POLÈMICA A L'ARGENTINA PER UN SISTEMA VIGENT ALS EUA I EUROPA

Violenta protesta dels conductors del transport públic de Buenos Aires per la nova llei de trànsit

Rebutgen el permís de conduir amb crèdit minvant

2
Es llegeix en minuts
ABEL GILBERT / BUENOS AIRES

Conduir per alguns carrers i carreteres d'aquest país pot ser una loteria. I per altres, una ruleta russa. El perill sempre sotja per l'excés d'imperícia i una tendència de cada automobilista a escriure les seves pròpies normes. Hi ha més de 10.000 morts a l'any.

Però els sindicats que agrupen els conductors de taxis, busos i camions van sortir al carrer perquè no volen ser qualificats per la seva conducta al volant. Pals, pedres i bales de goma; 22 policies i 5 manifestants ferits. Un agent a cures intensives. La fúria desfermada al centre de Buenos Aires va vorejar dilluns el deliri.

Rebutgen un projecte de llei de la ciutat de Buenos Aires per puntuar els que condueixen. El que reclamen, segons assenyala el diariClarín, és"immunitat corporativa"com si fos"un dret laboral".No se senten art i part del caos urbà. I, en cas de fer les coses malament, tampoc reconeixen la possibilitat de la sanció.

El controvertit 'scoring'

El Govern de la ciutat de Buenos Aires ha promogut l'anomenatscoring, que no és altra cosa que el carnet per punts, un sistema usual a Europa i els EUA. Es tracta d'atorgar als conductors 20 punts i anar descontant-los-els per cada infracció de trànsit que cometin. Per saltar-se un semàfor en vermell --un esport nacional--, deixar el cotxe a un menor, conduir parlant pel mòbil o enviant missatges de text --un altre hàbit perillosament arrelat-- i circular de manera perillosa o en sentit contrari, es pot arribar a perdre fins a la meitat del crèdit atorgat.

Hi ha infraccions que poden significar la pèrdua de fins a 14 punts: negar-se a la prova d'alcoholèmia, conduir borratxo o drogat, traspassar barreres ferroviàries o creure que les nits del cap de setmana les avingudes poden ser utilitzades com a pistes de fórmula 1.

Si un conductor perd tots els punts, queda inhabilitat per conduir durant un temps i ha d'aprovar un curs sobre educació viària per tornar al carrer. Si reincideix, la prohibició pot ser de 10 anys.

"Ens van reprimir",va assegurar Jorge Omar Viviani, el líder dels taxistes que va encapçalar la protesta al centre de la capital. El seu germà va ser assassinat fa uns quants mesos d'un tret al cap. Viviani va negar que es tractés d'una venjança al sindicat. El més difícil de poder rebatre és la recurrent imatge de violència del sector.

Agressivitat constant

L'any passat, dues faccions sindicals es van enfrontar pel control del fèretre de Perón. Dies enrere, dos gremis que representen els treballadors d'un casino flotant a la costa de la ciutat (del qual l'espanyola Cirsa té el 50% de les accions) també van dirimir les seves controvèrsies a cops de pal i amb pedres.

La fúria de dilluns va superar tota capacitat de sorpresa. Alguns es pregunten si el rebuig a una llei que busca conductors més responsables no és una cortina de fum per saldar altres comptes.

Notícies relacionades

I hi ha qui creu que tot això pot ser un avís a la futura presidenta, Cristina Fernández de Kirchner, que si vol governar en pau haurà de tenir en compte els jerarques.

Aviat se sabrà.

Temes:

Buenos Aires