, positiva i enèrgicament esportiva, en tot moment. «Publicava vídeos d’exercicis a Instagram i vaig començar a incloure’ls al meu blog. Gravava seqüències completes de rutines d’exercicis o ioga. Era la millor manera de mostrar com executar-ho tot de manera correcta», explica des de Madrid. «Crec que és una eina magnífica per acostar els continguts als usuaris», afirma.

"És increïble saber que que hi ha gent que aprèn amb el que publico"

«A Instagram també faig algun directe amb temes específics, així els seguidors poden anar preguntant al mateix temps que jo parlo», explica. La segueixen uns 58.000 instagramers, gairebé 8.000 persones a Twitter, 2.800 a Youtube i més d’11.500 a Facebook. «És increïble saber que, a l’altre costat,  hi ha gent que comença a moure’s o aprèn coses noves amb el que publico a través de la meva web i les xarxes socials, que li serveixi», apunta. 

De manera directa, els seus vídeos no li generen –explica l’esportista– ingressos. «És un suport més als continguts de la web. Però el conjunt em permet aportar una cosa diferent i poder fer la meva feina de forma directa en diferents accions per a les marques. Treballar puntualment per a marques en moments concrets sí que pot generar ingressos», assegura. 

Isabel del Barrio té a Madrid un petit grup d’entrenament al qual assisteixen esportistes, ara ja amics, que la van conèixer a través de les xarxes. «També porto la planificació d’esportistes d’altres llocs, a través d’assessorament on line», afegeix.

  

ROMUALD FONS. Ensenya a crear webs. 2,2 milions de reproduccions.

L’avantatge d’equivocar-se és aprendre el que no funciona de primera mà. Com ho va fer Romuald Fons. Les dues primeres startups que va crear aquest jove de Sant Andreu el van arruïnar. És arquitecte però va deixar el primer despatx on va estar perquè allò de qui paga mana desarmava la seva creativitat. Després de les dues primeres empreses fallides, va tornar a començar. Des de zero, va anar a la recerca de la seva tercera oportunitat. Ja sense res a perdre, perquè s’ho va haver de vendre tot, de dia redactava per a una empresa anuncis de noies de companyia i de nit escrivia els textos de webs que ell mateix creava. Les creava per aprendre a fer-ho. 

"Vivim envoltats de fum. I la gent vol solució als seus problemes"

En va produir 1.400 i les va posar a treballar per a ell. Es reptava a si mateix superant-se nit rere nit en el correcte posicionament. El primer dia van arribar 2 euros, després 4,20 i va tancar un primer any recollint 1.500 euros mensuals gràcies a webs ben fetes, amb continguts ganxo i amb lloc optimitzat a Google. El tercer any ja ingressava 18.000 euros al mes. Un conegut CEO el va descobrir i li va oferir aquesta mateixa quantitat per posicionar la seva marca.

Fons s’havia submergit a fons en els secrets de la monetització de les webs. Sap que funciona. En el seu camí d’aprenentatge ell també va buscar mestres, però, diu, «vaig veure que vivíem envoltats de venedors de fum. La gent vol una solució als seus problemes». Per a això, va crear www.romualdfons.com. I, paral·lelament, comparteix als seus vídeos claus útils i senzilles de Wordpress i llenguatge SEO. «Vull tocar la vida de les persones», assegura. Supera els dos milions de reproduccions i els 58.000 subscriptors, que arriben a ell per aprendre a fer o millorar la seva web i treure’n rèdit. 

  

ANA APARICHI. L'art de maquillar-se. 24 milions de visites.

Des dels cinc anys, bellesa i maquillatge l’apassionen. Als 14, maquillava les seves amigues i els feia fotos. «Però amb un pare enginyer de camins, ¿com podia ser la seva filla maquilladora?», comenta. Així que, de la mà dels seus idiomes, anglès, francès i alemany, va entrar a la banca. Després va crear una startup que unia sinergies immobiliàries.

