EL MARATONIÀ RAL·LI SUD-AMERICÀ

Al-Attiyah i Barreda manen en un dur Dakar

Coma i De Villiers ja s'han convertit en els únics rivals que poden disputar-li el triomf

Carlos Sainz intenta arreglar el seu Peugeot.

Carlos Sainz intenta arreglar el seu Peugeot. / AFP / {FRANCK} {FIFE}

3
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZAS / BARCELONA

L'endemà de conèixer-se que el motorista polonès Michal Hernik (KTM) s'havia convertit, sense que ningú, ni tan sols l'organització i encara molt menys el seu equip, sàpiguen com ha passat, en el participant número 25 (cinquè del ral·li a Sud-amèrica) que mor en la cursa, el Dakar 2015 ja s'ha convertit en un doble duel en motos i cotxes. En dues rodes, el castellonenc Joan Barreda (Honda) i el català Marc Coma (KTM), el campió, estan separats per només 12.49 minuts, mentre que en cotxes el qatarià Nasser Al-Attiyah (Mini) avantatja en 8.15 minuts el sud-africà Giniel De Villiers (Toyota), guanyador del Dakar 2009 amb VW.

En la quarta etapa, que ja transcorr4e per Xile i amb un pas a 4.800 metres d'altitud, Barreda, guanyador al final de la cronometrada, va atrapar Coma en els primers quilòmetres i ja se'n va anar amb ell tota la ruta, mentre Al-Attiyah va dominar i va vèncer un impressionant Nani Roma (Mini), que ja ha recuperat les sensacions que el van convertir en campió l'any passat i en favorit principal fins al quilòmetre tres de la primera etapa.

LAIA SANZ, EXTRAORDINÀRIA / El quart dia de competició d'aquest duríssim Dakar a l'Argentina, Xile i Bolívia ha donat a conèixer dues notícies: una preciosa i una altra de molt trist. La primera és que la catalana Laia Sanz (Honda), que l'any passat va finalitzar al lloc 16è de la general de motos, va acabar ahir en vuitena posició l'etapa, a punt d'igualar el seu estratosfèric setè lloc en una de les etapes del Dakar 2014. Sanz ja és 12a a la general de motos.

I la notícia trista han estat els problemes mecànics soferts pel nou Peugeot del madrileny Carlos Sainz, que, al tancar aquesta edició, encara no havia arribat a la meta i, per tant, té, com li va passar a Roma el primer dia, impossible lluitar pel podi.

MORT D'HERNIK / No se sap res de les causes de la mort sobtada del motorista polonès Michal Hernik (KTM). No ha comunicat res l'organització francesa del Dakar, que ahir va rebre duríssimes crítiques per l'enorme dificultat de la tercera etapa de la maratoniana prova sud-americana. Hernik, que prenia part en el seu primer Dakar, va ser trobat mort al costat de la pista, convertint-se així en el 25è participant (17 dels quals motoristes) que moren en la competició des que Thierry Sabine la va posar en marxa el 1979.

El senyal conegut com a Iritrack, que equipa tots els participants del Dakar, va deixar d'emetre, en el cas d'Hernik, dimarts a les 14.37 hores. A les 15.16, es van encendre les primeres alarmes al campament base del Dakar i, set minuts després, l'organització que lidera el francès Étienne Lavigne, va donar ordre que es busqués el competidor polonès, que va ser trobat, a les 16.03 hores per l'helicòpter medicalitzat. El doctor l'única cosa que va poder fer va ser certificar, a la mateixa pista, la mort d'Hernik.

Notícies relacionades

«Només puc dir que Hernik no tenia cap símptoma d'haver patit un accident. Estava sense casc i la seva moto no mostrava signes d'haver-se estavellat ni xocat contra res», va explicar el mateix Lavigne. «Tampoc es van trobar roderes o proves a la pista i als voltants que detectessin que Hernik s'havia despistat o que havia tingut un accident».

PRIMER DAKAR / Hernik va ser trobat al quilòmetre 206 de la tercera etapa, que es disputava encara a l'Argentina, entre les localitats de San Juan i Chilecito. El motorista polonès, de 39 anys, lluïa el número 82 i tenia com a única finalitat en aquest el seu primer Dakar acabar la prova. En aquell moment marxava al lloc 82è de la general de motos. Hernik havia pres part, com a preparació per a aquest Dakar, en l'Abu Dhabi Desert Challenge i, anteriorment, el 2013, en el popular Ral·li del Marroc.