Fórmula 1: "Les dones no poden ser un reclam publicitari"

jerez

jerez / CRISTINA QUICLER (AFP)

2
Es llegeix en minuts

La presidenta de l'Institut Català de les Dones (ICD), Teresa M. Pitarch, és partidària d'eliminar les hostesses publicitàries dels esdeveniments esportius perquè fan de la dona un "objecte" que contravé les lleis d'igualtat de gènere i perquè "les dones no poden ser un reclam publicitari". En declaracions a Efe, Pitarch ha dit, en vigílies que es disputin al Circuit de Catalunya els grans premis de Fórmula 1 i de motociclisme, que "l'ús de l'objectualització sexual de les hostesses com a reclam sobre la marca patrocinadora o productes és una pràctica que contravé les lleis d'igualtat de gènere".

La presidenta de l'ICD ha recordat que recentment, la Volta, en què el Govern català té incidència directa, ha eliminat dels podis la figura de les hostesses besant els ciclistes quan acaben la carrera. "La reproducció d'estereotips de gènere que utilitzen el cos femení com a objecte sexual suposa un atemptat contra la dignitat de les dones i, a més, les subordina a la mirada dels altres, perpetuant així models de relació entre dones i homes basats en una jerarquia de poder", ha afegit Pitarch.

IGUALTAT DE GÈNERE

"Les dones no poden ser un reclam publicitari", ha dit Pitarch, que ha explicat que, quan detecten casos de dones usades publicitàriament, "des de l'ICD ens dirigim a les empreses instant-les a adequar-se a les lleis d'igualtat de gènere".

En aquest sentit, l'article 25.4 de la llei 17/2015 del 21 de juliol d'igualtat efectiva de dones i homes prohibeix "la realització, emissió i exhibició d'anuncis publicitaris que presentin les persones com a inferiors o superiors en dignitat humana en funció del sexe o com a mers objectes sexuals".

La presidenta de l'ICD, institució de la Generalitat que lidera les polítiques en favor de la igualtat de gènere i vetlla pel compliment de la normativa sobre els drets de les dones, veu "necessari un canvi de valors i mentalitat si volem una societat on dones i homes disfrutin dels mateixos drets i oportunitats".

SENSIBILITZAR ELS EMPRESARIS

"Les empreses no són alienes a aquest canvi de valors. És imprescindible sensibilitzar el món empresarial i publicitari per avançar en la millora de la representació de les dones", ha dit Pitach.

El grup municipal d'ICV-EUiA-E a l'Ajuntament de Montmeló ha anunciat que presentarà una moció al ple municipal per eliminar l'estereotip de les dones hostesses que es promou a les competicions que acull el Circuit de Catalunya.

Notícies relacionades

El portaveu d'Iniciativa a Montmeló, Jordi Manils, ha explicat a Efe que la moció es debatrà en el pròxim ple municipal del 30 de maig, abans de la celebració del campionat de fórmula 1.

Manils ha separat la seva proposta de la celebració d'aquest esdeveniment i del Mundial de motociclisme, previst per al juny, i ha apuntat que no volen promoure un "circ mediàtic" amb relació a aquest assumpte, sinó canviar les coses de cara al futur aprofitant el debat generat al voltant del món del motor.