NAVEGACIÓ EXTREMA

El creuer 'Serenity' s'endinsa a l'Àrtic

El gran vaixell, amb 1.700 persones a bord, inaugura el turisme de masses en una de les últimes fronteres de la Terra

La banquisa boreal, la superfície marina coberta pel gel, és a l'estiu entre un 30% i un 40% més petita que fa dues dècades

 

  / BOB HALLINEN / ADN

3
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS / BARCELONA

El creuer de luxe 'Crystal Serenity', el primer gran vaixell que solcarà el Pas del Nord-Oest, la mítica ruta que enllaça el Pacífic i l’Atlàntic a través de l’Àrtic canadenc, ha travessat ja l’estret de Bering i navega actualment pel nord d’Alaska amb la ruta expedita de gel, segons confirmen les observacions satel·litàries, una situació que hauria sigut impossible fa dues dècades. Són coses del canvi climàtic: una de les últimes fronteres de la Terra s’obre al turisme.

El 'Serenity', amb 1.000 passatgers i uns 700 tripulants a bord, aprofita el desglaç de l’Àrtic, que assoleix al setembre el seu màxim anual, per realitzar en un mes el trajecte entre Seward (sud d’Alaska) i Nova York. El noruec Roald Amundsen, el primer explorador que a començaments del segle XX va creuar el Pas del Nord-Oest, va tardar tres anys després de quedar-hi encallat diverses vegades. En total, el creuer recorrerà uns 13.000 quilòmetres.

Com era d’esperar, l’expedició del 'Serenity' no ha estat exempta de polèmica. "Tots els aspectes d’aquest viatge no tenen precedents en la indústria dels creuers de luxe i gairebé al sector dels viatges en general", ha assenyalat en un comunicat Edie Rodríguez, propietària de l’empresa Crystal Cruises. Malgrat que les autoritats locals no han trobat motius ambientals per oposar-se al periple, no tots hi estan d’acord.

CASC REFORÇAT

El 'Serenity', amb experiència a l’Antàrtida, compta amb un casc reforçat, però no és pròpiament un trencaglaç, per la qual cosa les associacions conservacionistes adverteixen dels riscos fatals d’un abocament en cas d’accident. En principi, tot i que el periple serà per aigües lliures, no es descarta la presència de plaques de gel en algunes zones, motiu pel qual l’empresa propietària ha llogat els serveis de l’RRS Ernest Shackleton, un vaixell científic britànic amb capacitat per obrir-se pas en situacions complicades.

L’associació WWF admet que Crystal Cruises ha intentat minimitzar l’impacte ambiental del creuer equipant-lo amb un motor que prescindeix del fuel pesat, més contaminant, i prohibint l’abocament d’aigües residuals, fins i tot tractades, a una distància de la costa inferior als 22 quilòmetres, però considera que la simple presència d’un vaixell de més de 250 metres d’eslora ja és un problema per a l’ecosistema i per a les comunitats locals. De fet, el 'Serenity' porta més passatge que tots els poblats que visitarà en la seva ruta, fet que ha obligat a reduir el nombre de persones que poden baixar simultàniament a terra.

IMPACTE AMBIENTAL

La qüestió no és només si el 'Serenity' està llest per a l’Àrtic, sinó si l’Àrtic està llest per al 'Serenity'. Rod Downie, de WWF, ha comentat que el viatge simbolitza el risc delscreuers operant a gran escala a l’Àrtic: “La fauna silvestre ja està estressada per l’escalfament del clima i la pèrdua de gel marí, però l’arribada de megacreuers a aquesta part del món podria empènyer-los a l’abisme”. Aquest any, l’extensió del gel àrtic assolirà previsiblement el seu segon pitjor registre des que fa 30 anys van començar els registres satel·litaris.

Notícies relacionades

A causa de les seves dimensions, no hi ha cap port a l’Àrtic on el creuer pugui amarrar i totes les sortides a terra ferma s’hauran d’efectuar en zòdiacs. "Un únic creuer probablement no causarà problemes, però el seguiran més. La meva pregunta és si els qui han autoritzat el viatge han examinat l’impacte de tots els futurs creuers”, ha advertit Michael Byers, professor de la Universitat de la Colúmbia Britànica. I amb ells arribaran inevitablement les infraestructures de suport i proveïment, les botigues de souvenirs i els restaurants.

Els passatgers van pagar entre 22.000 i 120.000 dòlars, i 50.000 de més reemborsables com a assegurança en cas d’evacuació d’emergència. Això sí, ara es podran entretenir volant en helicòpter sobre glaceres, observant balenes, narvals i ossos polars, fins i tot aurores boreals, i divertint-se a bord dels luxes imaginables. Crystal Cruises ja planeja un altre viatge per a l’estiu del 2017.

Temes:

Creuers Turisme