Anar al contingut

mesures contra la propaganda terrorista

Facebook i Google es conjuren contra el terrorisme

Els dos gegants d'internet implantaran sistemes de reconeixement automàtic a textos, fotos i vídeos

Es comprometen a impedir que es pugui difondre el contingut d'Estat Islàmic i supremacista fins i tot en anuncis

CARMEN JANÉ / BARCELONA

propaganda-imagen-uno-los-videos-lanzados-por-estado-islamico-para-propagar-terror-1466503527791

periodico

Les dues principals empreses d'internet acaben d'anunciar més controls automàtics i humans per lluitar contra els grups terroristes a les xarxes. Facebook es va comprometre divendres passat a través d'un article al seu blog corporatiu a detectar i esborrar els missatges que promoguin el terrorisme de signe islamista en totes les seves plataformes, és a dir Facebook, Instagram i Whatsapp. I Google ha publicat aquest dilluns una altra declaració amb el mateix signe també en un dels seus blogs per a tota la seva xarxa, que inclou Youtube. És la resposta dels dos gegants a les crítiques sobre la seva “tolerància” respecte a l'ús d'internet per difondre la violència.

L'ús de la intel·ligència artificial en fotos i vídeos és la principal eina que es comprometen a utilitzar, perquè no depèn de les denúncies d'altres usuaris i els permet agilitzar els temps de resposta. En aquest sentit, Google va una mica més enllà de Facebook i implanta una tecnologia que és capaç de distingir entre “un vídeo informatiu de la BBC” i “un que exalti la violència” si són pujats en diferents contextos i per diferents usuaris”. Facebook afirma que ho fa manualment, però si detecta que el vídeo ja ha sigut pujat abans i esborrat, impedeix que es torni a publicar. Forma part dels “hashes” o empremtes digitals per al contingut que comparteixen amb altres empreses, com Twitter o Microsoft.

Segons Google, el sistema fins ara ha funcionat en el 50% del contingut sobre terrorisme esborrat en els últims mesos, però ara prometen dedicar més enginyers a desenvolupar aquesta àrea d'investigació i aquesta temàtica. A Youtube, on ja funcionava el sistema de denúncies, afirmen que incorporaran més filtres a partir de recomanacions de grups que treballen contra el terrorisme i vetaran que es pugui posar publicitat en vídeos que estiguin en la frontera de l'exaltació i promoguin l'odi sigui de tipus religiós o supremacista.

DENÚNCIES I PROPAGANDA

Facebook, en canvi, se centra més en la comprensió del llenguatge escrit i afirma que destina 150 persones per a un total de 30 idiomes per determinar els casos en què “la pròpia propaganda d'Estat Islàmic s'usa per combatre-la”. L'empresa està desenvolupant un algoritme per detectar patrons lingüístics i frases característiques de l'entorn del terrorisme islàmic que admet que encara està en “una fase de desenvolupament inicial”, encara que compten amb l'ajuda de diversos grups d'estudi.

Però la lluita dels gegants d'internet també pretén ser preventiva. Google es compromet a advertir als altres usuaris que el contingut no pot incloure anuncis, rebre comentaris o ser recomanat. Això farà, segons expliquen, “que n'apareguin menys en els resultats de recerca, tingui menys adscripcions i sigui més difícil de trobar”. També Facebook es compromet a limitar els grups i la viralització del contingut proterrorista.

“Creiem que això afavoreix el correcte equilibri entre la llibertat d'expressió i l'accés a la informació sense promoure punts de vista extremadament ofensius”. Segons ells, “els extremistes no només busquen atacar i erosionar la nostra seguretat, sinó també els nostres valors, les coses que fan la nostra societat oberta i lliure”, sosté Google en el seu article, que ha publicat també com a anunci al 'Financial Times'.

0 Comentaris