REPTES DE LES RENOVABLES

A l'espera de la bateria

La instal·lació dels primers acumuladors de Tesla a Espanya està programada per a l'estiu

L'"impost al sol" dificulta l'adopció massiva del producte per a l'autoconsum.

2
Es llegeix en minuts
Michele Catanzaro
Michele Catanzaro

Periodista

ver +

Entre els membres del Club Tesla España, una comunitat autoorganitzada d’aficionats a la marca, s’espera amb ànsia la instal·lació de les primeres bateries domèstiques de la marca. Els acumuladors, que ja ara es poden adquirir a la web oficial de l’empresa, haurien d’entrar als domicilis espanyols aquest estiu, segons fonts de Tesla.

A la segona meitat del 2017, la marca del milionari Elon Musk prepara una altra acció per intensificar la seva presència a Espanya: l’obertura de dues botigues a Madrid i Barcelona, en «llocs cèntrics, on la gent passeja», expliquen aquestes fonts.

La powerwall (el nom tècnic de la bateria de Tesla) es va presentar el 2015 com l’eina ideal per fomentar l’autoconsum d’energia. Un usuari amb una instal·lació solar, per exemple, pot carregar la bateria durant les hores de llum i utilitzar l’energia acumulada durant la nit. El dispositiu pot funcionar també com a sistema d’emergència en cas d’apagades. Finalment, quan està completament carregat, pot injectar a la xarxa l’energia que tingui en excés. «Hi ha altres empreses que estan oferint productes de la mateixa mena, però Tesla és la que ha fet més soroll», comenta Jordi Miralles, president de la Fundació Terra.

L’acumulador va ser presentat amb tota la cura per al disseny i la comunicació que acompanya les iniciatives de Musk, creador entre altres del sistema de pagament on line PayPal i de l’empresa de coets espacials SpaceX.

No obstant els seus mèrits, la bateria de Musk podria tenir una vida difícil a Espanya. Fins al punt que l’any passat es va arribar a vaticinar que els acumuladors no travessarien mai els Pirineus. «Un lloc en el qual la legislació és tan voluble no dona seguretat», observa Miralles, en referència a la marxa enrere empresa pel govern de Rajoy en pel que fa al suport a les renovables. No obstant, el principal culpable seria l’anomenat «impost al sol», el reial decret sobre l’autoconsum d’energia aprovat el 2015.

Segons Jorge Morales de Labra, vicepresident de la Fundación Energías Renovables, el reial decret presenta un doble escull per a la bateria de Tesla. «En primer lloc, existeix l’impost al sol pròpiament dit, en segon lloc, una part menys coneguda d’aquest reial decret, que de fet és un impost a la bateria», explica.

Gravàmens

Notícies relacionades

El primer impost grava l’autoconsum produït per instal·lacions com per exemple plaques solars. Morales admet que els domicilis amb menys de 10 quilowatts de potència n’estan exempts, però subratlla que aquesta exempció és temporal.

El segon impost grava els domicilis amb autoconsum que demanen reduir la seva potència. «Reduir la potència és precisament el benefici més important de les bateries: quan tornes a casa i et poses a fer coses, no necessites la potència màxima que et pot donar la xarxa, perquè pots utilitzar la bateria», explica Morales.