NOUS LLENGUATGES

Les tripes del fenomen emoji

Una experta de la UOC explica les bases científiques de l'èxit de les emoticones

3
Es llegeix en minuts

"Les emoticones ja no serveixen només per donar claredat als missatges (per al que van ser creats el 1982), sinó que permeten donar pròpiament el missatge", revela Eulàlia Hernández, professora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC. A més, "són eines per atraure l'atenció, mantenir la conversa de manera més o menys lúdica i aportar un component emocional al missatge", afegeix Hernández. Per tant, "hem descobert que són una eina eficient, ràpida, intuïtiva, que ha sabut evolucionar amb les necessitats dels usuaris".

UN DE CADA SET MISSATGES PORTA EMOTICONES

L'emoticona (o emoji) és el dibuix que acompanya moltes converses escrites a les xarxes socials o per SMS. Concretament, s'envien 6.000 milions d'emoticones en els 41.500 milions de missatges diaris, o el que és el mateix, un de cada set missatges incorpora, segons l'empresa Swyft Media.

UNA IMATGE VAL MÉS QUE MIL PARAULES

Eulàlia Hernández

PROFESORA DE CIÈNCIES DE LA SALUT A LA UOC

Si veiem una emoticona d'una cara somrient, s'activa la mateixa àrea cerebral que si veiem somriure una persona

Per la psicòloga de la UOC, la resposta és que sí. A més, "l'element icònic és un potent activador d'emocions. Per exemple: si veiem una emoticona d'una cara somrient, s'activa la mateixa àrea cerebral que si veiem somriure una persona", comenta l'especialista. De fet, "els estudis diuen que la majoria de les emoticones que s'usen són positives, i que s'usen sobretot al final dels missatges".

Amb tot, "és clar que l'ús i significat de les emoticones depèn de la persona, del context d'ús i, fins i tot, del tema de conversa".

És interessant assenyalar aquí els resultats d'un estudi de l'empresa Tiny Books (especialitzada en la impressió en format de llibre de converses de missatgeria electrònica) sobre les emoticones més usades per comunitats autònomes. Així, els catalans aplaudeixen, els madrilenys es posen les mans al cap i els canaris es tapen els ulls.

CONSIDERADA LA 'PARAULA DE L'ANY'

Per primera vegada, l'emoticona que plora de riure és nomenada 'paraula de l'any' pel prestigiós Oxford English Dictionary. Segons el comptador web Emojitracker, és la que més s'usa a tot el món. Concretament, s'usa més de mil milions de vegades cada dia en les converses de Twitter (320 milions d'usuaris).

ELS MÉS GRANS TAMBÉ LES USEN

"Els joves en fan un ús més freqüent, segur; però les persones adultes i grans també les estan adoptant". És evident, però, que "l'etapa de l'adolescència i primera joventut és una edat més propensa a comunicar-se només pel plaer de comunicar-se i de refermar els vincles socials i emocionals, de forma que les tecnologies digitals ho posen fàcil i els joves són més propensos a experimentar aquestes formes". 

NOVES LÍNIES D'INVESTIGACIÓ 

Com a investigadora del grup d'investigació PSINET, Eulàlia Hernández destaca que seria interessant estudiar els altres usos no tan conegudes de les emoticones. Per exemple, "s'usen per a la comunicació augmentada amb persones amb dificultats de comunicació; també per promoure hàbits d'alimentació saludable en nens de primària; i s'han mostrat efectives per augmentar la percepció de suport en cuidadors informals quan s'inclouen en missatges enviats des de plataformes virtuals intel·ligents".

Notícies relacionades

I apunta també a altres formats que omplen forats comunicatius, "com per exemple els acrònims 'LOL', 'ASAP', la repetició i puntuació/negreta/cursiva i majúscules per emfatitzar 'CLAAAAAAR!!!!!' o les onomatopeies 'hahahaha'". Són un camp molt interessant per conèixer les opinions, sentiments, avaluacions, actituds i emocions de les persones. I a partir d'aquí prendre decisions en la gestió de grups, en la publicitat i el màrqueting, o la docència. És el que es denomina el sentiment anàlisi, i a la UOC s'hi comença a treballar.

EMOJIS EN CAMPANYES PUBLICITÀRIES

La marca de cervesa San Miguel ha creat un vídeo en què l'expert en comunicació en línia, Miqui Camps, expressa dites catalanes amb emoticones. Coca-Cola ha llançat una campanya a Puerto Rico en què les emoticones substitueixen les lletres i els números. L'agència BETC, de París, ha creat una campanya publicitària per a McDonald's basada també en aquests dibuixets. I Ikea ha creat les seves pròpies emoticones.