un bon exemple que ve de l'Àfrica

A Ruanda els drons ja salven vides

El país africà és un dels primers d'utilitzar vehicles aeris no tripulats per realitzar l'entrega de sang i medecines

abertran35976521 internacional zipline blood boxes161021101347

abertran35976521 internacional zipline blood boxes161021101347
A sick boy admitted at Kabgayi hospital sobs in his hospital bed in south of Rwanda’s capital Kigali where Zipline, a California-based robotics company delivered their first blood to patients using a drone October 13, 2016. Picture taken October 13, 2016. REUTERS/James Akena

/

4
Es llegeix en minuts
MARCEL CARRASCO / BARCELONA

Un petit avió no tripulat solca el cel de la regió de Muhanga, a l’oest de Ruanda. Passa a tota velocitat i llança una caixa vermella que cau suaument, esmorteïda per un petit paracaigudes. Amb precisió gairebé quirúrgica, el paquet aterra a la porta d’un hospital remot. La caixa, carregada de bosses de sang, ajudarà a salvar la vida d’una mare que acaba de donar a llum i necessita una transfusió. Entre l’emergència i l’arribada del material sanguini no han passat més de 30 minuts.

La falta d’accés a material mèdic i hospitalari essencial ocasiona milions de morts cada any al món. Es calcula que es podria evitar anualment, per exemple, la mort de més de 150.000 dones per falta de sang i hemoderivats (com el plasma) per a transfusions durant el part.

Un dels continents més afectats és l’Àfrica, on les zones en conflicte, els terrenys accidentats i la precarietat de les infraestructures són en gran mesura responsables que més de tres milions de nens menors de 5 anys morin cada any per no tenir accés a medicaments.

EL PROBLEMA

A Ruanda, amb més de 12 milions d’habitants, les hemorràgies postpart són la principal causa de mort entre les embarassades. Això passa perquè la sang i els hemoderivats requereixen condicions especials de temperatura, transport i emmagatzematge, i s’espatllen molt fàcilment.

És l’anomenat 'problema de l’últim quilòmetre', la inadequació de les condicions logístiques per fer arribar material sanitari a llocs remots.

Ruanda, on durant l’estació de les pluges moltes carreteres simplement desapareixen, és un exemple clàssic. Però en l’última setmana el país ha fet un pas innovador, a l’Àfrica i el món, al posar en marxa un servei d’entregues de material sanguini i hemoderivats transportats per drons.

Un dron aterra en un matalàs inflable després de tornar d'una entrega a la regió de Muhanga (Ruanda).

El Govern ha contractat una empresa que fabrica i opera amb drons per fer arribar el material a 21 centres mèdics llunyans i de difícil accés per terra, a l’oest del país.

El personal podrà demanar-lo amb un simple missatge de text per mòbil. Inicialment seran 15 drons, amb un abast de més de 150 quilòmetres, resistents a vents i pluja i que poden transportar 1,5 quilos de sang, suficients per salvar una vida.

SENSE ATERRATGES

    Una vegada rebut el missatge a la base de l’empresa, el dron es carrega en qüestió de minuts i es llança amb una catapulta que el fa arribar fins als 100 km/h.

Un enginyer prepara la catapulta per llançar un dron i realitzar una entrega de material sanguini a Ruanda.

Encara que la tècnica en si no és nova (Amazon ja va fer famoses les seves entregues amb drons), a Ruanda la novetat està en el fet que els aparells no aterren. Els productes es llancen des del cel amb un embalatge especial i un petit i resistent paracaigudes.

Els 15 drons seran guiats per GPS i enviaran dades del vol i l’entrega a la base i al sistema de trànsit aeri ruandès, a través de la xarxa de mòbils.

 

Un dron de la companyia Zipline llança una caixa carregada amb material sanguini per atendre una trucada d'emergència d'un hospital a Muhanga (Ruanda).

L'EMPRESA

L’empresa que fabrica i opera els drons és Zipline, una start up amb seu a Califòrnia. 

Alguns dels seus fundadors i enginyers tenen experiència en empreses com Boeing i Google i fins i tot en la NASA. «Som una companyia comercial amb una missió social. Cada vol és per salvar una vida», explica a aquest diari Justin Hamilton, un dels responsables de Zipline. 

Inicialment, realitzaran fins a 150 vols i entregues al dia: «Podem complir els encàrrecs en 30 minuts. El Govern només ens pagarà per cada entrega amb èxit», afegeix.

Un enginyer monitora el vol del dron durant el vol en missió d'entrega de material sanguini, des de la base d'operació al sud de Kigali (Ruanda).

Notícies relacionades

A més dels seus avantatges socials i humanitaris, Hamilton defensa l’aspecte econòmic: «El cost de les entregues és el mateix que el dels intents per terra, molts sense èxit. Nosaltres garantim que el material arribarà al seu destí. Eliminem la ineficiència i la deixalla, i l’expectativa és que els costos caiguin així que augmenti la demanda». El contracte, inicialment de tres anys, només preveu l’entrega de sang i hemoderivats, però Hamilton augura que s’estendrà a medecines i vacunes.

Pel que fa al temor que els drons puguin acabar en mans de grups terroristes, Hamilton aclareix que l’empresa desenvolupa un programa divulgatiu: «Volem estar segurs que la gent sàpiga que els drons són aquí per salvar vides i no per matar. A més, atès el nostre mètode d’operació sense aterratge, només nosaltres tenim contacte físic amb els drons».