Catàstrofe aèria

Lubitz va assajar com estavellar l'avió en l'anada a Barcelona

El copilot de Germanwings va provar 5 vegades la maniobra sense el pilot a la cabina

Els investigadors creuen que el passatge no va percebre aquells moviments

Andreas Lubitz, en una foto del 2009.

Andreas Lubitz, en una foto del 2009. / AP

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / PARÍS

Andreas Lubitz, el copilot que va estavellar el 24 de març passat un avió de Germanwings als Alps francesos, va assajar la maniobra hores abans, durant el vol d'anada, de Düsseldorf a Barcelona. Això reforça la tesi que l'impacte, en què van morir els 150 ocupants de l'aparell, va ser premeditat, segons van indicar ahir els investigadors.

L'Oficina d'Investigació i Anàlisi (BEA), responsable de les indagacions tècniques, va publicar ahir un informe preliminar en què destaca l'anàlisi del vol d'anada que es va desenvolupar al mateix avió i amb idèntica tripulació que el que es va estavellar hores més tard.

Una hora i vint minuts després d'haver-se enlairat de la ciutat alemanya a les sis del matí, Lubitz es va quedar sol a la cabina, moment en què el control aeri francès li va ordenar que reduís l'altura, de 37.000 peus a 21.000, una maniobra normal.

Però en el transcurs d'aquell descens, el copilot va dirigir fins a cinc vegades en menys de quatre minuts el pilot automàtic de l'avió cap a terra, una operació que no van per-

cebre ni els passatgers ni els altres membres de la tripulació ni el control aeri francès, segons va afirmar a un grup de mitjans internacionals el director del BEA, Rémi Jouty.

Lubitz va programar el pilot automàtic perquè l'avió baixés a una altura de 100 peus, uns 30 metres, la mínima que permeten aquests aparells i la mateixa que va posar hores més tard quan va causar la catàstrofe. Van ser operacions curtes, puntuals, d'uns segons, sense relació amb la maniobra que havien ordenat des de terra i sense que tinguessin efecte per la seva breu durada en la trajectòria de l'avió.

«Podem concloure que estava assajant el gest que va repetir en el vol fatal per motius que ignorem», va indicar Jouty, que es va mostrar incapaç de discernir si el copilot ja va fer un primer intent, avortat, de suïcidi o si simplement va provar la maniobra. Dos minuts abans que el pilot retornés al seu lloc, Lubitz va situar l'avió en posició normal i el vol va aterrar sense incidències a Barcelona.

11 AVISOS / La tornada va ser diferent, quan Lubitz va aprofitar un altre moment de soledat a la cabina per tancar-s'hi i, aquesta vegada, dirigir l'avió cap a terra i no corregir la trajectòria fins que es va estavellar en una escarpada zona dels Alps francesos. L'informe preliminar del BEA confirma els elements coneguts fins ara i aporta poques novetats del tràgic vol de tornada.

Lubitz estava conscient durant la maniobra suïcida i fins i tot va accelerar perquè fos més curta. El copilot va fer cas omís dels avisos dels controladors de Marsella, que van intentar 11 cops posar-se en contacte amb l'avió, i de les crides des de l'exterior de la cabina perquè obrís la porta. Tampoc va atendre un intent de Defensa de França, que no està clar si va ser des de terra o d'un avió militar.

Notícies relacionades

Jouty va indicar que el que és essencial de l'accident es va conèixer poques hores després que es produís, però va assenyalar que la investigació continua i que l'informe definitiu no estarà acabat fins d'aquí un any. En particular, se centren en el perfil psicològic de Lubitz i en les circumstàncies que, a pesar dels seus problemes psiquiàtrics, li van permetre ser copilot d'un avió de passatgers. La investigació ha determinat que el copilot va detenir la seva formació en el si de la Lufthansa entre el novembre del 2008 i l'agost del 2009 per una depressió. Ara analitzen com va ser que el servei mèdic de l'aerolínia el va considerar apte per reprendre'ls.

Un altre punt essencial que analitzen els investigadors del BEA és el que es refereix al sistema de tancament de les portes de la cabina introduït als avions a partir dels atemptats de l'11-S del 2001 als Estats Units.