Gent corrent

Laura de Castellet: "Em dedico a desmuntar tòpics sobre el passat"

És l'única habitant d'un poble del Solsonès, on es dedica a recuperar l'autèntic so de l'edat mitjana

cmontanyes41369635 laura de castellet171229212607

cmontanyes41369635 laura de castellet171229212607

2
Es llegeix en minuts
Gemma Tramullas
Gemma Tramullas

Periodista

ver +

El camí asfaltat que porta fins a Sant Just d’Ardèvol (Solsonès) avança entre camps coberts de gebre que s’evapora sota el sol del matí. A l’antiga rectoria d’aquest poble hi viu Laura de Castellet. Diverses reproduccions d’instruments medievals reposen sobre la taula de la sala, on la llar de foc fa suportable l’ambient gèlid. Benvinguts a aquest viatge al passat. 

-¿Quants habitants té aquest poble? Una: jo. I un ramat d’ovelles.

-¿Què fa aquí tan sola? No estic sola. Estic molt ben acompanyada amb els meus veïns de les masies i els monjos del monestir del Miracle. A més, em dedico a la divulgació històrica i em passo tot el dia a la carretera. La meva metròpolis és això [ensenya el telèfon mòbil].

-¿Des de quan l’atrau l’edat mitjana? De petita vaig devorar Tirant lo Blanch, el meu còmic preferit era Jan i Trencapins -que està ambientat en l’edat mitjana- i a casa sonava música medieval de grups com Ars Musicae. M’encantava tot el que està relacionat amb els trobadors i l’occità.

-Va estudiar Belles Arts. ¿Com va acabar dedicant-se a l’arqueologia musical? De formació soc dibuixant i il·lustradora, però m’he dedicat al territori i al paisatge. El 2003 estava de responsable al monestir de l’Estany i vaig descobrir una escena de joglaria en un capitell del claustre.

-¿Quina escena reprodueix aquest capitell? Hi apareixen uns músics amb una viola i una joglaressa ballant amb unes tauletes que són antecedents de les castanyoles.

-I a partir d’allà va començar a investigar. Els meus estudis van des del final de l’època romana fins a principis del segle XIV. Pràcticament tot el que té a veure amb trobadors ens ha arribat a través de llibres del segle XIV, quan ells van actuar al XII-XIII, o sigui, que el que sabem és fotocòpia de fotocòpia. Jo intento reproduir l’autèntica sonoritat del romànic.

-Fins i tot construeix rèpliques dels instruments de l’època. Sí, per exemple aquesta viola del segle XII l’he fet a partir d’una imatge del retaule d’Espinelves i amb el bagatge de 15 anys d’estudi i comparació d’instruments.

-[toca la viola] Sona una mica... ¿A gat escaldat? El meu objectiu no és que soni bé segons el cànon actual sinó al més semblant a com sonava a la seva època.

-L’edat mitjana està farcida de tòpics. Entendre l’edat mitjana a partir de Joc de trons és un error. No es vivia pitjor al camp al segle XIII que al XIX. I sí, hi havia moltes guerres, ¿però que potser no n’hi ha ara? ¡Però si fa a penes una generació aquí hi va haver una guerra civil! Jo em dedico a desmuntar tòpics sobre la manera de veure el passat.

-Vostè defensa que no hi ha tantes diferències entre l’època actual i la medieval. Hi ha diferències tecnològiques. Estudio la comunicació entre les torres i castells d’aquesta zona, que feia frontera amb Al-Andalus. Amb boira no valien fogueres ni fums i s’usava la banya de vaca. El concepte no és gaire diferent del del mòbil perquè en tots dos tens uns codis per enviar-te missatges. ¿Sap quin és un dels principals invents de la humanitat?

Notícies relacionades

-N’hi ha molts... L’agulla de cosir.

-¿I per què? Va tenir dues conseqüències brutals: els nadons van deixar de morir-se de fred i els grups de caçadors van poder sortir de caça dos o tres dies, instal·lar-se en tendes ben muntades i tornar amb més menjar per als seus. L’agulla de cosir em sembla molt més important per a l’avanç de la humanitat que la tecnologia bèl·lica.