En col·laboració amb

Xarxa ciclista

A tot arreu en bicicleta

El 89% de la població de Barcelona ja té un carril bici a menys de 300 metres de casa

nouscarrilsbici josepcarner

nouscarrilsbici josepcarner

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO

Actualment la ciutat de Barcelona disposa de 184 quilòmetres de carrils bici i vies pedalables. El 99% de la població disposa d'una xarxa ciclista a menys de 150 metres de casa, i el 89%, de carril bici a menys de 300 metres. Els últims dos anys s'ha ampliat la infraestructura d'eixos pedalables i s'ha millorat la seguretat per fomentar-ne l'ús per avançar cap a una mobilitat i un ús de l'espai públic alternatius.

Malgrat tots els treballs ja realitzats, l'objectiu és que a finals d'aquest 2018 la ciutat disposi de 233 quilòmetres de carril bici (actualment suma 172 quilòmetres) i que el 95% dels barcelonins i les barcelonines en tinguin un a menys de 300 metres de casa (actualment el percentatge és del 89% de la població).

I per fer-ho possible, la infraestructura ciclista ha de créixer i millorar de forma contínua.

L'última ampliació, coincidint amb l'arribada del 2018, ha posat en marxa 7,2 quilòmetres de carril bici,7,2 quilòmetres de carril bici que inclouen, entre altres, el primer tram sobre la calçada a la Gran Via de les Corts Catalanes entre els carrers de Vilamarí i Aribau, fortament reivindicat, o l'eix Sant Antoni Maria Claret-Indústria, per connectar la travessera de Gràcia i la Meridiana. Aquests nous carrils i tots els previstos s'han dissenyat amb la idea de construir una xarxa i uns eixos pedalables que permetin qualsevol itinerari per arribar a tot arreu en bici.

Més infraestructura, més ciclistes

Els desplaçaments en bicicleta han augmentat un 14% entre el 2015 i el 2016, impulsats per l'increment i la millora de la infraestructura ciclista.

Les intervencions, que s'han realitzat segons els criteris que marca el Manual de disseny de carrils bici de la ciutat de Barcelona per garantir la seguretat i la racionalitat de la xarxa, inclouen la priorització de carrils unidireccionals i en calçada, cruïlles exclusives per a les bicicletes, zones avançades per facilitar el gir als semàfors, nous aparcaments de bicis o motocicletes com a cordó de separació entre carrils bici i carrils de circulació i una millor senyalització.

Amb relació a l'aparcament de bicicletes, també han augmentat de forma considerable les places en superfície, fins a arribar a 33.834, un 43% més que el 2014. A més, s'ha desplegat una prova pilot d'aparcament segur de pagament amb Vadebike, i durant les festes de la Mercè del 2017 es va habilitar per primera vegada un aparcament temporal vigilat i gratuït.

Més serveis amb el nou Bicing

L'aposta per una ciutat pedalable s'ha reforçat amb la licitació del nou contracte del Bicing, que entrarà en funcionament al mes de novembre i tindrà un nou disseny i millors prestacions i ampliarà els serveis. El nou Bicing funcionarà 24 hores els 365 dies de l'any, tindrà opció de reserva anticipada de cinc minuts, més bicis elèctriques, estacions mixtes, sistemes tarifaris diferenciats segons si s'opta per un ús anual o puntual del servei, i millores en el servei de repartiment de bicicletes a les estacions.

Més compromís per a una ciutat pedalable

Per fomentar l'ús de la bicicleta a la ciutat, també ha nascut la nova seu de Biciclot, un espai al Poblenou dedicat a la bicicleta, de referència a la ciutat, que disposa d'un centre de formació, una escola taller i un punt de recollida de bicicletes abandonades.

A més, entre el 2016 i el 2017 s'han posat en marxa diverses línies de subvencions per a un total de 26 projectes relacionats amb la mobilitat en bicicleta, s'ha desenvolupat el programa Bicia’t per certificar els edificis “amics de la bici” que compleixen requisits concrets que afavoreixen el seu ús i s'ha elaborat una guia de recomanacions per instal·lar aparcaments als edificis.

Més comunicació i formació

Notícies relacionades

El desplegament de l'Estratègia de la Bicicleta per Barcelona ha anat acompanyat de diverses iniciatives comunicatives amb els veïns i les veïnes de la ciutat. En concret, s'han organitzat 10 sessions informatives i de debat als districtes, a més de xerrades dins del cicle Mirades a la mobilitat sostenible, i ha començat el programa Escoles + Sostenibles, amb cursos de conducció segura amb bicicleta per a nens i nenes.

Els veïns i les veïnes tenen a barcelona.cat/bicicleta tota la informació necessària per saber de primera mà què s'està fent en relació amb la infraestructura ciclista.