El Periódico

L'aportació dels lectors

Publica una carta del lector

Càstig als càstigs

RICARD CUGAT

Interior de un colegio de Barcelona.

Andreu Arbó TrabadoLleida

¿Què opines del tema de discussió? ¿Què et sembla l'aportació d'aquest usuari? Envia la teva opinió per participar en el debat.

Dimecres, 13 de setembre del 2017 - 08:00 h

Vivim un moment que el mot 'càstig' està mal vist. Si mirem el diccionari de l'IEC diu: "Pena imposada a algú per corregir-lo o per al manteniment de la disciplina".

Per corregir-lo, no pas defenestrar-lo, menysprear-lo o desdenyar-lo. ¿Com hem arribat al moment que a l'escola no es pot parlar del càstig a l'alumne que no compleix les normes establertes? I no parlo d'una escola en concret, és tot el sistema educatiu. I fins i tot als pares els costa dir que castiguen als seus fills.

No estic dient que els càstigs actuals que fem servir siguin els adequats. Expulsar alumnes segurament no és la solució per corregir-los; en alguns centres els fan netejar o recollir brossa, tampoc crec que sigui la solució per a tots els conflictes; en altres els tanquen a aules aïllades sense res més, no crec que tots els adolescents facin una reflexió que els ajudi a canviar quelcom que hagi provocat el conflicte.

¿On està el problema del càstig, doncs? Sempre arribem al mateix lloc, el problema és el pressupost. ¿No seria millor que els alumnes inquiets fassin classes de relaxació? No estaria bé que alumnes que han embrutat, vegin el cost que té i que facin un APS per reparar aquest cost (no només econòmic)? ¿No aniria millor que una persona que trenca material, l'hagi de reparar en un taller supervisat per un adult? ¿Que un alumne que no calla, es quedés en una sala amb un professor llegint un llibre i, que fins que no l'acabi i te'l resumeixi, no marxi?

Clar que tots estarem d'acord que aquestes opcions són molt millors que les que fem, però ¿per què no les fem? Les excuses són múltiples: no hi ha diners per contractar més gent, no tenim temps, això ho han de fer els pares, no hi ha llocs per crear aquests tallers... ¿Però l'educació i l'ensenyament han de ser un negoci rendible? Crec que no, crec que ha de ser efectiu i rendible pel futur.

Participacions dels lectors

17 agosto, el día que Barcelona se paralizó

Aina Carcassona Barcelona

Puigdemont, ¿huido de la justicia o de la injusticia?

Dolors Paniagua Cordero Sant Boi de Llobregat

Continúa la guerra sin cuartel desde el Gobierno del Estado de la Nación contra el independentismo. Parece ser que e... continuar llegint

De pensiones y política

Demetrio Acebo Barcelona

Estamos observando como los diferentes partidos utilizan las pensiones como arma arrojadiza, poniendo de manifiesto la inestabilidad del s... continuar llegint

Diálogo, la receta para Catalunya

Bernardo de Llobet Madrid

El PSC y el PSOE hicieron un análisis de sus no muy buenos resultados en Catalunya achacándolos a la coalición con antiguos miembros de Un... continuar llegint

La creació mediàtica d'un delicte imaginari

Samuel Segura Sant Boi de Llobregat

Estem gaudint d'un espectacle impressionant aquestes darreres setmanes. Estem presenciant la creació d'un nou delicte dins l'imaginari col·lectiu de la societat espa... continuar llegint

Sobre los "constitucionalistas"

Sofia Royo Andreu Granada

Els catalans, èpica i estètica

Jaume Vallès Muntadas Sant Adrià de Besòs

La coneguda afirmació de Miguel de Unamuno "los catalanes os ahogais en estética", me l'ha repetida amistosament un amic que ha vingut a p... continuar llegint

El viaje de la dictadura a una democracia de élites

Alberto Grela A Coruña

Apenas me había salido la barba cuando murió Franco, el caudillo de España, decían. Fluían las opiniones y los comentarios en la calle acerca d... continuar llegint

Despropòsits culturals a Barcelona

Jordi Pausas París

La represa de les obres de construcció de l'estació del tren de gran velocitat de la Sagrera... continuar llegint