En col·laboració amb

Els punts d'assessorament energètic de Barcelona permeten evitar 150 talls de subministraments

En el primer mes de servei s'han atès 800 persones, el 65% de les quals patien pobresa energètica moderada o severa

puntos-energia

puntos-energia

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

Unes 800 persones han sigut ateses i s'han detectat 150 avisos de tall de subministrament. És el balanç del primer mes de funcionament dels 10 punts d'assessorament energètic, una eina posada en marxa al gener per resoldre dubtes sobre subministraments energètics i per contribuir a la detecció dels casos que corresponen a famílies vulnerables.

De les 800 persones ateses, al voltant d'un 65% patien pobresa energètica moderada o severa, i un total de 52 casos han requerit una intervenció directa i urgent a la llar; a més, les consultes han servit per detectar més de 150 avisos de talls i evitar-los.

En dos dels casos els subministraments ja havien sigut tallats, i s'han obert procediments sancionadors per incompliment de la llei 24/2015, que prohibeix a les companyies efectuar talls si l'impagament es produeix per falta de recursos econòmics. Els districtes de Sant Andreu i Sant Martí concentren prop del 25% dels casos estudiats.

Els punts d'assessorament energètic han tramitat al llarg d'aquest primer mes de funcionament 28 peticions de bo social, a part d'assessorar els usuaris sobre la reducció de la potència contractada a la llar o sobre canvis de titularitat dels contractes.

 “Les dades del primer mes permeten constatar la necessitat de ser proactius des dels municipis per aplicar la llei i per explicar a la gent que té drets i que aquests drets no poden ser trepitjats”, ha recordat Laia Ortiztinenta d'alcaldia de Drets Socials, que també ha reivindicat que “necessitem reequilibrar el poder de la gent davant companyies que han abusat insistentment de la seva posició de poder en el mercat”.

L'obertura dels punts d'assessorament energètic forma part d'un conjunt d'accions que tenen com a objectiu final la defensa dels drets energètics. Fins ara s'han analitzat gairebé 4.000 casos i s'han evitat uns 900 talls de subministrament.

POBLACIÓ EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT

L'any passat es van posar en marxa diversos procediments sancionadors contra les companyies subministradores que no comunicaven els impagaments a l'Ajuntament. Aquesta informació és la que permet als serveis socials de la ciutat comprovar casos de pobresa energètica i, en última instància, garantir que no es produeixin talls dels subministraments; la pressió municipal ha provocat que les companyies hagin començat a donar la informació requerida de forma mensual.

Notícies relacionades

Al desembre l'àrea de Drets Socials va enviar dos requeriments específics a EndesaIberdrolaAigües de BarcelonaGas Natural FenosaViesgo i EDP Energia, les companyies que concentren el 99% dels usos domèstics a la ciutat.

També s'han iniciat 74 expedients sancionadors, que es troben en diferents fases de tramitació i que poden acabar amb una sanció d'entre 3.000 i 10.000 euros per no haver informat els clients dels seus drets com a usuaris abans d'efectuar un tall. En 27 dels 74 casos s'ha pogut comprovar la presumpta vulneració de la llei 24/2015.