En col·laboració amb

DRETS BÀSICS

La pobresa energètica no fa vacances

La impossibilitat per satisfer els rebuts de la llum, l'aigua i el gas converteix en extraordinaris gestos quotidians durant tots els mesos de l'any

 

  / CARLOS MONTAÑÉS

4
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES / BARCELONA

La pobresa energètica no només és no poder endollar l’estufa a l’hivern, també és que els efectes del model energètic no et permetin encendre un ventilador a l’estiu.Pobresa energètica és tenir la vivenda a una temperatura insuportable al juliol i agost perquè el pis no reuneix les condicions necessàries i resulta impossible costejar una reforma per impedir que s’hi coli la calor del carrer. I pobresa energètica també és que algú no pugui permetre’s una cosa tan simple com donar-se una dutxa i refrescar-se. En definitiva, pobresa energètica és que una llar estigui a l’hivern per sota dels 18 graus i a l’estiu per sobre dels 26.

  

 La impossibilitat per satisfer els rebuts de la llum, l’aigua i el gas converteix en extraordinaris gestos bàsics durant tots els mesos de l’any. En altres paraules, aquesta emergència social, que castiga el 10% de la població espanyola, no és estacional. Així, la pobresa energètica no fa vacances. 

QÜESTIÓ DE SALUT

Tenir una casa ben ventilada durant els mesos d’estiu no és un luxe, és una qüestió de salut. I és que les temperatures elevades tenen un impacte directe en la salut de les persones, i s’agreuja en els més vulnerables com són la gent gran, els nadons i les dones embarassades. Per donar a conèixer i salvaguardar els drets energètics de la població, l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa el mes de febrer passat la campanya Perquè no et tallin la llum, l’aigua o el gas, posem tota l’energia. 

 

Els punts d'assessorament energètic Els punts d'assessorament energètic han assessorat més de 4.600 llars des de gener

Aquesta campanya va posar al mapa de Barcelona 10 punts d’assessorament energètic (PAE) que tenen com a principal funció informar dels drets energètics i assessorar personalment per reduir el consum de llum, aigua i gas. Es tracta d’apoderar la ciutadania i evitar els sobrecostos injustificats. «La prevenció és fonamental. A l’estiu oferim consells per consumir menys electricitat, com abaixar les persianes en les hores de més sol i aprofitar els corrents d’aire durant la nit o la matinada», explica Genís Giner, coordinador dels punts d’assessorament energètic de l’Eixample i de Ciutat Vella. «Barris com el Raval concentren molts casos de pobresa energètica perquè el parc de vivenda és molt antic», precisa el coordinador, que atén amb el seu equip els casos més delicats des de la Fundació Surt (Guàrdia, 14). «Al marge de la informació i dels consells, oferim acompanyament si detectem que es necessita ajuda per realitzar alguna gestió amb la subministradora o per acreditar una situació de vulnerabilitat», afegeix Giner.

    

Una de les consultes estrella als punts d’assessorament energètic està relacionada amb la potència contractada. «Moltes llars paguen potències elèctriques desorbitades. Pensem en llars amb una persona gran que viu sola, per exemple. La gestió per ajustar al màxim la potència contractada amb la necessària és relativament senzilla, i la factura es pot reduir pràcticament a la meitat», explica el coordinador.

    

Fins ara, els tècnics dels punts d’assessorament energètic repartits per tots els districtes ja han atès més de 4.600 llars des que van començar a funcionar al gener. Si s’hi inclou l’atenció oferta a través de serveis socials, les llars assessorades en matèria energètica han sigut 7.500, la qual cosa equival a donar resposta a una població d’unes 18.690 persones. D’aquestes llars, 658, les més vulnerables, van comptar amb una intervenció directa i urgent, segons les últimes dades de l’Ajuntament.

  

 Els drets energètics estan garantits per la llei 24/2015, que prohibeix a les companyies subministradores efectuar talls de subministrament si l’impagament es produeix per una falta de recursos econòmics i els obliga a mantenir els serveis de llum, gas i aigua mentre duri la situació de vulnerabilitat o dificultat econòmica.

  

El mer fet de conèixer  aquests drets apodera la ciutadania i evita abusos per part de les companyies subministradores. «Aprofitarem l’estiu per tenir més presència al carrer, fer campanyes i sortir dels llocs estàtics», explica la tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz, en referència a la col·locació de 250 cartells i la distribució de 75.000 fullets informatius en diferents equipaments municipals. 

  

Notícies relacionades

  En la mateixa línia de la campanya Posem tota l’energia, l’Ajuntament ha impulsat aquest mes de juliol dues noves mesures pensades especialment per a les llars amb menys recursos. Per un costat, aquestes llars no hauran d’assumir la taxa del pagament del clavegueram. Per un altre, obtindran de forma totalment gratuïta el Butlletí de Reconeixement d’Instal·lacions Elèctriques (BRIE), un document obligatori per donar d’alta el servei de llum –habitual després d’un tall de subministrament– i que acredita la seguretat de la instal·lació elèctrica de forma gratuïta. Aquestes ajudes aprovades recentment pel consistori se sumen a les ja existents, també dirigides a millorar tant com sigui possible la qualitat de vida de les famílies més vulnerables

Pàgines d'informació de la ciutat realitzades amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona.