L'illa de les bicis

Fins a 200.000 ciclistes, entre ells professionals, van a Mallorca cada any per entrenar-se per les seves carreteres

En un dia d'abril o maig se citen diàriament 10.000 cicloturistes, la gran majoria d'ells estrangers

ciclistas-1

ciclistas-1

4
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

És una bogeria. Desenes i desenes de pilots, milers de cicloturistes, centenars de bicicletes aparcades als suports que figuren a les places de molts pobles mallorquins, com Bunyola, a la serra de Tramuntana, a l'hora del dinar, des de les 12, que la majoria de cicloturistes han arribat a Mallorca procedents de la freda Europa, però per més que pedalin no canvien els horaris de dinar.

Abril i maig són els mesos clau, la temporada de l'any en què canvia totalment el perfil del turista que visita Mallorca. Només cal estar uns minuts a la zona d'entrega de maletes de l'aeroport de Son Sant Joan. Les bicicletes, empaquetades o en caixes, desfilen per les cintes, els passatgers que han arribat a Mallorca porten el casc ciclista penjant en una de les cintes de les motxilles. Són ciclistes, «turisme d'alta gamma», explica Xisco Lliteras, director de la marxa Mallorca 312, en la qual va participar Miguel Induráin i que va aplegar més de 6.000 corredors fa unes setmanes.

Ni aposten pel botellon, ni pel turisme de baix cost. «El ciclista que arriba a Mallorca gasta molt més diners que el golfista. Tenim feta la suma. L'apassionat del golf es gasta una mitjana de 145 euros al dia, el ciclista augmenta la xifra fins als 160, viatja amb una o dues persones i reparteix la despesa entre tota l'illa. Sopa i dorm en un hotel, però dina a qualsevol poble de l'illa que aparegui a la seva ruta, s'atura en una botiga de bicis a comprar un recanvi o una barra energètica, es pren un cafè pel camí. I així fins a 200.000 ciclistes que visiten la nostra illa cada any», afegeix Lliteras. Va ser seva la idea d'organitzar una marxa cicloturista, que se celebra sempre l'últim dissabte d'abril, en la setmana reina del cicloturisme, quan diàriament recorren 10.000 ciclistes les carreteres de la qual ja sens dubte és l'illa de les bicis. «200 milions d'euros, segons els nostres càlculs, deixen els cicloturistes a l'illa».

Quan arriba l'estiu canvia la fesomia del visitant. Ja fa més calor a Europa, ja no cal desplaçar-se a la gran de les illes Balears fugint del fred per pedalar. Al juny comença la crida dels Alps, els cicloturistes que han visitat Mallorca es desplacen amb les bicis als mites del Tour per imitar les figures del pedal, les mateixes que al gener i al febrer van a Mallorca per començar a preparar la temporada ciclista, tal com van fer, entre altres, Chris Froome, Alberto Contador, Alejandro Valverde o Nairo Quintana.

El pioner Stephen Roche

Precisament, Stephen Roche va ser un dels pioners després de retirar-se del ciclisme el 1993. El 1987 va guanyar el Tour, el Giro i el Mundial i d'aquesta manera va aconseguir una fama més enllà de la seva Irlanda natal i que perdura fins ara. Ell va captivar els primers cicloturistes i els va convèncer perquè anessin fins a Mallorca dissenyant rutes de més o menys quilometratge i duresa depenent de l'experiència del corredor. I fins i tot en molts casos els va acompanyar, tal com farà Induráin a partir del mes de novembre, segons una idea de Rafael Nadal per impulsar el seu centre esportiu de Manacor més enllà de la raqueta i el tennis.

Arturo Sintes va ser durant molts anys president de la Federació Balear de Ciclisme. Ell és menorquí, de Maó, on viu, però des dels 90 va tenir clar que la principal illa balear havia de ser un reclam turístic per als amants de la bici. «A finals dels 90 vaig organitzar la Challenge Cicloturista de les Balears, amb proves també a Menorca i Eivissa, després es va crear una iniciativa que es deia Un hivern a Mallorca. Així va començar a figurar l'illa en l'àlbum turista de centenars i centenars d'amants del ciclisme», explica Sintes. I cita també la col·laboració de cadenes hoteleres que han allargat amb la bici la temporada turística.

Notícies relacionades

Els principals hotels d'enclavaments com Can Picafort es mantenen a ple rendiment durant els mesos d'abril i maig. La major part dels seus clients són ciclistes i disposen d'un garatge per guardar la bici, servei de mecànica i de fisioteràpia i en molts casos, per si no volen viatjar des dels seus països amb la bicicleta, la poden llogar a la recepció, on disposen d'un catàleg amb bicis de gamma alta o mitjana, amb diverses talles i tipus de pedals segons el sistema de les seves sabatilles esportives.

És tot un esdeveniment que provoca que en molts bars de les principals rutes (per la badia de Pollença, per les carreteres que porten fins al Puig Major, pels pobles d'interior com Sineu o Petra) visquin els migdies de primavera a plena activitat i amb tot el personal possible per atendre els ciclistes o que les botigues del sector estiguin obertes durant tot el dia per atendre uns clients que arriben en bicicleta. «Aquests comerços han comprat bicicletes per llogar, venen roba i accessoris, viuen la primavera de forma extraordinària», afirma Andreu Canals, un empresari mallorquí vinculat al turisme. Mallorca és, sens dubte, l'illa de les bicis.