UN PAÍS EN SUSPENS

Operació internacional per localitzar el submarí argentí

La Marina dels EUA encapçala la missió que inclou sofisticats equips de recerca i rescat

També hi participa l'armada espanyola

monmartinez40982887 arg05  buenos aires  argentina   17 11 2017   fotograf a sin171117203655

monmartinez40982887 arg05 buenos aires argentina 17 11 2017 fotograf a sin171117203655

1
Es llegeix en minuts
Abel Gilbert / Buenos Aires

En una verdadera carrera contra el rellotge, la Marina nord-americana encapçala un gran operatiu internacional per trobar el submarí ARA San Juan, que va perdre contacte amb la seva base dimecres passat amb 44 tripulants a bord. La missió es va posar en marxa al port de Comodor Rivadavia, 1.700 quilòmetres al sud de la ciutat de Buenos Aires, enmig de l'angoixa general.

Dimarts al matí, per pocs minuts, es va creure que el rescat estava a l'abast de la mà per la troballa d'un bot buit i el tret d'una bengala blanca. No obstant, les expectatives es van esfumar quan el portaveu de l'Armada argentina, Enrique Balbi, va dir que, pel color, el bot en qüestió no pertanyia al submergible i els projectils d'il·luminació, vistos durant la matinada, procedirien d'un altre navili extraviat a l'Atlàntic Sud.

Millora meteorològica

Balbi només va poder oferir una bona notícia: les condicions meteorològiques a l'àrea de recerca del submarí han millorat. Les onades van passar de vuit a quatre metres d'altura. La Marina dels EUA va portar els seus equips de la base hawaiana de Pearl Harbor en un dels avions militars més grans del món, el C-5.

A més dels marines nord-americans també hi participa l'Armada argentina. Mentrestant, l'Armada espanyola ha enviat equipament especialitzat: tres contenidors que podrien fer arribar a la tripulació del submarí subministraments, medecines i fins i tot oxigen en cas que sigui localitzat.

Una cambra de rescat

Notícies relacionades

La recerca se centrarà en principi en l'última posició coneguda del submarí: 432 quilòmetres mar endins del golf de San Jorge. Un Bluefin 12D i tres Iver 580, quatre vehicles submergibles no tripulats i dirigits per control remot, que tenen una sonda de gran abast, poden operar a gran profunditat i viatjar a 4,6 quilòmetres per hora, tractaran de detectar el submergible.

En cas que el trobin, l'Skandi Patagonia, un vaixell que participa en l'operatiu, porta a bord una cambra de rescat pressuritzada. Es tracta d'un petit submarí que es pot acoblar a l'ARA San Juan i treure els tripulants, de sis en sis, a un ritme semblant al que va permetre extreure els 33 miners xilens de les entranyes de la terra, set anys enrere.