«Però, ¿saps aquella sensació de dilluns de no voler anar a treballar?», interroga a l’entrevistadora. Llavors, es va formar en maquillatge per a cine i televisió i caracterització, per afició. La seva sort va ser que Lancôme li demanés de passar una setmana en uns magatzems com a assessora en diagnòstic de la pell. Al davant hi tenia els de Bobbi Brown, encara poc coneguts però de qui ella ja era clienta.

"Mai he acceptat el patrocini
de marques, per poder ser imparcial"

Ho sabia tot sobre maquillatge. I ells també buscaven algú. La van fitxar set dies i va vendre com una boja. Se la van quedar. «Jo no entenia que les dones no sabessin maquillar-se, tenien dubtes tan senzills per a mi que, veient els tutorials d’Estefanía García (condostacones) al seu blog d’assessora d’imatge, vaig pensar jo faig un blog i ho explico tot». Van ser les seves lectores les que li van demanar tutorials. «Jo ni sabia fer vídeos. Em vaig arruïnar comprant càmeres. Col·locava un fons blanc entre el meu set de gravació i el meu fill que feia la migdiada al darrere», comenta. 

Ara www.aparichimakeup.com té més de 10 milions de visites, 115.000 seguidors; el canal de Youtube d’Aparichi, 13,9 milions de visites, i a Instagram la maquilladora compta amb gairebé 47.000 fallowers. Va deixar la feina i es va fer autònoma. 

«Tinc 200 o 300 euros al mes de Google per les visites, però mai, en els set anys que fa que soc a Youtube, he acceptat patrocini de marques, per poder ser imparcial i no sentir-me pressionada per res. La confiança es perd en un instant», puntualitza des d’Alcobendas, on té l’estudi de maquillatge amb què sí que es guanya la vida fent cursos per a professionals i d’automaquillatge. 

  

DIMITRI URALOV. Educació financera. 43.000 seguidors.

Dimitri Uralov (Moscou, 1982) havia de ser diplomàtic, però als 19 anys el seu pare li va regalar els quatre llibres d’educació financera de Robert Kiyosaki i tot va canviar. «Vaig descobrir un món nou», diu. El seu pare li havia posat un mestre a les mans. A partir de llavors, va començar a llegir i a estudiar, i va aprendre tot el que va poder per arribar a ser avui mestre d’altres. 

Uralov ensenya a posar els diners a treballar per a un mateix. Va fer màsters i postgraus en gestió i comerç internacional, negocis i economia i creació i desenvolupament d’empreses. A Dublín, als 16 anys, va conèixer la seva actual dona, una valenciana que el va ajudar a oblidar la diplomàcia i a dirigir les seves fórmules d’ajuda financera cap a Espanya. Des de fa uns anys viuen entre València i Sant Cugat del Vallès.

"L'economia personal té molt a ensenyar a la gran economia"

Als 21 anys, Dimitri Uralov era un inversor i empresari que «creia saber-ho tot», diu. Va treballar en l’àmbit financer, empresarial i en l’immobiliari. Va muntar una consultora i dos clubs d’educació financera amb esdeveniments mensuals per a gent amb interessos similars i mentalitat emprenedora. I es va adonar que a molts empresaris i inversors els fallava l’economia més personal. Els diners entren i s’escapen. I va muntar un negoci de coaching financer www.dimitriuralov.com. «L’economia personal té molt a ensenyar a la gran economia, i viceversa», diu. Dimitri es va reptar a preparar 30 vídeos en 30 dies perquè persones normals i corrents, amb tot tipus d’ingressos, treguin més profit dels seus diners.

Avui té 43.000 seguidors i 20.000 subscriptors. «El format vídeo em va encantar no com a negoci, sinó com a mitjà per transmetre coneixements i reflexions pràctiques a la gent. Això és el més motivador per a mí».

  

ANNA TERÉS. Receptes fàcils. 4,4 milions de visualitzacions al mes. 

