En col·laboració amb

Una aposta pel comerç de barri i la sostenibilitat

L'any passat es van embolicar 10.800 regals en paper ecològic i 1.800 en roba reciclada

img 1262 r

img 1262 r

3
Es llegeix en minuts
LLUÍS MUÑOZ / EL PERIÓDICO

Per segon any consecutiu, l'Ajuntament de Barcelona llança la campanya L’autèntic paper del Nadal amb l’objectiu d’incentivar la compra de regals en comerços de proximitat de la ciutat i promoure els embolcalls sostenibles. Per aconseguir-ho, se situaran, des del 15 de desembre i fins al 5 de gener, 15 casetes de fusta, en diferents punts de Barcelona, en què mitjançant l’entrega d’un tiquet de compra d’una botiga del barri s’embolicarà el regal en paper ecològic a la mateixa caseta; i, mitjançant l’entrega de dos tiquets de botigues diferents, es podrà escollir un embolcall de roba reciclada, inspirada en la tela tradicional japonesa furoshiki. L’horari d’atenció de les casetes és d’11.00 a 14.00 hores i de 17.30 a 20.30 hores, els dies 15, 16, 17, 22, 23, 24, 28, 29 i 30 de desembre, i els dies 3, 4 i 5 de gener.

Del 15 de desembre al 5 de gener hi haurà 15 casetes repartides per tota la ciutat

La iniciativa va sorgir durant la campanya de Nadal del 2016, quan la Direcció de Serveis de Comerç va llançar una prova pilot de suport i promoció al comerç de proximitat. Es van instal·lar deu casetes en deu eixos comercials, una per districte, amb la intenció de donar-li continuïtat en el futur. Els números de l’any passat van certificar l’èxit de la campanya, amb més de 10.800 regals embolicats en paper ecològic i més de 1.800 regals embolicats amb roba reciclada.

RESPONSABILITAT

La campanya pretén aconseguir un Nadal més sostenible, on tots siguem corresponsables mitjançant les nostres eleccions de compra. Adquirir els regals al barri ajuda a les bones pràctiques ambientals, evita l’ús del cotxe i es compra en botigues de comerciants que reforcen la vida als barris. Unes pràctiques que van acompanyades dels embolcalls que posa a disposició dels veïns l’Ajuntament de Barcelona amb paper de Nadal 100% ecològic i amb 3.000 embolcalls de roba reciclada repartits per la ciutat. 

Precisament la idea de la roba reciclada sorgeix de la Cooperativa Tarpuna i ha sigut produïda per la Fundació Pare Manel i el Centre Especial de Treball (CET) Estel Tàpia, posant en valor la sostenibilitat social, amb la confecció de les peces de roba per part de col·lectius en situació de vulnerabilitat social i intel·lectual. “La iniciativa va néixer fa tres anys amb la campanya InfinitLoop, avui anomenada UnTresor, en la qual des de Tarpuna col·laborem amb les fundacions Pare Manel i el CET Estel Tàpia per donar oportunitats a persones en risc d’exclusió social amb una iniciativa sostenible. L’any passat vam col·laborar amb l’Ajuntament de Barcelona i va ser un èxit. Però més enllà de centrar-nos en els resultats, s’han de solucionar errors i treballar perquè el projecte es mantingui en el temps. És important que es converteixi en una pràctica implícita al Nadal i que s’hi sumin altres ajuntaments, i fins i tot, entitats privades”, explica Xosé Pérez, coordinador de les iniciatives de fabricació social a la Cooperativa Tarpuna.

Els embolcalls de roba estan confeccionats per persones en risc d'exclusió social

Notícies relacionades

Barcelona té 22 nuclis comercials amb una oferta plural i de qualitat i el comerç és un dels sectors estratègics de la ciutat, a nivell econòmic i ocupacional, però també pel seu paper integrador i cohesionador que vertebra i dinamitza barris. La metròpolis té un comerç de proximitat singular, innovador i culturalment divers.

Fomentar la compra al barri, mitjançant iniciatives com el paper de Nadal ecològic, és clau per mantenir un model de ciutat sostenible i responsable. “Ens hem de replantejar quin Nadal volem. Hi ha moltes formes de celebrar-lo. Sens dubte, nosaltres apostem per un Nadal sostenible i de proximitat. Hem d’abandonar la idea de comprar el més fàcil i plantejar-nos els nostres regals des d’un valor afegit més enllà del preu. Pensar que si comprem al barri ajudem a fer una ciutat més sostenible, però també de proximitat. Els embolcalls són un granet de sorra més: per exemple, el nostre està format per roba reciclada i qui el rep pot reutilitzar-lo com a embolcall una altra vegada”, assegura Xosé Pérez.

Temes:

Nadal Comerç