TRAGÈDIA AÈRIA A SUD-AMÈRICA

El pilot de l'avió del Chapecoense va alertar de la falta de combustible abans d'estavellar-se

"Les llums es van apagar de sobte i l'avió va tenir un fort descens", diu un dels sis supervivents del desastre que va provocar 71 morts a Colòmbia

Juan Sebastián Upegui volava sota l’aparell sinistrat i va sentir tota la conversa de l’avió accidentat. / periodico

2
Es llegeix en minuts
Abel Gilbert
Abel Gilbert

Corresponsal a Buenos Aires

ver +

“Les llums es van apagar de sobte. Segons després, l'avió va tenir un fort descens, seguit d'un gran impacte”. És tot el que ha pogut dir Ximena Suárez, l'hostessa de l'RJ100 de la companyia boliviana en què viatjava el Chapecoense, l'equip brasiler que va quedar delmat a l'estavellar-se l'aeronau al municipi colombià de La Unión. “No recordo res més fins ara”. I aquella foscor, semblant a la de les caixes negres, ja extretes, va començar a aclarir-se amb la gravació dels instants finals. “Jesús”, va ser l'última i persignada paraula que li van dir des de la torre de control al pilot que intentava el que, en aquell segon atroç, semblava inexorable: evitar que l'avió Lamia 933 caigués al nord d'Antioquia i es desfermés una tragèdia amb 71 morts i 6 ferits. “Senyoreta, està en fallada total, fallada elèctrica total, sense combustible”, va dir el capità Miguel Quiroga. “Pista lliure i esperant pluja sobre la superfície, Lamia 933, bombers alertats”, li van respondre. A la torre van perdre el senyal. “No el tinc, notifiqui rumb ara”. I després va passar el que tant es temia.

Vint víctimes ja van ser identificades i s'espera que al finalitzar la setmana es completi aquesta tasca. Mentrestant, tres futbolistes, un periodista i dos membres de la tripulació s'aferren a la vida. “Vaig sobreviure perquè vaig seguir els protocols de seguretat. Molts es van aixecar del seient i van començar a cridar”, va explicar Erwin Tumiri, el tècnic de l'avió. A Jackson Follmann, el porter suplent, se li va amputar una cama. El defensa Helio Neto té traumatisme cranial. Alan Ruschel pot quedar paraplègic.

Notícies relacionades

L'Atlético Nacional, que havia de disputar la final de la Copa Sud-americana amb l'Associaçao Chapecoense, li va proposar a la federació regional de futbol que se li atorgui a l'equip brasiler el títol de campió honorífic en homenatge pòstum a les víctimes del pitjor desastre aeri de Colòmbia dels últims 21 anys. El desembre del 1995, un avió d'American Airlines es va estavellar en una zona muntanyosa pròxima a la ciutat de Cali. Dels 164 ocupants només en van sobreviure quatre.

FALLADA ELÈCTRICA

La hipòtesi dels problemes de combustible havia guanyat terreny després de saber-se el testimoni de Juan Sebastián Upegui, un copilot d'Avianca que sobrevolava l'aeroport de Rionegro en el moment de l'accident. Upegui va revelar la conversa entre la controladora aèria i el capità Quiroga que pilotava la nau sinistrada i després va ser transmesa per una ràdio colombiana. L'avió havia sortit de la ciutat boliviana de Santa Cruz. La travessia fins a Medellín era d'unes quatre hores. Però l'aeronau britànica fabricada als anys 90 serveix per cobrir distàncies curtes, com indica la sigla RJ (Regional Jet). Aquesta mena d'avió, assenyalen els experts, no s'hauria d'haver utilitzat per recórrer 2.265 quilòmetres. Tres setmanes enrere havia viatjat en aquest mateix aparell la selecció argentina per jugar amb el Brasil a Belo Horizonte. Allà hauria pogut pujar ni més ni menys que Leo Messi.