Periodista amb un paper clau

Ronan Farrow, el fill de Woody Allen que va destapar els abusos de Weinstein

El també fill de Mia Farrow es venja del seu pare investigant els escàndols sexuals de Hollywood

undefined23814342 files    a file picture taken on may 2  2012 shows ronan far171023120904

undefined23814342 files a file picture taken on may 2 2012 shows ronan far171023120904 / Michael loccisano

2
Es llegeix en minuts
El Periódico / Barcelona

Bressol de glamur, divos i celebritats que brillen a les alfombres vermelles de mig món, la indústria de Hollywood, tan habituada a revelacions escabroses i escàndols (de què es retroalimenta), mira aquestes setmanes amb angoixa el futur d’un dels casos més esgarrifosos i turbulents dels últims anys. Des que Jodi Kantor i Megan Twohey van denunciar l’assetjament i els abusos continus del magnat i productor Harvey Weinstein, desenes de dones han alçat la veu en contra d’una pràctica massa estesa i arrelada en el sector.

Malgrat que els focus han estat posats en les periodistes de The New York Times i The New Yorker, un altre actor s’ha sumat al repartiment d’aquesta truculenta pel·lícula amb un paper summament protagonista. Activista, assessor polític i periodista, el nom de Satchel Ronan O’Sullivan Farrow potser no ha obert portades als diaris internacionals, però el seu rol en la sortida a la llum de l’escàndol ha sigut clau per arribar on som.

Retirada de càrrecs

Únic fill biològic de l’actriu Mia Farrow i el director Woody Allen, el vincle de Ronan Farrow contra el masclisme i l’abús sexual ve de lluny: dels temps que el seu pare era acusat de dur a terme les mateixes pràctiques amb la seva filla adoptiva, Dylan. El cas es va destapar el 1993 i va ser objecte de portades i una guerra mediàtica que es va acabar amb la retirada dels càrrecs contra el director per «no traumatitzar» Dylan, que tot just tenia 7 anys. 

En aquell moment, Ronan va ser testimoni de com la productora de Weinstein sortia en ajuda de la carrera fílmica –i per tant, de la imatge– d’Allen, molt deteriorada per l’escàndol, produint la seva pel·lícula Bales sobre Broadway (1994). El film es va convertir en un èxit inapel·lable i, des d’aleshores, les rodes de premsa i actes públics del director novaiorquès no s’han vist mai sotmesos a cap mena de pressió o queixa. 

Missatge perillós

La innòcua presentació a Cannes de Cafe Society i la dura carta que va publicar Dylan –en la qual assegurava haver sigut objecte d’abusos sexuals– van ser massa per a un Ronan que no podia creure el que veia i escoltava. El periodis-

ta va esclatar contra la impunitat i el silenci que envoltaven la figura d’Allen. «No és només un missatge equivocat: és perillós. Envia un missatge a les víctimes i als agressors: mirarem cap una altra banda», va publicar a The Hollywood Reporter. 

Notícies relacionades

Arran d’allò, Farrow va decidir iniciar una investigació per conèixer les desagradables pràctiques en la indústria del cine als EUA, i va acabar arribant al seu epicentre: Harvey Weinstein. Després de ser rebutjat el seu article per la cadena NBC per «falta de consistència», va seguir amb la seva investigació per a la revista The New Yorker. Llavors va descobrir que dues reporteres del The New York Times anaven rere el mateix objectiu.

I se li van avançar: van publicar el seu reportatge el 5 d’octubre. En l’article, l’actriu Ashley Judd i diverses exempleades de Weinstein van explicar les seves experiències com ara «assetjament sexual i contacte físic no desitjat». Ronan va publicar el seu cinc dies més tard, tot i que va aconseguir més repercussió a l’incloure-hi la paraula «violació»: la de l’actriu i directora Asia Argento. La resta és història. La història d’un fill que va denunciar i va destapar el seu pare i tot un sistema.