La possible municipalització de Mataró Bus genera tensions entre l'empresa i els sindicats

L'últim moviment l'ha fet CCOO, que ha iniciat una "campanya ciutadana" de suport al responsable del sindicat a l'empresa, recentment acomiadat

Divendres passat es va produir una mediació en la qual la regidora de Mobilitat va informar que l'acomiadament podria interferir i destorbar la prestació del grup 'Avanza'

Una flota d’autobusos de Mataró Bus.

Una flota d’autobusos de Mataró Bus.

3
Es llegeix en minuts

La controvèrsia suscitada a Mataró amb motiu de la titularitat del servei d'autobusos de la ciutat segueix vigent. La ciutat s'està replantejant la seva política de mobilitat, i durant aquest 2017 s'ha de signar un nou Pla de mobilitat que defineixi, entre altres extrems, el model de gestió.

Aquest exercici, a més, coincideix amb l'última pròrroga de la concessió a l'empresa externa que actualment –i des de fa 8 anys- ho gestiona, CTSA, del grup Avanza. Aquest marc ha accelerat els terminis perquè estigui candent el debat entre els actors que pretenen la municipalització del servei –que sigui titularitat de l'Ajuntament i no d'una empresa externa- i els que no.

OFENSIVA DE CCOO

L'últim moviment dins del conflicte de Mataró Bus l'ha fet Comissions Obreres (CCOO), que ha llançat una campanya de suport ciutadà a José Antonio Lara, responsable sindical de CCOO i treballador de CTSA recentment acomiadat per l'empresa. Segons CCOO, l'acomiadament es deu a "l'estratègia de l'empresa d'intentar frenar la denúncia de les males condicions de treball i del servei mitjançant la repressió sindical i la coacció", cosa que Francesc Avellaneda, gerent de Mataró Bus, ha negat en considerar l'acomiadament la conseqüència d'un "expedient disciplinari per una falta greu".

Per la seva banda, l'Ajuntament de Mataró va convocar divendres passat una mediació per tractar l'acomiadament de Lara. Segons CCOO, "davant la intransigència de l'empresa, la regidora de Mobilitat, Núria Moreno, va preguntar a l'empresa si era conscient que la situació creada per l'acomiadament i tota l'evolució que se'n pogués derivar podria interferir i destorbar la prestació del servei que actualment dona a Mataró Bus el grup 'Avanza'", a la qual cosa l'empresa va contestar que la decisió era ferma.

Des de l'oposició, les forces d'esquerres (ERC, Volem, CUP, ICV) pressionen l'Ajuntament perquè es produeixi la municipalització de Mataró Bus. L'últim pas en aquest sentit el va fer Volem Mataró, que va demanar el passat dia 12 la dimissió de la regidora Núria Moreno “per la mala gestió, falta de comunicació i deixadesa del control en els serveis que l'Ajuntament té externalitzats i que paga amb diners públics”.

“PERJUDICA ELS TREBALLADORS”

Segons el parer de Volem Mataró, la regidora, a qui acusen d'estar de la banda de l'empresa concessionària, “acumula una extensa llista d'errors intencionats” que perjudica, en última instància, els treballadors i els seus drets laborals.

La regidora Moreno va fer saber al febrer que “entre tots escollirem quin és el model de gestió més eficaç per potenciar el transport públic a la ciutat”, declaració que deixava oberta la possibilitat de poder plantejar la municipalització, tot i que de moment no hi ha indicis que s'hagi de fer efectiva.

D'altra banda, el conflicte en el si de l'empresa CTSA no és menor. Mentre que 43 treballadors van fer pública la intenció d'expulsar del comitè d'empresa els representants sindicals de CCOO i UGT per actuar “al marge de la plantilla” elevant reivindicacions inexistents, la portaveu de Volem Mataró, Montse Morón, els va acusar d'“estar teledirigits per por a perdre els seus llocs de treball”, tenint en compte una possible reacció de l'empresa.

COMITÈ CONTRA ELS TREBALLADORS

Els treballadors, que s'oposen a la municipalització del servei, opinen que el comitè d'empresa ha pres decisions sense haver-los consultat, així com no dubten a acusar-lo de “polititzar la situació laboral de la plantilla”, en referència a la seva proximitat amb partits de l'oposició.

La principal reclamació de Volem Mataró, així mateix, resideix que el Govern municipal no ha exercit el control oportú sobre les concessionàries i aquest fet ha propiciat que es vulnerin els drets dels treballadors, sobretot pel que fa a l''“amiguisme”, en paraules de Morón.

Notícies relacionades

El comitè d'empresa creu que la mateixa empresa, aprofitant la vinculació dels treballadors, els està instrumentalitzant. Al mateix temps, i pensant en termes d'una possible municipalització del servei, a CCOO es pensa que des de l'empresa s'han volgut suavitzar les reivindicacions per por que, davant la indefinició de la gestió del servei en aquest moment, s'opti per una altra companyia perquè finalitza la pròrroga del contracte de concessió.

Més notícies de Mataró

Temes:

Autobusos