El cotxe compartit atrau la indústria de l'automòbil

Els fabricants de vehicles augmenten les seves inversions perquè el 'car sharing' i altres formes de la nova mobilitat formin part del seu negoci davant l'auge d'alternatives de l'economia col·laborativa al model tradicional de compra d'un turisme

3
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

¿Vol comprar el cotxe o compartir-lo? Aquesta pregunta, que avui sembla desconcertant, es pot convertir en una cosa habitual als concessionaris del futur. Els fabricants de cotxes treballen perquè el car sharing i altres formes de la nova mobilitat formin part del seu negoci. Volen transformar-se de mers productors de vehicles a proveïdors de serveis de mobilitat. Per aconseguir aquest objectiu, han dissenyat plans de reorientació del rumb que seguexien actualment, però hauran de competir amb una constel·lació de start-ups que han connectat amb els nous gustos dels joves i fins i tot de clients de més edat seduïts per la nova mobilitat col·laborativa. I tot plegat amb nous competidors en l'horitzó com Google i Apple.

El president de Volkswagen, Matthias Müller, va fer un espai en les seves explicacions sobre el dieselgate per esbossar l'evolució del grup alemany cap a un proveïdor de serveis. «No triomfarem amb la forma de pensar i actuar que teníem ahir», va assegurar Müller en la presentació dels resultats del 2015, al mateix temps que anunciava la creació d'una filial amb l'agilitat necessària i oberta a aliances i inversions estratègiques per créixer en els serveis a la mobilitat amb l'objectiu que el 2025 representin «una part substancial» dels ingressos de la multinacional.

Volkswagen, igual que la resta de fabricants automobilístics, intenten reaccionar per no quedar al marge de la nova mobilitat que ja impulsen empreses com Uber, Blablacar, Zipcar o Social Car.

Algunes marques porten la davantera dissenyant la nova estratègia i fins i tot han fet passos en aquesta direcció. Daimler va ser el grup automobilístic pioner a apostar per alternatives a la compra tradicional dels seus vehicles de les marques Mercedes i Smart amb la creació de la plataforma de lloguer per minuts dels seus utilitaris Car2Go, que ja està present en 30 ciutats que inclouen Madrid.

El grup francès Peugeot-Citroën (PSA) acaba d'anunciar la compra d'una participació accionarial valorada en 18 milions d'euros en la firma de car sharing francesa Koolicar, amb l'objectiu d'impulsar el seu desenvolupament.

Ford està portant a terme proves pilot de cotxes compartits i d'aparcaments intel·ligents a Alemanya i a Londres, i ha creat la nova estructura Ford Pass per captar clients addicionals als habituals compradors d'automòbils. Per treballar en aquesta línia s'ha aliat amb la firma de car sharing Flinkster, i ha creat la seva pròpia firma, Ford Carsharing, que ofereix als seus clients als seus concessionaris a Alemanya.

«Quan mirem cap al futur, resulta evident que estem davant una revolució en matèria de mobilitat, des del car sharing fins a la conducció autònoma, passant per l'experiència d'usuari», va indicar el president de Ford, Mark Fields, durant la darrera edició del Mobile World Congress.

L'aposta de Ford es basa en els canvis d'hàbits dels consumidors. Una enquesta recent de la companyia a Europa mostra que un 55% dels europeus estan disposats a compartir el seu vehicle, i un 78% portarien altres persones en el seu cotxe a canvi d'una retribució.

Notícies relacionades

ALTRES AFECTATS / Però la mobilitat col·laborativa no tan sols afecta els fabricants de cotxes, també té conseqüències en altres operadors, com les firmes de lloguer de vehicles. Darrere del líder mundial en car sharing Zipcar hi ha Avis, que va comprar l'empresa per 446 milions d'euros el 2013. L'operació inclou la filial espanyola Avancar.

Els fabricants de cotxes i les operadores de car sharing coincideixen en la previsió d'un fort increment de les alternatives a la propietat del vehicle. Ford preveu un augment del 23% fins al 2025 a Europa. Actualment, aquesta fórmula compta amb 5,8 milions d'usuaris a tot el món, dels quals 2,1 es troben a Europa. Per a l'any 2021, la consultora Boston Consulting Group espera que les xifres es disparin fins a 35 milions a tot el món i 14 milions a Europa. El car sharing pot restar 278.000 matriculacions de turismes a Europa, segons aquest estudi.