En els seus primers anys de vida pel seu compte, a la seva Lleida natal, aquesta veïna de Logronyo va començar a experimentar la cuina que avui alimenta les seves finances gràcies a la publicitat que atrauen els seus vídeos a Youtube i continguts culinaris al seu blog de www.annarecetasfaciles.com. És Anna Terés, a qui gairebé 600.000 persones confien la seva atenció o resolen dubtes de plats senzills de diari. Els seus vídeos van sumar 4,4 milions de visualitzacions al desembre. El seu truc: la senzillesa, productes a mà i preparacions sense complicacions, a l’estil de les àvies, en una modesta cuina com la de qualsevol. 

"La recepta del pa de pessic és l'estrella del meu blog. Ha superat els 13 milions de visualitzacions"

«També té receptes per a dies especials, però no s’embala posant ingredients estranys o poc accessibles. Ella no et dona una recepta que no sigui amb ingredients d’estar per casa», diu des de Ferrol Chús Miranda, una gallega de 59 anys que quan vol fer un pa de pessic recorre a l’Anna. «No falla mai», assegura Chús. «I és encantadora. Contesta sempre i ràpid. I les seves receptes són del dia a dia, que és l’important, vaja». La del pa de pessic «és l’estrella del meu blog. Ha superat els 13 milions de visualitzacions», concreta. «En vaig fer 20 fins que vaig trobar la fórmula. La recepta és simple, una base amb llimona, no té més. Després hi ha la tècnica. Quan vaig encertar la temperatura perquè quedés molt alt i esponjós en 20 minuts ho vaig clavar», confessa.

Terés feia vídeos aprofitant descansos quan preparava oposicions. «El meu marit entrava per la porta i li deia, vine anem a gravar, ja tenia el trípode a punt», explica. Però l’èxit dels seus vídeos li va fer aparcar les oposicions, fer-se autònoma i llogar un pis per cuinar exclusivament per als seus seguidors. 

  

ISABEL CARRASCO Y PHILLIP BARLETT. Classes d'anglès. 600.000 seguidors.

Phillip Bartlett havia acabat la carrera a Cambridge i, amb ganes d’aprendre un altre idioma, es va plantar a Madrid amb una motxilla i un diccionari. Allà va conèixer Isabel Carrasco. I es van fer mutus professors d’anglès i espanyol. «Poder parlar un altre idioma en el dia a dia amb l’ajuda d’un natiu ens va fer experimentar un procés d’aprenentatge que fins llavors no havíem tingut a les classes tradicionals», comenta la Isabel. «Vam pensar que compartir-ho podia ajudar més gent. I vamcomençar a gravar el nostre propi podcast Diálogos en Inglés».

"El fi és ensenyar l'anglès que parlen els natius d'una forma divertida"

Això va ser fa 5 anys a Cambridge. «Va ser després d’uns quants dies grisos, desenes de fish and chips i uns quants litres de te anglès, amb una gravadora, un mòbil que feia de càmera i moltes ganes de compartir les nostres experiències, sempre amb el propòsit d’ensenyar l’anglès que parlen els natius d’una forma natural i divertida», expliquen els creadors de www.amigosingleses.com.

Després d’uns quants anys invertint gran part del seu temps lliure en el projecte, avui la parella es pot dedicar a Amigos Ingleses a temps complet, gràcies als seus cursos d’anglès, podcasts i el seu canal de Youtube. «Comptem amb el suport de més de 600.000 supermotivated English learners, a qui enviem una forta abraçada des d’aquí», diu Phillip.

Amigos Ingleses ja compta amb reconeixements públics com a millor blog de l’any. Van guanyant visibilitat, que és el millor impuls a la seva motivació personal. I tot perquè un dia la Isabel va decidir gravar un vídeo amb tot de frases útils per parlar per telèfon en anglès, i així va ser com va néixer el seu canal a Youtube.

0 Comentaris
cargando