PUBLICITAT 'KOSHER'

Ikea difon a Israel un catàleg sense dones ni nenes per als ultraortodoxos jueus

La distribució de la revista de la cadena de botigues sueca provoca les queixes dels clients més seculars i dels grups feministes

ikea combo

ikea combo

1
Es llegeix en minuts

La cadena de botigues sueca Ikea ha difós a Israel un catàleg especial per a la comunitat ultraortodoxa jueva del qual ha retirat les fotografies de dones i nenes, i això ha provocat les queixes dels clients més seculars i grups feministes.

El popularment anomenat 'catàleg kosher' ha sigut difós recentment per atraure aquest públic a les tres botigues que la cadena té a Israel i a les seves pàgines hi destaca l'absència de tota presència femenina d'acord amb els costums d'aquesta comunitat, que al país representa entre un 8% i un 10% de la població.

FAMÍLIES NOMBROSES

D'aquesta forma, el catàleg s'adapta a les necessitats ultraortodoxes oferint principalment productes com per exemple taules grans -a causa de l'alta procreació d'aquestes famílies-, sòlides prestatgeries -pels nombrosos i pesats llibres de pregàries que solen tenir-, llits i cadires plegables o lliteres.

També els peus de foto han sigut adaptats al llenguatge de la comunitat amb expressions com ara "taula per a sàbat", el dia de descans en el judaisme en què la família es reuneix.

Fa uns mesos, en una petita població jueva ultraortodoxa d'Israel, uns desconeguts van treure de les bústies de diversos edificis els catàlegs normals d'Ikea i d'altres empreses locals, i els van llençar en un contenidor, per considerar que ofenien la sensibilitat de la comunitat.

PROTESTES

La difusió del nou catàleg, amb preus idèntics als dels normals, ha generat les protestes de grups seculars i feministes, que es pregunten per què figures com la d'una mare han sigut eliminades.

Notícies relacionades

"¿Per què no hi ha presència femenina en els relaxats moments familiars [de les fotos]?", "On se n'ha anat la mare?", es pregunten alguns israelians a les xarxes socials, mentre que altres, amb no poc sarcasme, plantegen: "¡Fantàstic! ¡No sabia que a la comunitat ultraortodoxa hi havia tantes famílies monoparentals!".

La cadena de botigues, que a Israel opera sota concessió, s'ha limitat a explicar que el catàleg va ser imprès per "permetre també al públic religiós i ortodox disfrutar dels productes i solucions d'acord amb els seus costums i estil de vida". Segons una representant de la cadena, el catàleg no ha sigut ni tan sols difós per internet perquè la comunitat no acostuma a utilitzar plataforma, i aclareix que s'ha distribuït únicament als entorns ultraortodoxos.