ANIVERSARI DE LA TRAGÈDIA

Els pares de Lubitz asseguren que el sinistre de Germanwings no va ser un suïcidi

Alemanya celebra amb polèmica el segon aniversari del sinistre aeri en què van morir 149 persones per les paraules dels progenitors del copilot

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El segon aniversari del sinistre aeri de Germanwings ha arribat a Alemanya envoltat de polèmica. El 24 de març del 2015 al matí el vol número 9525 que connectava Barcelona amb Düsseldorf es va estavellar enmig dels Alps francesos. Els 149 passatgers i tripulació que anaven a bord, 60 d'ells ciutadans espanyols, van morir. Andreas Lubitz, copilot que patia un “episodi psicòtic depressiu”, va posar fi a la seva vida conduint l'aeronau al precipici.

Dos anys més tard, mentre Lufthansa, companyia propietària de l'avió, i els familiars de les víctimes que van morir en la tragèdia preparaven una cerimònia en memòria de les víctimes, la família de Lubitz ha anunciat que contraprogramarà l'acte. Dimecres passat, només dos dies abans de la reunió a la localitat francesa de Le Vernet on es va estavellar l'avió, els progenitors de l'autor van convocar per sorpresa una roda de premsa per divendres per desmentir la versió oficial que culpa el seu fill com a únic responsable del sinistre. “Estem fermament convençuts que això no és cert”, ha anunciat el seu pare en una carta.

Malgrat que el 9 de gener la fiscalia alemanya que investigava el cas va assenyalar Lubitz com a culpable “d'estavellar deliberadament l'avió contra les muntanyes per perpetrar el seu suïcidi”, els pares s'oposen a la versió oficial dels fets. El copilot tenia una severa depressió i va esperar un moment per posar fi a la seva vida. Assessorats per l'opinió de l'expert en aviació Tim van Beveren, ara la família de Lubitz ha decidit exposar públicament la seva posició. Aquest punt de vista parlaria d'un problema d'existència d'aire dins de la cabina d'aviació, una hipòtesi descartada per les autoritats franceses, que també van descartar l'existència d'una explosió o avaria tècnica. Günter Lubitz, pare del copilot, ha assegurat que també vol respondre a les preguntes dels periodistes.

INDIGNACIÓ ENTRE ELS FAMILIARS DE LES VÍCTIMES

“No entenem els seus motius per escollir aquest moment, però els meus clients creuen que es tracta d'una provocació”. Així de clar ha sigut Elmar Giemulla, un dels advocats defensors dels familiars de les víctimes. Segons el representant, la roda de premsa anunciada per part dels pares de Lubitz, convocada en el mateix moment en què se celebrarà el memorial en homenatge a les víctimes, és “irresponsable” i un gest “de mal gust” que atribueix al fet que volen escampar una teoria que alliberi el seu fill de tota culpa.

Van Beveren, el periodista berlinès que recolza els pares de Lubitz, ha analitzat les 17.000 pàgines de la investigació oficial i ha portat a terme la seva pròpia investigació per buscar “aspectes negligits”. La possibilitat que l'expert aporti noves dades que puguin contradir la versió oficial elaborada i ja acabada per part de la Fiscalia de Düsseldorf també inquieta l'opinió pública.

CRÍTIQUES CONTRA LA INVESTIGACIÓ

El gener passat Alemanya va decidir tancar el cas sobre la tragèdia de Germanwings assenyalant Lubitz com a únic culpable dels fets, exonerant així de tota responsabilitat la companyia aèria, els metges que van atendre el copilot durant la seva depressió i l'autoritat de l'aviació alemanya. Les famílies de les víctimes ja van considerar "insultant" la indemnització oferta per Lufthansa de 25.000 euros per víctima i ara han iniciat mesures legals contra la companyia asseguradora Allianz per reclamar una indemnització més elevada.

Notícies relacionades

L'Associació d'afectats pel sinistre aeri dels Alps va anunciar al gener que, després que Alemanya tanqués el cas, confien que els jutges francesos que prossegueixen amb la investigació puguin destapar les “causes reals” dels fets. Davant la conclusió de Düsseldorf, els familiars de les víctimes van demanar una depuració de responsabilitats més gran mentre es qüestionen per què els metges que van atendre Lubitz no van informar la companyia aèria dels seus problemes de salut psicològica, causa de fons del desastre.

A Espanya, el magistrat que portava a terme la petició d'una família catalana afectada sobre les asseguradores que treballaven amb Lufthansa va apuntar directament a l'aerolínia com a responsable. “El vol sinistrat va patir la seva destrucció total i la mort de tots els seus passatgers per causa de la deficient selecció de personal”, va apuntar el magistrat. Unes paraules que no tenen efectes legals però que obren la porta a noves conclusions sobre la tragèdia.