En col·laboració amb

COMPRES AL BARRI

El bon paper del comerç sostenible i de proximitat

Fins al 5 de gener hi haurà 15 casetes repartides per tot Barcelona on embolicar els regals

La iniciativa defensa la importància dels comerços locals, també per Nadal

paper

paper

4
Es llegeix en minuts
LLUÍS MUÑOZ / BARCELONA

Per segon any consecutiu es porta a terme la campanya L’autèntic paper de Nadal, L’autèntic paper de Nadal,una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona amb la col·laboració de paradistes, comerciants i veïns, que busca fomentar el comerç de proximitat i la sostenibilitat. Per aconseguir-ho, s’han situat 15 casetes per la ciutat, on, mitjançant l’entrega d’un tiquet de compra en un comerç o un mercat del barri, s’embolica de forma gratuïta la compra en paper de regal 100% ecològic. Si, a més, s’entreguen dos tiquets, s’intercanvien per roba reutilitzable a l’estil japonès.

Les casetes estan situades als principals eixos comercials de Barcelona i repartides pels 10 districtes de la ciutat. Són de fusta, pintades de vermell i aquest any estan decorades amb un llaç, com si fossin un regal.

Una d’aquestes casetes està situada al barri de Sant Antoni, a la confluència entre el carrer Manso, Comte d’Urgell i ronda Sant Antoni, a prop del mercat i dels encants, on es pot trobar tot el que no és alimentari: roba, bosses, bijuteria, òptica, sabateria... En una de les parades hi ha Ángel Cardiel, de Calçats Cardiel, un ferm defensor del mercat com a nucli del barri: “No solament som comerciants, també som psicòlegs i amics dels nostres clients. Estem al servei del barri i sabem que la nostra tasca és vital per teixir la vida als barris i construir la ciutat que volem. Per aquest motiu, aquestes iniciatives són molt importants, amb l’objectiu de crear llaços veïnals, i els paradistes i comerciants tenim el deure de sumar-nos-hi”. 

Cohesió social 

A més dels mercats, en la iniciativa també hi col·laboren els comerços locals. A Sant Antoni, per exemple, Vicenç Gasca, president de l’Eix Comercial de Sant Antoni i propietari de Modas Gasca, es mostra orgullós de la campanya impulsada per l’ajuntament per oferir un servei amb el qual conscienciar la gent sobre la importància de la compra de proximitat, així com de la necessitat de cuidar el medi ambient: “Tots hi guanyem, amb aquesta iniciativa. Perquè ajudar a mantenir el medi ambient és una forma de reforçar l’associacionisme. I comprar a les botigues del barri és símbol de cohesió social. Els nostres clients tenen noms i cognoms, i això és un valor afegit únic”.

Dins de la caseta, Johanna Kergroach embolica regals i, al mateix temps, conversa amb els veïns. Fa pedagogia sobre l’objectiu de la campanya, explica en què consisteix, i també, atén les necessitats de tothom qui s’hi acosta. “Em prenc aquesta feina molt seriosament, perquè penso que la comunicació entre ciutadans és essencial. Que la gent compri als seus comerços locals permet que el barri evolucioni, i en conseqüència es generi una proximitat entre veïns que és vital per generar societats fortes. A més, crec que gràcies a un petit acte com embolicar podem conscienciar en ecologisme”.

En el moment que acaba de parlar, arriba una veïna del barri. La Patricia porta un consola per embolicar. És per als seus fills. Ha conegut la campanya perquè viu al barri i, cada vegada que es desplaça al mercat, es troba amb la caseta. “Sempre compro als comerços locals perquè a Sant Antoni tenim de tot. No em cal anar a una gran superfície. Aquí, tinc el valor afegit de conèixer els meus comerciants, amb qui tinc una relació de confiança, i no només això, em cuiden. A més, com que reciclo, que l’embolcall sigui ecològic és genial, perquè, si no, acabarem plens de residus”, expressa la Patricia.

Gran acollida 

Notícies relacionades

A l’acabar la conversa, la Johanna i el seu company conversen orgullosos de la gran acceptació que ha tingut entre els veïns. “No para de passar gent… I la majoria es mostren contents per la iniciativa. És un plaer que hi hagi una interacció contínua amb la gent del barri”, expressa la Johanna.

Instants després apareix un veí i consulta on hi ha un comerç del barri. La Johanna i el seu company resolen amb eficiència la pregunta. Aprofiten per explicar-li en què consisteix la campanya. El veí assegura que tornarà després de fer la corresponent compra al comerç per empaperar el regal que ha comprat per a la seva dona. “Crec que és important que els ciutadans siguin protagonistes als carrers de la ciutat. Gràcies a iniciatives com aquesta, i amb l’encomiable suport dels comerciants del barri, sentim que s’incentiva i se’ns convida a viure el barri. Sabem que tindrem una atenció pròxima, i que ens ajudaran a trobar el regal perfecte. I si a més, podem embolicar de forma sostenible, la conjunció és perfecta”, afegeix José Luis

Per segon any consecutiu

Les 15 casetes de<em> L’autèntic paper de Nadal</em> estan actives des del 15 de desembre, i estaran <strong>obertes fins al 5 de gener, </strong>concretament els dies 23, 24, 28, 29 i 30 de desembre, i 3, 4 i 5 de gener. L'horari d'atenció és d'11.00 a 14.00 hores i de 17.30 a 20.30 hores. La iniciativa va sorgir durant la campanya de Nadal 2016, quan la Direcció de Serveis de Comerç va llançar una prova pilot de suport i promoció al comerç de proximitat. Es van instal·lar 10 casetes en 10 eixos comercials, una per districte, amb la intenció de donar-hi continuïtat. Els números de l'any passat van certificar l'èxit de la campanya, amb<strong> més de 10.800 regals embolicats </strong>en paper ecològic i més de 1.800 regals embolicats en tela japonesa <em>furoshiki.</em>