Deu trucs per optimitzar les recerques de Google

Afinar al màxim les consultes assegura uns resultats més encertats

Encara que teclejar unes paraules al famós buscador és un gest tan senzill com quotidià, convé seguir certes pautes per aconseguir resultats satisfactoris a la primera.

Encara que teclejar unes paraules al famós buscador és un gest tan senzill com quotidià, convé seguir certes pautes per aconseguir resultats satisfactoris a la primera. / EL PERIÓDICO

4
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

Buscar a Google és la cosa més habitual del món, un gest a l'ordre del dia en què es poden invertir molts minuts al dia i no sempre amb bons resultats. Per evitar perdre el temps davant del buscador, hi ha uns quants trucs que ajuden a millorar les recerques, i que siguin més exhaustives i eficaces:

1. Signes de puntuació

Punts, comes, accents, signes d'exclamació i interrogació al principi de la recerca... No cal preocupar-se gens per aquestes coses, perquè no afecten a l'hora de buscar contingut. El lema de Google és zero complicacions, de manera que el buscador no tindrà en agsolut en compte que s'escrigui bé o malament. Tampoc afecta l'ús de majúscules i minúscules o escriure caràcters especials com @#%^*()=+[], llevat que algun d'ells serveixi per executar un comandament o recerca especial (l'asterisc a manera de comodí, per exemple).

2. Errors ortogràfics

Tampoc serveix de res ser estricte amb l'ortografia, ja que el corrector ortogràfic de Google utilitza de manera automàtica l'ortografia més correcta o més comuna per a allò que es busca (això últim serveix per a paraules homògrafes). No importa si s'escriu gooogle en lloc de google o platan en comptes de plàtan. A més que els resultats són els mateixos, després de realitzar la cerca, just a sota del requadro es mostra un cartell que posa «resultats de» seguit de la paraula en qüestió.

3. Paraules clau

Abans de començar a teclejar, s'ha de pensar què és el més important de la cerca. Les respostes seran les paraules clau, que no deixen de ser un conjunt de paraules que descriuen el que es busca. Són paraules genèriques que actuen juntes de forma prou específica per donar un resultat. Per exemple, si es vol buscar un vol barat per viatjar a Cancún, només fa falta escriure vol barat Cancún, sense determinants, adjectius, adverbis o preposicions.

4. Eines de recerca

Les eines de recerca són importants i molt útils en algunes ocasions. Després d'escriure les paraules clau del que es vol trobar, just a sota del quadro de recerca hi ha un botó on hi diu «Eines». Aquí es pot restringir la recerca per país o canviar-lo, però també és possible modificar l'idioma en què es fa la recerca i acotar-la a una data o a un període concret.

5. Termes de recerca

Seguint amb el lema zero complicacions, el buscador d'internet més universal no necessita gaires termes de recerca per executar la seva funció. Amb una sola paraula pot ser suficient, però el més normal és utilitzar-ne dues o més per poder definir millor l'objecte de la recerca i obtenir molts més resultats i més precisos. I és que cada vegada que s'afegeixin paraules (i com més vocables s'afegeixin) més es restringirà la recerca i més fàcil serà fer diana amb el resultat que es pretén buscar.

6. Llenguatge web adequat

S'ha de procurar escriure en termes genèrics, adequant les paraules a la web i sense personificar les consultes, per obtenir més bons resultats. Un motor de recerca funciona fent coincidir les paraules que s'escriuen amb la informació que alberga internet. Per exemple, si es busca un remei casolà per pal·liar el mal de cap, és millor posar una expressió genèrica com remeis casolans mal (de) cap que no pas escriure una cosa del tipus em fa mal el cap quins remeis casolans hi ha.

7. Paraules descriptives

Com més genèric, més resultats. Això sí, amb compte: les paraules han de ser suficientment descriptives encara que es vulgui fer una recerca àmplia, perquè, si no, no s'obtindran resultats rellevants. L'exemple més clar el posa Google en la seva pàgina d'ajuda. No és el mateix buscar sons famosos si es vol trobar un to de trucada popular que introduir en el quadro de recerca tons trucada populars. La recerca segueix sent àmplia per obtenir resultats; però, com que les paraules utilitzades descriuen bé el que es necessita, aquests resultats seran més útils.

8. Recerca avançada

Saber quan s'ha d'utilitzar la recerca avançada és molt útil. Es tracta d'una eina de recerca relativament intuïtiva en la qual es poden afegir més o menys filtres segons les necessitats, de manera que pot anar bé si no es troba el que es vol en una recerca convencional. En aquest tipus de recerques es poden modificar paràmetres com paraules o frases exactes, exclusió i inclusió de paraules, números, filtrar resultats per dominis, idiomes, regions o actualitzacions, etcètera.

9. Pàgines seleccionades

Un truc bastant útil és utilitzar un comandament o operador per buscar pàgines que tinguin un contingut similar al d'una altra. D'aquesta manera, escrivint related: seguit d'una URL es poden obtenir resultats semblants que poden ser de molta utilitat. Un exemple molt clar a l'hora d'utilitzar aquest operador és la recerca de receptes. Per exemple, si hi ha una pàgina web amb la recepta del guacamole, però no s'explica bé o se'n busca una segona versió, es pot utilitzar seguida de related: per trobar una altra web que la tingui i comparar.

Notícies relacionades

10. Intervals entre números o dates

Una cosa que desconeix molta gent és que hi ha un petit truc per buscar intervals amb números, ja siguin dates, preus o qualsevol altre tipus de xifres, i poder acotar els resultats de les recerques en funció d'ells. És una cosa tan simple com escriure l'interval en qüestió amb dos punts entremig de les quantitats (per exemple, 300..500). Aquest truc és especialment útil per trobar esdeveniments històrics que van tenir lloc en determinats períodes de temps o perquè només surtin resultats de compres entre dos preus si hi ha un pressupost limitat.