¿Què li ha pogut passar a l'avió d'Egypt Air?

La possibilitat d'una bomba a bord o l'acció d'un terrorista dins de l'avió semblen més possibles que un problema tècnic

 

  / AP / RAPHAEL SATTER

2
Es llegeix en minuts
ANTONIO BAQUERO / BARCELONA

A l'espera que les investigacions determinin què li ha passat a l'avió d'Egypt Air que unia París amb el Caire, aquestes són les principals hipòtesis que s'estudien.

UN TERRORISTA A BORD

El fet que, sense alerta prèvia del pilot, l'avió hagi descendit  22.000 peus i, el que és més sorprenent, fes un gir brusc de 90 graus a l'esquerra seguit d'un altre de 360 a la dreta apuntala la possibilitat que passés alguna cosa a la cabina de l'aparell. Un o diversos terroristes que anessin a bord de l'avió podrien haver entrat a la cabina i atacar el pilot i el copilot i tot seguit causar l'accident. O bé serien el pilot o el copilot els responsables de l'acció mortal per raons polítiques, o, com en el cas del copilot de l'avió de Germanwings Andreas Lubitz, per causes psiquiàtriques.

UNA BOMBA A BORD

La cadena CNN ha informat que les autoritats dels EUA treballen amb la hipòtesi que l'avió sinistrat ha caigut a l'esclatar una bomba que algú havia deixat a l'interior de l'aparell perquè explotés en ple vol. Aquest  'modus operandi' va ser utilitzat per l'Estat Islàmic per abatre un avió rus al Sinaí. Si es confirma, suposaria un greu cop per a França, ja que la bomba hauria sigut col·locada a l'aeroport Charles de Gaulle de París. Mariners egipcis han assegurat que han vist una bola de foc al cel, i això podria coincidir amb una explosió.

TOCAT PER UN MÍSSIL

El juliol del 2014, un avió de Malaysia Airlines que viatjava des d'Amsterdam a Kuala Lumpur i sobrevolava l'espai aeri ucraïnès va ser abatut per un míssil terra-aire. Des d'aleshores, cada vegada que un avió de passatgers pateix un sinistre en ple vol apareix sobre la taula l'opció d'un míssil. En aquesta ocasió, aquesta hipòtesi sembla poc probable pel fet que l'avió estava a 37.000 peus sobre el mar, on no es pot desplegar el sistema de míssils necessari per abatre un aparell així, i que no hi hagués a prop d'on sobrevolva cap zona amb aquest armament desplegat.

PROBLEMES METEOROLÒGICS

Notícies relacionades

Una hipòtesi que s'ha plantejat en un principi, al saber que havia desapegut l'avió d'Egypt Air, ha sigut que un fenomen provocat per la meteorologia -un llamp que toqués i danyés algun punt de l'avió, o unes turbulències especialment violentes- hagués causat un dany irreparable a l'avió, i l'hagués fet caure de forma sobtada. Aquesta opció sembla haver quedat descartada gairebé del tot. Les autoritats d'aviació civil han assenyalat que a la zona i en aquell interval de temps no hi havia cap d'incidència meteorològica.

UN PROBLEMA TÈCNIC

Fins a la irrupció del fenomen gihadista en forma de segrestos o atacs als avions, la causa d'un accident aeri eren els problemes tècnics. La possibilitat que l'aparell patís de forma sobtada una greu fallada tècnica que el fes caure també s'ha valorat en aquesta ocasió. El fet que el pilot no fes cap trucada d'alerta, cosa habitual quan es produeix un problema tècnic en una aeronau, només pot tenir dues explicacions: que la fallada fos tan sobtada que deixés fora de combat el pilot abans de poder emetre l'avís, o bé que la causa del sinistre no és un problema tècnic.