INFRAESTRUCTURES SOSTENIBLES

Perill per a les aus: passa l'AVE

Un estudi sobre la línia Madrid-Albacete estima que moren anualment entre 26 i 60 ocells per quilòmetre

Els autors de l'anàlisi treballen en estratègies per dificultar l'accés a les zones perilloses

cmontanyes41527655 ave180108193452

cmontanyes41527655 ave180108193452 / Adeline Marcos Talva

2
Es llegeix en minuts
Antonio Madridejos
Antonio Madridejos

Periodista

ver +

Els AVE i altres trens d’alta velocitat són massa veloços per a les aus que es travessen en la seva trajectòria o es posen perillosament a les vies. Per més àgils que siguin, els 300 quilòmetres per hora als quals arriben els combois els resulten insalvables i acaben pràcticament fets miques. Però ¿les víctimes són realment moltes? La primera estimació l’acaba de proporcionar un estudi encapçalat per la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), la consultoria SECIM i Renfe: en moren entre 26 i 60 per quilòmetre i any, depenent del tram.

Els resultats, que s’han publicat a la revista Frontiers in Ecology and Evolution, procedeixen d’una anàlisi mitjançant vídeo i observació directa del tram de 322 quilòmetres entre Madrid i Albacete. «Amb les dades disponibles, hem de ser cautelosos a l’hora d’extrapolar dades», va insistir Juan Malo, professor d’Ecologia de la UAM. «La mortalitat pot variar molt en funció del lloc per on transcorre la línia, dels horaris, de l’època de l’any i, lògicament, del nombre de combois que hi passen cada dia», va explicar el coautor Eladio García de la Morena, de SECIM. Per exemple, moren tres vegades més aus en el tram Madrid-Motilla del Palancar que en el Motilla del Palancar-Albacete.

Per a l’estudi, els trens de la línia Madrid-Albacete van ser equipats amb una càmera frontal, un GPS i una unitat d’emmagatzematge de dades que va totalitzar 14.700 quilòmetres de gravació efectiva. Paral·lelament, un observador situat a la cabina omplia un formulari per anotar les dades del viatge i les col·lisions. L’operació es va repetir en un total de 66 viatges al llarg de l’any.

«És la primera vegada que s’estima la mortalitat per aus en una línia d’alta velocitat», va destacar Juan Malo. El seu equip a la UAM treballa amb Renfe en un projecte Life per reduir la mortalitat d’aus per impactes amb infraestructures.

Notícies relacionades

La revisió dels vídeos va produir 1.090 observacions d’aus, de les quals el 29,4% eren exemplars que travessaven la infraestructura sota la catenària i per tant s’enfrontaven a un risc de col·lisió. De l’anàlisi es desprèn també que un AVE en marxa es travessa amb aus a les proximitats del seu frontal cada 14 quilòmetres de recorregut i n’atropella una cada 350 quilòmetres circulats.

El registre de vídeo també va permetre comprovar que les aus reaccionen generalment quan el tren se situa a una distància d’entre 60 i 136 metres, massa tard per poder alçar el vol amb garanties. La majoria de les aus atropellades no són precisament escasses, com és el cas de garses, coloms i estornells, però també es va observar alguna au rapinyaire.

Temes:

AVE