ENTREVISTA

Rull: "No limitarem els cotxes a l'àrea de BCN per molestar, sinó per responsabilitat"

El conseller de Territori defensa les mesures contra la contaminació pactades amb ajuntaments, Diputació i AMB

icoy38105793 rull170419191746

icoy38105793 rull170419191746 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Antonio Madridejos
Antonio Madridejos

Periodista

ver +

Josep Rull (Terrassa, 1968), conseller de Territori i Sostenibilitat, és el màxim responsable de les polítiques ambientals i de transport a Catalunya. Un dels seus grans objectius, diu, és millorar la qualitat de l’aire de l’àrea de Barcelona, responsable de 3.000 morts prematures cada any. Rull intenta ser conseqüent: «Els dies que vaig al Parlament em desplaço des de Terrassa en transport públic, amb Rodalies. I per la ciutat, sempre que és possible, circulo amb el cotxe híbrid de la conselleria».

–S’ha decidit limitar el nombre de cotxes en circulació a l’àrea de Barcelona. ¿La Generalitat té un pes clau o tot depèn del que vulguin fer els ajuntaments?

–Aquí sumem tots: Generalitat, municipis, AMB i Diputació. Per exemple, dels Mossos depèn el control de les infraccions a les carreteres. I del Departament de Territori, la xarxa de mesurament de la contaminació. També hi participa el Departament de Salut... Si no anem tots junts, no tindrem força suficient. O es té una visió global del greu problema de la contaminació o és difícil que progressem. 

–¿Els 40 municipis també podran aplicar mesures pròpies?

–Efectivament. Ens hem posat d’acord per aplicar unes mesures comunes per aconseguir, com a primer pas, una reducció de la contaminació del 10% durant els pròxims 5 anys, però cada ajuntament pot després adoptar mesures més restrictives. Barcelona ha decidit restringir l’entrada de vehicles antics a l’interior de les rondes. Altres podran fer el mateix amb els seus centres històrics. El que ara posem en marxa és un punt de partida. 

–Amb una reducció de només el 10% és possible que algunes estacions segueixin superant els llindars exigits per la Unió Europea. 

–Hem començat sent molt pragmàtics. No volem aplicar només restriccions. El que esperem és que es produeixi un canvi d’hàbits basat en un increment en l’ús del transport públic. Ara limitem el parc mòbil més antic perquè sabem objectivament que és el més contaminant. Un turisme amb motor de gasolina anterior a 1997 emet 58 vegades més diòxid de nitrogen (NO2) que un de nou. I un dièsel de la mateixa època contamina set vegades més. Apliquem les limitacions on acreditem que hi ha més problemes per al medi ambient i la salut.

–¿Què és essencial?

–Transvasar usuaris del vehicle privat al transport públic.

–Aplicar restriccions sobre els cotxes més vells no incideix específicament en el greu problema de l’NO2. Els vehicles dièsel, que al cap i a la fi són els grans responsables de la seva emissió, són la gran majoria bastant nous.

–És cert que hi ha una realitat específica amb els cotxes de motor dièsel. Per això tenim mesures complementàries. Una d’aquestes mesures, per exemple, és reduir les bonificacions que actualment hi ha en els peatges de la Generalitat (C-33, túnels del Garraf i Vallvidrera) per als dièsel amb poques emissions de CO2 [el gas responsable del canvi climàtic]. En línies generals, hem volgut que tot el pla fos operatiu i comprensible per a la gent. Ara comencem i després seguirem avançant. Fins ara hi havia hagut moltes declaracions de bones intencions. Ara comencem a prendre decisions clares, específiques, amb un calendari i avaluables.

–Els més crítics sostenen que totes les mesures incentiven el canvi del parc mòbil, la seva modernització, però no redueixen el nombre de cotxes en circulació. 

–Aquestes reflexions són pertinents i les tenim en compte. Les primeres mesures que hem aprovat són de xoc i afecten la flota més contaminant, però és evident que hem d’aconseguir les dues coses: que circulin menys cotxes i també que els que circulin siguin més nets. No prenem aquestes decisions per molestar, sinó que ho fem amb un alt sentit de la responsabilitat i perquè siguin operatives amb rapidesa. És necessari actuar ara.

Notícies relacionades

–¿Quin és el principal dèficit a l’àrea metropolitana?

–La primera cosa que s’ha de fer és millorar la fiabilitat dels trens de Rodalies. És un transport amb una capacitat de càrrega no del tot aprofitada. Hauríem d’aconseguir que Rodalies fos un metro en termes similars als dels Ferrocarrils de la Generalitat. Li posaré un exemple: en la línia de Terrassa de FFGG, amb la inauguració de tres noves parades en zones noves, esperàvem aconseguir un 20% més de viatgers, però finalment ha sigut un 49%. ¿Sap per què? Perquè s’han captat molts viatgers de Rodalies. Gent que anava abans amb la R4 ha canviat perquè va més ràpid i és més fiable.