França investiga tot el personal que va tenir accés a l'avió egipci

El sinistre de l'aparell segueix envoltat de misteri mentre es localitzen les primeres restes

Egipte confirma la troballa al mar de restes humanes, equipatge i seients de l'aeronau

mtlopez33970451 in this thursday  may 19  2016 photo released by t160520195333

mtlopez33970451 in this thursday may 19 2016 photo released by t160520195333 / Tony D Curtis

3
Es llegeix en minuts
Eva Cantón
Eva Cantón

Periodista

ver +

La localització de les primeres restes de l'Airbus A320 d'EgyptAir que les autoritats egípcies asseguren haver trobat en alta mar, a 290 quilòmetres al nord d'Alexandria, podria accelerar la investigació sobre les causes del sinistre sense que cap hipòtesi, inclosa la de l'atemptat terrorista, es pugui excloure fins ara.

L'Exèrcit egipci ha anunciat aquest divendres que s'han trobat rastres de l'avió i efectes personals dels passatgers del vol París-el Caire que, per raons encara misterioses, va desaparèixer dels radars sense enviar cap senyal d'auxili i es va precipitar al mar Egeu amb 66 persones a bord.

Una informació confirmada després pel ministre grec de Defensa, Panos Kammenos, que ha afegit que es tracta de "restes humanes, dos seients i una o diverses maletes”.

A més, a prop del lloc on es va perdre la pista de l'aparell, les imatges de satèl·lit registrades per l'Agència Espacial Europea (ESA) hi han detectat una taca de petroli d'aproximadament dos quilòmetres.

Ara s'haurà de determinar si les traces de fuel localitzades a 40 quilòmetres al sud-est de l'última posició coneguda de l'avió procedeixen realment de l'Airbus d'EgyptAir. L'ESA ha indicat que el satèl·lit Sentinella-2A passarà aquest diumenge sobre la mateixa zona i que els experts seguiran analitzant les imatges per recollir més informació.

S'amplien els equips de recerca

A les tasques de recerca liderades per les autoritats egípcies s'hi han unit efectius de la Marina grega i un avió patrulla nord-americà. França, que ha enviat un Falcon 50 pertanyent a la missió europea de lluita contra la immigració il·legal al Mediterrani, preveu desplaçar-hi una patrulla marina i un avió de grans dimensions.

Paral·lelament, continuen les especulacions sobre les causes de l'estrany comportament de l'avió. Mentre que Egipte considera més probable un atac que una fallada tècnica, França segueix mostrant prudència a falta de proves tangibles.

Cap grup terrorista ha reivindicat de moment estar al darrere de la catàstrofe, com ho va fer la branca egípcia de l'Estat Islàmic l'octubre del 2015 quan el vol 9268 de l'aerolínia russa Metrojet es va estavellar al Sinaí amb 224 persones a bord. I Washington, que ha analitzat les imatges de satèl·lit d'una zona sotmesa a forta vigilància per la seva delicada situació geoestratègica, sosté que res fa pensar en una explosió en ple vol.

En qualsevol cas, les indagacions a terra se centren a investigar tot el personal que podria haver tingut accés a l'avió, des d'empleats de manteniment o neteja fins als de les empreses de càtering, tant a l'aeroport parisenc de Charles de Gaulle, d'on va sortir l'Airbus, com en les escales anteriors.

S'estudiaran amb detall les seqüències de vídeo que van gravar l'embarcament i el trasllat de maletes a la bodega, així com el perfil de passatgers i membres de la tripulació.

Aeroports de París (ADP), empresa que gestiona l'activitat del Charles de Gaulle, haurà de respondre a les preguntes dels agents de la Gendarmeria de Transport Aeri (GTA) encarregats de la investigació oficial. L'objectiu és esbrinar si, com ja ha passat altres vegades, s'han descobert treballadors radicalitzats entre el personal de terra amb accés a les zones de càrrega i descàrrega.

Notícies relacionades

Després dels atemptats gihadistes del 2015, els responsables de l'aeroport van inspeccionar minuciosament les 86.000 autoritzacions d'accés a les zones reservades del Charles de Gaulle i entre el gener del 2015 i l'abril del 2016 van retirar o van deixar de renovar més de 600 acreditacions. Malgrat tot, hi ha uns 400 casos de radicalització, segons fonts de la investigació citades per AFP.

A més de verificar possibles errors en les estrictes mesures de seguretat de l'aeroport parisenc, els investigadors hauran d'analitzar què va passar durant el periple previ de l'aparell. Abans de sortir de París, l'Airbus va fer diversos trajectes: a Asmara (Eritrea), Tunis i el Caire.